کدام افراد می‌توانند دندان‌های خود را ایمپلنت کنند؟

آشنایی با ایمپلنت دندان یا فیکسچر، انواع ایمپلنت دندان از نظر علمی، مزایای ایمپلنت دندان، افراد مستعد ایمپلنت دندان، ‌هزینه‌های گران این پدیده، ممنوعیت ایمپلنت برای عده‌ای از افراد، نحوه کاشت دندان و لزوم مراقبت‌ها بعد از جراحی و عوارض ایمپلنت دندان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسیاری از افراد با گذشت زمان بنا به دلایل متعددی مانند کشیدن دندان، از بین رفتن دندان و پیری دندان‌های خود را از دست می‌دهند، این موضوع علاوه بر اینکه باعث ایجاد مشکل در ظاهر و طرح لبخند شما می‌شود، می‌تواند در صحیح جویدن و غذا خوردن شما هم تأثیر منفی بگذارد. بسیاری از افراد به دنبال یک روش دائمی برای این دندان‌های از دست رفته هستند.

تا چند سال گذشته انجام پروتز دندان متحرک (دندان مصنوعی) میان این افراد بسیار رایج بود، مشکلاتی که این روش ایجاد می‌کرد باعث شد که روش بهتری به نام ایمپلنت جایگزین آن شود. ایمپلنت دندان روشی است دائمی برای دندان‌های از دست رفته، خوشبختانه امروزه با فراگیر شدن ایمپلنت دندان افراد دیگر دغدغه‌ای برای از دست دادن دندان‌های خود ندارند و دیگر به سراغ دندان‌های مصنوعی نمی‌روند. قرار دادن ایمپلنت در دهان هیچ مشکلی را برای استفاده کننده به وجود نمی‌آورد و فرد به می‌تواند تا آخر عمر بدون هیچ گونه مشکلی از آنها استفاده کند.

برخی از افراد به هر دلیلی ممکن است دندان‌های خود را از دست بدهند، ایمپلنت دندان یا فیکسچر در اندازه ریشه دندان آن فرد به جای ریشه از دست رفته قرار داده می‌شود. فیکسچرها قطعاتی در اندازه دندان طبیعی است این فیکسچر ها با دقت بسیار زیادی ساخته می‌شوند که کاملاً طبیعی به نظر برسند.

ایمپلنت‌ها پیچ‌هایی از جنس فلز سازگار با بدن هستند که با روش جراحی زیر لثه در داخل استخوان جای داده می‌شوند. وقتی این پیچ‌ها در جای خود قرار گرفتند به دندانپزشک این امکان را می‌دهند تا با استفاده از پروتزهای دندانی روکش ایمپلنت را بر روی آنها قرار دهند.

انواع ایمپلنت دندان از نظر علمی

۱. ایمپلنت‌های داخل استخوان: این دسته معروف ترین انواع ایمپلنت هستند که به صورت یک پیچ هستند که داخل استخوان قرار می‌گیرند.

۲. ایمپلنت‌های ساب پریوستیال: که در مواردی که تحلیل شدید استخوان فک پایین صورت گرفته است، استفاده می‌شود و به صورت سازه‌ای است که روی فک پایین و زیر لثه قرار می‌گیرد. و بعد ساختار پروتزی روی آن سوار می‌شود.

۳. ایمپلنت‌های زایگوماتیک: در تحلیل استخوان‌های شدید فک بالا یک ساختار فلزی به استخوان گونه‌ای پیچ می‌شود.

دو نوع ایمپلنت آخر امروزه با توجه به تکنیک‌های متنوع پیوند استخوان برای بازسازی استخوان فک، چندان مورد استفاده نیست.

کدام افراد می‌توانند دندان‌های خود را ایمپلنت کنند؟

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

- افزایش زیبایی

- با توجه به اینکه جای خالی دندان‌ها می‌تواند ظاهری نامناسب را به وجود آورد استفاده از ایمپلنت دندان می‌تواند زیبایی از دست رفته را برای شما جبران کرده و اعتماد به نفس را به شما بازگرداند.

- سرعت بالا در کاشت

- ایمپلنت دندان یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است و اگر مشکل کلی در سلامت جسمانی و استخوان‌های فک وجود نداشته باشد به سرعت می‌توان آنها را جایگزین دندان‌های از دست رفته کرد.

