اجرای طرح «شفافیت» نیازمند تعامل همگانی

یکی از موارد مهم شفافیت، امکان دسترسی به اطلاعات است که می‌تواند مردم را همواره از مسائل و امور تأثیرگذار بر سرنوشت خود آگاه کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری» که در شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب و پس از تأیید فرمانداری اصفهان از ابتدا بهمن ماه ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد، در چهار فصل و ۲۵ بند تکالیفی را برای شهرداری اصفهان تعیین کرده تا با اجرای این موارد ضمن تقویت نظارت مردمی بر مجموعه مدیریت شهری با شفافیت هر چه بیشتر روزنه‌های فساد بسته شود.

مواردی از جمله اینکه آرای اعضای شورای اسلامی شهر به مصوبات و جزئیات حضور و غیاب اعضا در معرض عموم قرار می‌گیرد، انتصاب و بکارگیری بستگان مدیران شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه و اعضای شورای اسلامی شهر در شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه ممنوع است، برای کلیه سفرهای خارجی مرتبط با مسئولیت کاری مدیران و کارکنان شهرداری اصفهان و واحدهای تابعه و اعضا شورای اسلامی شهر حداکثر تا یک هفته پس از اتمام سفر، مقصد یا مقاصد سفر، طول مدت سفر، همراهان سفر، علت و ضرورت سفر، میزان و محل تأمین هزینه سفر و گزارش و دستاوردهای سفر در سامانه شفافیت منتشر و در دسترس عموم قرار می‌گیرد، کمیته سلامت اداری به ریاست شهردار برای پیگیری موضوعات مرتبط با شفافیت و مبارزه با فساد تشکیل می‌شود، سامانه سوت‌زنی جهت اجرایی کردن فرآیند نظارت همگانی راه‌اندازی می‌شود، کمیته سلامت اداری موظف است در مدت یک ماه نسبت به ارائه پیشنهادات خود برای حمایت از سوت‌زن‌ها و نیز تقدیر از نیروهای برگزیده سلامت اداری اقدام کند، برخی از تکالیف تعیین شده در این طرح است.

در گفت و گو با سید مصطفی اعتصامی، مدیر کل نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان به بررسی زوایای مختلف «طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری» پرداختیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

روند شکل‌گیری طرح شفافیت به چه صورت بوده است؟

طرح پیشنهادی شفافیت و ارتقای سلامت اداری که از طرف اعضای شورا مطرح شد و به تصویب رسید، در تمام کمیسیون‌های شورا بررسی و از نمایندگان شهرداری نیز دعوت شد که در این جلسات حضور داشته باشند، البته جمع‌بندی نهایی آن با کمیسیون پایش و مصوبات بود که بررسی و اصلاحات قانونی مورد نیاز را انجام داد و در دو جلسه کمیسیون بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت و در بیست و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر به تصویب نهایی اعضا رسید.

این طرح مبنا و استنادات قانونی دارد و به نوعی تجمیع شده قوانین مرتبط با شفافیت و مبارزه با فساد و سلامت اداری است و از طرفی مطالبات و دغدغه‌های اعضای شورای اسلامی شهر که در قوانین کمرنگ بود، به عنوان تکمیل کننده این طرح، با رعایت همه مباحث و موارد قانونی به آن اضافه شد و مورد تصویب قرار گرفت.

چرا در دوره قبلی مدیریت شهری این ضرورت احساس نشد؟

در هر دوره از مدیریت شهری نمایندگان مردم یک سری ضرورت‌ها و الزاماتی را احساس می‌کنند و این موردی است که در مدیریت‌های قبلی به شکل دیگر انجام شده است؛ در دوره قبلی بحث الزام شهرداری و شورای اسلامی شهر اصفهان به ثبت‌نام در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بود تا به بحث شفافیت پرداخته شود. در این دوره اما به عنوان یک طرح مصوب با یک دستورالعمل ویژه به آن نگاه شده است. که شورا اسلامی شهر به همراه شهرداری اصفهان در دوره گذشته عضو این کمیسیون شده و ملزم شدند آن اطلاعاتی که بحث محرمانگی و منع قانونی ندارند را در اختیار شهروندان قرار بدهند. و همین الان شهرداری اصفهان و شورای اسلامی شهر عضو این سامانه هستند و پاسخگویی و انتشار اطلاعات در حال انجام است که گزارش در خود سایت سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وجود دارد.

