احتمال ابتلای مجدد به کرونا اومیکرون چقدر است؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده در بین افرادی که قبلا به کرونا ویروس مبتلا شده‌اند اما واکسن نزده‌اند، از هر ۱۰۰ نفر ۴۴ نفر امکان ابتلای مجدد علامت‌دار به کرونا اومیکرون را دارند، اما این موضوع در مورد کرونا دلتا تنها حدود هشت نفر بوده است.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص احتمال ابتلای مجدد به کرونا اومیکرون، اظهار کرد: تحقیق درباره احتمال ابتلای مجدد با سویه‌های مختلف پس از ابتلای قبلی بدون دریافت واکسیناسیون در افراد، مطالعه بزرگی بود که از سوی کشور قطر منتشر شد و نتایج این تحقیق نیز به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: نتایج این بررسی نشان داده است، افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند در برابر هر کدام از سویه‌های کرونا ویروس محافظت متفاوتی در ابتلای علامت‌دار داشته‌اند و آمار این محافظت در برابر سویه آلفا حدود ۹۰ درصد، بتا ۸۵ درصد، دلتا ۹۲ درصد و اومیکرون ۵۶ درصد بوده است. همچنین افرادی که به کرونا مبتلا شده و واکسیناسیون را نیز انجام داده‌اند نیز محافظت نسبتاً بهتری در برابر ابتلاء به اومیکرون خواهند داشت، اما هنوز درصد دقیقی برای آن اعلام نشده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده در بین افرادی که قبلاً به کرونا ویروس مبتلا شدند، اما واکسن نزدند از هر ۱۰۰ نفر ۴۴ نفر امکان ابتلای مجدد علامت‌دار به کرونا اومیکرون را دارند، اما این در مورد دلتا تنها حدود هشت نفر بوده است.

وی با اشاره به ابتلای کودکان به اومیکرون، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده شدت بیماری با کرونا اومیکرون در کودکان خفیف‌تر از دلتا است این نتایج بر اساس بررسی داده‌های نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر مبتلا به اومیکرون در آمریکا به صورت پیش مقاله منتشر شده که نشان دهنده اخبار خوبی در این زمینه است.

صفری اضافه کرد: بر اساس این تحقیق نسبت ابتلاء به سویه دلتا در کودکان زیر ۱۸ سال در مقایسه با اومیکرون این گونه است که بستری بیمارستانی حدود ۵۰ درصد کمتر یا نصف دلتا است، بستری در ICU یک سوم دلتا و نیاز به تهویه مکانیکی یک ششم دلتا خواهد بود.

شدت بیماری با سویه امیکرون در کودکان خفیف‌تر از سویه دلتا است

وی تاکید کرد: این آمار در کودکان زیر پنج سال نیز ارائه شده است به طوری که مراجعه به اورژانس در صورت ابتلاء یک ششم دلتا و احتمال بستری از بین افراد مراجعه کننده نیز یک سوم دلتا بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خاطرنشان کرد: لازم است بدانیم در این تحقیق مشخص شده است که به دلیل سرایت بسیار بالا تعداد کلی مبتلا با سویه اومیکرون بیشتر است و رده‌های سنی جوان‌تر و کودکان را بیشتر از سویه دلتا مبتلا می‌کند، اما خوشبختانه شدت بیماری در کودکان نیز مانند بزرگسالان در سویه اومیکرون خفیف‌تر از دلتا است.

وی با اشاره به لزوم رعایت دستورالعمل‌های مقابله با شیوع کرونا، تصریح کرد: با توجه به سرایت بالا در سویه اومیکرون توصیه می‌شود، دستورالعمل‌هایی از جمله زدن‌ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، تهویه مناسب، شستن دست‌ها به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر 547909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.