- طول عمر بالا

- یکی از مزایا ایمپلنت دندان که آن را بین بیماران و پزشکان به روشی محبوب تبدیل کرده است طول عمر بالای آن است، طول عمر ایمپلنت‌ها در حدی است که اگر بهداشت دهان و دندان را به درستی رعایت کنید تا آخر عمر می‌تواند کارایی لازم را برای شما داشته باشد بدون اینکه دردسری برای شما به وجود آورد.

- حفظ سلامتی دهان و دندان

- ثابت بودن ایمپلنت

افراد مستعد ایمپلنت دندان

- در صورتی که کلیه دندان‌های فک جلو و یا فک عقب از بین رفته باشد.

- در صورتی که یکی از دندان‌های جلو از بین رفته باشد و فاصله ایجاد شده از دندان‌های کناری آن طبیعی باشد.

- در صورتی که بیش از یک دندان از بین رفته باشد و فاصله بین دندان‌های کناری طبیعی باشد.

- در صورتی که یک یا بیش از یک دندان از انتهای هر قوس دندانی از بین رفته باشد و تنها از یک طرف، دندان طبیعی باشد.

- افرادی که نمی‌توانند از دندان‌های مصنوعی استفاده کنند.

- افرادی که می‌خواهند گفتار خود را بهبود دهند.

ایمپلنت دندان محدودیت سنی خاصی ندارد و هر فردی که قادر به رعایت بهداشت دهان خود باشد، می‌تواند دندان‌های خود را ایمپلنت کند. اگر فرد به سن رشد رسیده باشد، می‌تواند به جای دندانی که از دست داده است، از ایمپلنت استفاده کند، مثلاً اگر کودکی که در سن کودکی دندان دائمی خود را در اثر حادثه‌ای از دست داده باشد می‌تواند بعد از آنکه به سن ۱۶ سال رسید، از ایمپلنت استفاده کند. البته همانطور که گفته شد هر فردی می‌تواند دندان خود را ایمپلنت کند ولی در مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم نمی‌تواند دندان خود را ایمپلنت کند.

افرادی که نباید ایمپلنت انجام دهند

- افرادی که مبتلا به عفونت دندان یا فک هستند، ایمپلنت دندان نه تنها مشکل شأن را برطرف نمی‌کند، بلکه ممکن است دردسرهای دیگری را هم برای آنها به وجود آورد. این افراد ابتدا باید نسبت به رفع عفونت دندان خود اقدام کنند و سپس پس از درمان عفونت دندان خود اقدام به ایمپلنت دندان خود کنند. در صورتی که فرد نسبت به این مسئله بی توجه باشد بعد از انجام ایمپلنت در صورت به وجود آمدن مشکل، ایمپلنت برداشته می‌شود و موجب هدر رفتن زحمت پزشک و هزینه‌هایی برای فرد در بر خواهد داشت.

- افرادی که مبتلا به دیابت هستند، توجه داشته باشند که گذاشتن ایمپلنت باید با احتیاط‌های ویژه ای انجام گیرد. قبل از ایمپلنت دندان باید میزان قند خون فرد دیابتی توسط پزشک بررسی شود تا اگر بیماری دیابت فرد کنترل شده باشد، برای وی ایمپلنت گذاشته شود. شانس افراد دیابتی همانند دیگر افراد عادی است و جای هیچ نگرانی نیست.

- افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، بهتر است برای انجام ایمپلنت مدتی سیگار را فراموش کنند و یا تا حد امکان مقدار مصرف دخانیات خود را کاهش دهند. لازم است که افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند قبل از ایمپلنت با پزشک خود مشورت کنند.

- افرادی که داروهای ضد انعقاد خون یا آسپرین مصرف می‌کند با نظر پزشک معالج خود باید ۵ تا ۷ روز قبل از انجام جراحی داروی خود را قطع کند.

- افرادی که تحت رادیوتراپی به‌خصوص در ناحیه فک و صورت بوده اند و بیمارانی که طولانی‌مدت تحت‌درمان بیس‌فسفونات بوده‌اند، نباید ایمپلنت بگذارند.

- ایمپلنت دندان در بارداری یکی از مواردی است که پزشکان به شدت با انجام آن در دوران بارداری مخالف اند و تا حد امکان از انجام این کار در دوران بارداری پرهیز می‌کنند.