در این دوره ضرورت اضافه و تکمیل شدن بعضی از نکات احساس شد، هرچند بسیاری از این موارد موجود در طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری استنادات قانونی دارد، از جمله قانون ارتقا سلامت نظام اداری و مقابله با فساد مصوب سال ۱۳۹۰، بحث قانون شورا عالی شهر سازی و معماری، دستورالعمل یکسان‌سازی صدور پروانه مصوب شورای عالی اداری، قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات، قانون منع مداخله وزرا، نمایندگان مجلس و کارمندان در معاملات دولتی و موارد دیگری که استنادات این طرح بوده است.

همه این موارد در طرح لحاظ شده و کارشناسان حقوقی و مدیریت حوزه شهرداری اصفهان بر روی آن نظر داده‌اند که در نهایت در شورای اسلامی شهر به تصویب رسید.

برای مباحث نظارتی این طرح چه ساختاری در نظر گرفته شده است؟

در فصل دوم این طرح، ساختاری با عنوان کمیته سلامت اداری تعریف شده که شخص شهردار به عنوان رئیس کمیته و مدیر کل بازرسی و پاسخ گویی به شکایات، مدیر کل حراست، مدیرکل امور حقوقی و مدیر کل سرمایه انسانی اعضای آن هستند، از سوی دیگر رئیس شورای اسلامی شهر و دو نفر نماینده از اعضا شورا شهر به عنوان ناظر بر این کمیته معرفی شده‌اند. در خود متن طرح نیز الزامات، برنامه‌های نظارتی و تکالیفی که برای شهرداری و حوزه‌ها مشخص کرده، قید شده و منتشر خواهد شد.

این تکالیف فقط در حوزه شهرداری نیست، برای اعضای شورا اسلامی شهر نیز در فصل چهارم با توجه به پیشگامی آنها در بحث شفافیت، به بعضی موارد اشاره شده که از الزامات اجرای این طرح است و باید رعایت شود؛ در واقع فصل چهارم در چهار بند به تکالیف شواری اسلامی شهر پرداخته شده است.

فصل پنجم طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری مربوط به بحث نظارت بر اجرا طرح است که در آن اشاره شده در صورت عدم رعایت موارد، چه عواقب و چه مراحلی برای رسیدگی به این تخلفات وجود دارد.

آیا می‌توان انتظار داشت که این طرح به صورت صد درصد اجرایی شود؟

انتظار می‌رود همکاران در تمام بخش‌ها به طور کامل همراهی داشته باشند، البته این یک بحث چند جانبه است که بخشی از آن وظیفه مردم بوده و باید در سامانه سوت‌زنی که توسط شورا اسلامی شهر راه‌اندازی شده برای تحقق طرح کمک کنند و مواردی همچون تخلفات یا مشکلاتی که با بحث سلامت اداری تداخل دارد را از طریق این سامانه گزارش دهند.

بی شک اجرای این طرح تعامل همگانی را می‌طلبد، البته شهرداری نیز باید مکانیزم‌های تشویقی را برای سامانه سوت‌زنی در نظر بگیرد. هر چند احتمال وجود نواقص و محدودیت‌ها در مسیر اجرای کامل طرح شفافیت و ارتقای سلامت اداری وجود دارد اما انتظار اجرای کامل طرح را داریم.

بخش نوسازی و تحول اداری شهرداری اصفهان تا چه میزان می‌تواند در اجرای این طرح کمک کند؟

ما می‌توانیم فرایندها را اصلاح کنیم و به مشکلاتی که در ساختار سازمانی وجود دارد همچنین به آموزش کارکنان توجه وِیژه داشته باشیم، کارکنان را از لحاظ فنی و تخصصی در همه جهت‌های آموزشی و اخلاقی بتوانیم آموزش بدهیم و توانمند کنیم.

در بحث تکنولوژی، فناوری و هوشمندسازی بحث الکترونیکی خدمات نیز می‌توانیم مؤثر باشیم که بخشی از طرح الکترونیکی کردن خدمات شهرداری از جمله: بحث سامانه‌های درآمدی، خزانه‌داری و املاک، صدور پروانه و شهرسازی است.

بحث هوشمندسازی و الکترونیکی به همین حوزه باز می‌گردد و با همکاری سازمان فاوا و سایر حوزه‌های ذی‌نفع از جمله معاونت شهرسازی و معماری، معاونت مالی و اقتصادی می‌توانیم در تحقق اهداف این طرح کمک مؤثری داشته باشیم.

کد خبر 547872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.