چین به قزاقستان پیشنهاد حمایت امنیتی داد

وزیر خارجه چین با اشاره به اینکه برخی نیروهای بیگانه خواهان بی‌ثباتی آسیای میانه هستند، از تمایل پکن برای افزایش همکاری‌های امنیتی با قزاقستان خبر داد.

به گزارش ایمنا، وانگ ئی از تمایل برای افزایش همکاری‌ها با قزاقستان در حوزه امنیت و اجرای قانون خبر داد تا به این کشور برای مقابله با نفوذ نیروهای بیگانه کمک کند.

وی این اظهارات را در تماس تلفنی با «مختار تلوبردی» همتای قزاقستانی عنوان کرد و افزود: آشفتگی اخیر در قزاقستان نشان داد که وضعیت در آسیای میانه همچنان با چالش‌های جدی مواجه است و این بار دیگر، ثابت می‌کند که برخی نیروهای بیگانه خواهان صلح و آرامش در منطقه نیستند.

وزیر خارجه چین افزود: چین با مداخله و نفوذ هرگونه نیروی خارجی در قزاقستان مخالف است.

«شیء جینپینگ» رئیس جمهور چین نیز پیش‌تر در پیامی به «قاسم جومرت توکایف» همتای قزاقستانی گفته بود که با هر نیروی بیگانه ای که قزاقستان را بی ثبات کند و به دنبال ایجاد انقلاب رنگی باشد، مخالف است.

قزاقستان از روز دوم ژانویه با اعتراضات گسترده‌ای مواجه است که از انتقاد به افزایش قیمت سوخت مصرفی خودروها آغاز شد؛ آنطور که گفته می‌شود برخی از گروه‌های تروریستی وابسته به بیگانگان، تلاش کردند تا با به سرقت بردن ماهیت مسالمت‌آمیز اعتراضات، ورق را به نفع تدارک کودتا و براندازی حکومت برگردانند که مداخله به موقع نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی مانع از تحقق این توطئه شد.

منبع: مهر

کد خبر 547923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.