ارتباط تغذیه با بیماری شقاق + راه های درمان فوری

یکی از بیماری‌های رایج که این روزها بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، بیماری شقاق است که ارتباط مستقیمی با کم تحرکی و سیستم تغذیه نامناسب دارد. از آنجایی که چنین بیماری‌هایی ارتباط مستقیم با سبک زندگی افراد دارد مثل تغذیه، کم تحرکی و مشاغل پشت میز نشینی حدس زده می‌شود که شمار مبتلایان زیاد باشد.

‌قرار دادن سبزیجات و غذای سالم در رژیم غذایی، مصرف زیاد آب و انجام مداوم ورزش و داشتن تحرک از راه‌های اصلی و مهم برای درمان شقاق است.

این عارضه معمولاً باعث ایجاد درد و سوزش زیاد در هنگام دفع می‌شود و علائم آن برای فرد مبتلا بسیار آزاردهنده است. در اینجا با علائم این بیماری و سریع‌ترین راه‌های درمان شقاق آشنا می‌شوید:

جایگاه تغذیه و نقش آن در بروز یا کاهش بیماری شقاق

تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم (فست فود) و ماشینی شدن زندگی سبب شده که تا حدودی از سلامت فاصله گرفته شود. همانطور که میدانید داشتن رژیم تغذیه مناسب و ورزش، در داشتن بدن سالم نقش حیاتی را ایفا می‌کند که این روزها کمتر به آن توجه می‌شود و همین امر سبب بروز انواع بیماری‌های جسمی و روحی شده است.

قرار دادن سبزیجات و غذای سالم در رژیم غذایی، مصرف زیاد آب و انجام مداوم ورزش و داشتن تحرک از راه‌های اصلی و مهم برای درمان شقاق است. البته این عارضه در دو نوع حاد و مزمن ایجاد می‌شود و اگر بیشتر از چند هفته از شروع علائم گذشته باشد، شما دچار شقاق مزمن هستید.

معرفی علائم بیماری شقاق

قبل از بررسی و معرفی راه‌های درمان شقاق و علائم آن ضروری است که به معرفی بیماری شقاق مقعدی و عوامل ایجاد کننده این بیماری بپردازیم. شقاق مقعدی بیماری است که در اثر ترک یا شکاف برداشتن پوست دیواره‌ی مقعد و مخاط اطراف آن و در نیمه تحتانی مقعد رخ می‌دهد. بیماری شقاق دارای یک سری علائم است که این علائم ممکن است زمانی که فرد دچار یبوست و.. هم هست رخ دهد بنابراین نباید به محض مشاهده یکی از این علائم این تصور را داشته باشید که دچار شقاق شده‌اید و تنها در صورتی می‌توان صد درصد از ابتلاء به شقاق اطمینان حاصل کرد که پزشک معالج آن را تشخیص دهد. از مهمترین علائم شقاق می‌توان به:

  • خونریزی مقعدی
  • سوزش و خارش اطراف مقعد
  • احساس ضایعه گوشتی در اطراف مقعد
  • درد
  • درد مقعد هنگام ادرار و یا سرفه کردن
  • ترک اطراف مقعد و.. اشاره کرد

مهمترین دلایل بیماری شقاق و مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان آن

برخی عوامل مانند یبوست باعث می‌شود که هنگام دفع مدفوع، فشار شدیدی به پوست، غشا و دیواره‌های اطراف کانال مقعد وارد شود.

رژیم‌های غذایی غلط و عدم مصرف سبزیجات و مواد غذایی پر فیبر و آبدار و عدم مصرف آب کافی، کم تحرکی، عدم ورزش مناسب و مکرر، یبوست یا اسهال‌های طولانی مدت، رابطه مقعدی، کرون یا سرطان روده و بیماری‌های مقاربتی، تنگی دریچه مقعد، ضربه و فشار به پوشش داخلی دیواره‌ی مقعد هنگام اجابت مزاج، بیش از حد تمیز کردن مقعد با دستمال زبر و.. از مهمترین دلایل بیماری شقاق است که در صورت بروز برخی از عوامل به مدت زیاد می‌توان به پزشک مراجعه کرد و در صورت تشخیص پزشک جهت مبتلا به این بیماری باید اقدام کرد.

