روی دور دیپلماسی‌

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه، ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «روی دور دیپلماسی‌» به بررسی پرداخت و نوشت: حسین امیرعبداللهیان، در قامت وزیر امورخارجه ایران جدیدترین مقصد سفر کاری‌اش را برای تحکیم و توسعه سیاست ایران در خاورمیانه و آسیا برگزیده است. مسقط، پایتخت عمان، مقصدی است که وزیر خارجه روز گذشته راهی آنجا شد و سپس راهی پکن خواهد شد و در دیدارهایی مهم به گفت‌وگو درباره آخرین تحولات پیرامون موضوعات مهم همکاری ایران و چین خواهد پرداخت.

انجام این سفرها نشان می‌دهد که تعمیق مناسبات منطقه‌ای در اولویت سیاست خارجی ایران روندی دوراندیشانه است که در سیاست خارجی دولت جدید پی گرفته می‌شود. سیاست خارجی ایران تمرکز ویژه‌ای را بر توسعه روابط و تقویت کانال دیپلماسی با اغلب بازیگران منطقه‌ای و آسیایی قرار داده است. عرصه‌هایی که نیاز به تحرک ویژه تهران دارند و امیرعبداللهیان با سفرهای متعدد به کشورهای این حوزه می‌کوشد نهایت تأثیرگذاری ایران را به منصه ظهور بگذارد.

روی دور دیپلماسی‌

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خانه ترکیه را فقط می‌توانی نصف قیمت بفروشی!» نوشت: سال‌هاست موجی راه افتاده که سرمایه‌گذاری و خرید خانه را در ترکیه سودآورتر از هر جای دیگر حتی ایران می‌دانند. رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با تأکید بر این که در چند سال اخیر بازار فرش و ملک به تصاحب ترکیه درآمده از آخرین تصمیمات این کشور در خصوص املاک ایرانیان می‌گوید. بر اساس تصمیم دولت ترکیه، ایرانیانی که ملک یا آپارتمان خریداری کرده‌اند، در صورت فروش تنها می‌توانند به سازمان‌هایی که دولت مشخص کرده مراجعه کنند. این سازمان، املاک ایرانی‌ها را با قیمت ۴۰ تا ۵۰ درصد کمتر از ارزش روز آن به فروش می‌رساند.

در سال‌های گذشته زمانی که بنگاه‌های معاملاتی و تبلیغاتی ترکیه با وعده‌های وسوسه‌انگیزشان در حال جذب سرمایه‌های ایرانیان در بخش ملک و ساختمان بودند، تجار این کشور برای صادرات سالانه ۴ میلیارد دلار فرش ماشینی می‌کردند. برخی بازار ملک ایران را سرکوب می‌کردند و برخی دیگر با سنگ‌اندازی بر سر صادرات فرش دستباف و ماشینی به دنبال متخلفان صادراتی بودند، غافل از اینکه همسایه غربی ایران با برنامه‌ریزی و حمایت صددرصدی از صادرکنندگانش نقشه‌های بسیاری در سر دارد.

روی دور دیپلماسی‌

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رفع تحریم‌ها با توافق موقت تأمین نمی‌شود» به بررسی روند مذاکرات وین پرداخت و نوشت: همزمان با ادامه دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و ۱+۴ و شکل‌گیری گفت‌وگوهای کارشناسی درباره رفع تحریم‌ها در سطوح و فرمت‌های مختلف، برخی رسانه‌های خارجی بازهم بر روی موضوع «توافق موقت» تمرکز کرده و به نقل از برخی مقامات غربی، آن را ایده‌ای برای خروج از «بن‌بست» معرفی می‌کنند، این در حالی است که بر اساس اعلام مقامات و مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و سایر طرف‌های برجام، دور جدید مذاکرات در وین، مثبت و روبه‌جلو بوده است.

هدف آمریکا از ایده توافق موقت به گفته کارشناسان و تحلیلگران، هدف آمریکا از طرح ایده «توافق موقت» این است که با بازگشت به برجام، زمینه اجرای مکانیسم ماشه و اعمال تحریم‌های سازمان ملل موسوم به «اسنپ بک» و فشار بیشتر علیه ایران را فراهم کند این در حالی است که از منظر جمهوری اسلامی ایران، توافق دیگری مطرح نیست و آنچه هست صرفاً مذاکره برای احقاق حقوق ملت ایران و رفع کلیه تحریم‌ها و ارائه تضمین طرف آمریکایی برای انجام توافق قبلی است.

بااین‌حال برخی مقامات و رسانه‌های خارجی از یک سال پیش تاکنون به‌ویژه طی هفته‌های اخیر بازهم به معرفی ایده‌هایی مانند توافق موقت، توافق گام‌به‌گام و طرح‌هایی مانند برجام پلاس روی می‌آوردند. ازاین‌رو بود که روزنامه الکترونیک «رأی‌الیوم» که دفتر آن در لندن قرار دارد، اوایل هفته جاری با انتشار خبری مدعی شد که طرفین به توافق موقت ۲ ساله رسیده‌اند!؛ خبری ساختگی و جعلی که از سوی منابع آگاه ایرانی تکذیب شد.

پیش از آن هم، اندیشکده معروف آمریکایی «گروه بین‌المللی بحران» (ICG)- که رابرت مالی، رهبر تیم مذاکراتی آمریکا در وین و از بانیان اصلی برجام، ریاست آن را بر عهده‌دارد- در گزارشی ایده توافق موقت را مطرح و نوشته بود: «اروپایی‌ها می‌توانند یک توافق موقت را پیشنهاد کنند که طی آن، تهران برخی از حساس‌ترین فعالیت‌های اشاعه‌ای خود را در ازای تخفیف محدود در فروش نفت یا دسترسی به منابع ارزی تعلیق کند.» آمریکایی‌ها، «توافق موقت» را برجام منفی (JCPOA-minus) معرفی و عنوان می‌کنند که: «برجام منفی (توافقی با مفاد کمتر از برجام) می‌تواند ایستگاهی برای رسیدن به برجام پلاس (توافقی با مفاد بیشتر از برجام) باشد.»!

گفتنی است که مقام‌های ارشد وزارت خارجه کشورمان از آغاز دور جدید مذاکرات وین برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ایران با تأکید بر شروط اصلی و اصولی ایران مبنی بر لغو همه تحریم‌ها، راستی آزمایی و ارائه تضمین از سوی طرف مقابل اعلام کرده‌اند که «چیزی به نام توافق گام‌به‌گام و توافق موقت مطرح نیست.» بر همین اساس است که «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه کشورمان دیروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران بازهم به این موضوع اشاره و تأکید کرد: «رفع تحریم‌ها با توافق موقت تأمین نمی‌شود.» نمی‌شود طرف مقابل لاک‌پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد! خطیب زاده درباره مذاکرات جاری در وین همچنین گفت: درباره آنچه در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌هاست که به تفاهم پایدار برسیم.

روی دور دیپلماسی‌

کد خبر 547949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.