چرا هزینه ایمپلنت دندان گران است؟

علت گرانی قیمت ایمپلنت دندان به نسبت سایر درمان‌های سنتی دندانپزشکی، هزینه فیکسچر (بخش کاشتنی انواع ایمپلنت دندانی) و قطعات پروتزی (اباتمنت اصلی و بعضاً موقت، آنالوگ، پیچ اباتمنت) و… که به هزینه لابراتواری چند برابری پروتز است که (روکش ایمپلنت) نسبت به روکش دندان‌های عادی اضافه می‌شود.

نحوه کاشت دندان (ایمپلنت کردن دندان)

مراحل ایمپلنت دندان مانند هر درمان جراحی دیگر با ایجاد بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر آغاز شده در نتیجه بیمار در حین جراحی هیچ گونه درد ایمپلنت دندان را حس نخواهد کرد. سپس با توجه به طرح درمان انتخابی و ضمانت استخوان، ایمپلنت در استخوان فک قرار می‌گیرد و برای اینکه ایمپلنت با استخوان پیوند خوبی برقرار کند به مدت ۱۲ تا ۲۴ هفته زمان لازم دارد.
پس از طی دوره پیوند استخوان (اسئواینتگریشن) ایمپلنت‌های پایه و بستری مقاوم را برای طرح درمان انتخابی فراهم می‌آورند. برای راحتی بیمار تا ساخته شدن پروتز اصلی، بر روی ایمپلنت پروتز موقت طراحی می‌شود تا عمل تکلم و جویدن به طور موقت انجام گردد. قالب گیری از ایمپلنت جز موارد حساس و دقیق در ساخت پروتز ایمپلنت می‌باشد و بیمار می‌بایست کلیه دستورات دندانپزشک معالج را با دقت اجرا کند.

لزوم مراقبت‌های بعد از جراحی ایمپلنت

نکاتی مفید برای بالا بردن میزان موفقیت درمان وجود دارد که عبارتند از:

- پس از کاشت ایمپلنت به مدت یک روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید.

- شستن دهان تا هشت ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمی‌شود.

کدام افراد می‌توانند دندان‌های خود را ایمپلنت کنند؟

- بهتر است روز بعد از عمل جراحی، از دهان شویه استفاده شود. بهترین محلول برای شستشوی دهان کلرهگزیدین روزی ۳ مرتبه باشد.

- نوشیدن پس از جراحی به راحتی امکان پذیر است ولی در مورد خوردن، باید دقت داشته باشید که بی حسی اثر خود را از دست داده باشد.

- ایمپلنت‌های دندانی نیز همانند دندان طبیعی به مراقبت نیاز دارند. زیرا پلاک‌های میکروبی باعث عفونت لثه می‌شوند. بنابراین، توصیه می‌شود از برس های

- بین دندانی، نخ دندان، مسواک و ترجیحاً خمیردندان‌های مخصوص ایمپلنت استفاده گردد.

- افرادی که از ایمپلنت استفاده می‌کنند باید از کشیدن سیگار، خوردن قهوه و نوشیدن چای در سه روز اول پرهیز کنند.

- به طور کلی استفاده از سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی موفقیت کاشت ایمپلنت را کاهش می‌دهند.

عوارض و خطرات ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان می‌تواند کوتاه مدت و یا بلند مدت باشد که برخی از این عوارض به دلیل مراجعه به افراد غیر متخصص به وجود می‌آید. بنابراین انتخاب پزشکی متخصص ایمپلنت دندان می‌تواند میزان عوارض این موضوع را به شکل چشم گیری کاهش دهد. علاوه بر این رعایت نکات بهداشتی دهان و دندان هم عامل دیگری است که می‌تواند شما را هر چه سریع‌تر از شر عوارض ایمپلنت دندان خلاص کند. از خطرات و عوارض ایمپلنت دندان عبارتند از:

- عفونت در محل کاشت

- امکان آسیب به سایر دندان‌ها

- آسیب عصبی که می‌تواند باعث درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن لثه‌ها، لب‌ها و چانه فرد شود.

- مشکلات سینوسی هنگامی که ایمپلنت‌های دندان قرار داده شده در فک بالا از یکی از حفره‌های سینوس شما بیرون می‌زند.

کد خبر 547879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.