تحقیقات پژوهشکده قلب و عروق اصفهان پیرامون کووید-۱۹

معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گفت: با شیوع ویروس کرونا مطالعه‌ای بر روی پنج هزار نفر آغاز شد که طی این مطالعه سبک زندگی، تغذیه، ورزش، وضعیت بهداشت و استرس افرادی که به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا بستری شدند توسط یک پرسشنامه بررسی و بیماران جهت همکاری به مراکز بهداشت و بیمارستان‌ها دعوت شدند.

نوشین محمدی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا مطالعات پژوهشکده قلب و عروق اصفهان نیز پیرامون آن آغاز شد، اظهار کرد: در آن زمان شنیده می‌شد که بیماران دیابتی و کسانی که دچار مشکلات قلبی-عروقی هستند، بیش‌تر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند، اما هیچ تحقیقاتی پیرامون این مسئله انجام نشده بود.

وی افزود: با شیوع ویروس کرونا مطالعه‌ای بر روی پنج هزار نفر در پژوهشکده قلب و عروق اصفهان آغاز شد که طی این مطالعه سبک زندگی، تغذیه، ورزش، وضعیت بهداشت و استرس افرادی که به دلیل ابتلاء به ویروس کرونا به وسیله یک پرسشنامه بررسی شد و بیماران جهت همکاری به مراکز بهداشت و بیمارستان‌ها دعوت شدند.

معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان ادامه داد: بعد از تکمیل پرسشنامه، هر چهار ماه یک بار با بیماران در تماس بودیم و اگر اتفاق یا مشکلی مانند ریزش مو، از دست دادن قوه بویایی، ضعف بدن، ایجاد فشار خون و دیگر علائم در آن‌ها رخ داده بود، آن‌ها را به کلینیک کووید دعوت می‌کردیم تا توسط متخصصین مربوطه بررسی شوند.

وی تصریح کرد: در ابتدا متخصصان داخلی بیماران را چکاپ و پس از آن در صورت نیاز متخصصان دیگری به وی کمک می‌کردند. با انجام این تحقیق نتیجه گرفتیم که ۶۰ درصد از افرادی که دچار بیماری کووید -۱۹ می‌شوند حداقل یکی از علائمشان ماندگار است و چهار الی پنج درصد از بیماران نیز دچار مشکلات دیگری می‌شوند که در گذشته نداشته‌اند.

وی افزود: این اطلاعات که توسط پژوهشکده قلب و عروق اصفهان گردآوری شد همچنین برای یک گروه علمی در دانشگاه واشنگتن نیز ارسال شد؛ این گروه نزدیک ۱۰ مطالعه به صورت طولی انجام می‌دهد که تحقیق ما نیز یکی از آن‌ها محسوب می‌شود.

معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان در رابطه با ویژگی‌های این تحقیق اظهار کرد: یکی از نکاتی که در مورد مطالعه این مرکز برای دیگر کشورها مورد توجه بود، بررسی بیماران بدون علائم علاوه بر افراد بستری شده است؛ که طی یک مطالعه دیگر شرایط حدود ۶۰۰ نفر در حال بررسی است و تا پنج سال تحقیقات و مطالعه پیرامون آن ادامه دارد.

وی خاطر نشان کرد: همانطور که گفته شد چند درصد از بیماران مبتلا به کووید -۱۹ دچار عارضه‌ای جدید می‌شوند که این مسئله بسیار خطرناک است، زیرا این بیماری می‌تواند بروز مشکلات قلبی، سکته مغزی، فشار خون، مشکلات تنفسی و کلیوی و حتی سرطان را به همراه داشته باشد.

محمدی‌فر ادامه داد: به دلیل اینکه تنها یک سال از آغاز تحقیقات گذشته است، تاکنون تنها مشکلات قلبی، دیابت و فشار خون در بیماران مشاهده شده و ایجاد سرطان هنوز مشاهده نشده است.

وی به تحقیق دیگری در این مطالعه اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از تحقیقاتی که در پژوهشکده قلب و عروق اصفهان مصوب شد، بررسی علت مرگ بیماران کرونایی است؛ در این تحقیق وضعیت افراد پیش از مرگ نیز باید بررسی شود.

معاون پژوهشکده قلب و عروق اصفهان در همین رابطه ادامه داد: بسیاری از این موارد در دنیا مطرح شده و در حال بررسی است به همین دلیل سازمان بهداشت جهانی نیز گرنتی در منطقه به ما اختصاص داده است و اکنون تمام موضوعات، توسط این مرکز علمی در حال بررسی است.

کد خبر 548410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.