معرفی راه‌های درمان شقاق

از دلایل اصلی ابتلاء به این عارضه می‌توان به بیماری یبوست و خشکی مدفوع اشاره کرد که در هنگام دفع، سبب وارد آوردن فشار زیاد به دیواره مقعد شده و در نتیجه به مرور پارگی ایجاد می‌کند. مهمترین کار برای رفع این حالت این است که سیستم تغذیه‌ای را تغییر داد و اجازه نداد که یبوست طولانی شود زیرا پیشگیری بهتر از درمان است. هر چند که خوشبختانه روش‌های زیادی برای درمان شقاق مقعدی وجود دارد. از مهمترین روش‌ها برای درمان این بیماری می‌توان به:

درمان‌های خانگی

این روش یکی از کم هزینه ترین روش‌ها است و بیشتر جنبه پیشگیری و درمان دارد و با استفاده از این روش‌ها سرعت بهبود بیماری افزایش پیدا می‌کند. مصرف کافی آب در روز، فعالیت بدنی زیاد، با آرامش غذا خوردن، نشستن در آب ولرم، استفاده از سبزیجات در رژیم غذایی، استفاده از وازلین بر روی خروجی مقعد که سبب تسهیل در اجابت مزاج می‌شود و بسیاری از روش‌های دیگر می‌توان ذکر کرد که جزو روش‌های خانگی درمان شقاق مقعدی است.

درمان دارویی

بعد از تغییر رژیم غذایی و استفاده از روش‌های خانگی درمان دارویی، دومین مرحله برای درمان بیماری شقاق است. استفاده از داروهایی همچون استامینوفن یا بیحس کننده‌های موضعی برای کاهش درد، پماد زینک اکساید و وازلین برای تسهیل در دفع مزاج، داروهای فشار خون مانند نیفدیپین یا کاردیزم، پسیلیوم و سلولز، پماد گلیسیرین تری نیترات جهت افزایش جریان خون در رگ‌های ناحیه‌ی مقعد و … تجویز می‌شود.

درمان با تزریق بوتاکس

در صورتی که دو روش بالا جوابگو نباشد از روش تزریق با بوتاکس برای درمان این بیماری استفاده می‌شود هر چند که این روش موقتی است و مدت زمان اثر آن در حدود ۳ تا ۶ ماه است و مجدداً امکان ابتلای مجدد به این بیماری وجود دارد بهتر است برای درمان دائمی به پزشک مراجعه شود.

عمل جراحی شقاق

در صورتی که روش‌های گفته شده کارساز نباشد و درد شدیدی احساس شود از روش‌های جراحی برای درمان این بیماری کمک می‌گیرند و باید تجویز عمل جراحی شقاق حتماً توسط پزشک معالج صورت گیرد. برخی از روش‌های درمان با جراحی شامل

  • جراحی شقاق به روش فیشرکتومی
  • روش اتساع یا دیلاتاسیون دریچه‌ی مقعد
  • روش اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعدی

روش درمان شقاق با لیزر

بسیاری از پزشکان عمل جراحی شقاق را توصیه نمی‌کنند زیرا عمل جراحی حساسیت‌های خاص خود را دارد و در صورتی که کوچک‌ترین خطایی رخ دهد ممکن است آسیب جدی به عضله وارد شود و اینکه عمل جراحی بدون خونریزی امکان پذیر نیست و در صورتی که مراقبت‌های بعد از عمل به خوبی صورت نگیرد فرد دچار عفونت و خونریزی و … شود و مدت زمانی نیاز است که فرد استراحت داشته باشد، در حالی که روش درمانی لیزر شقاق مقعد این مشکلات را ندارد و در واقع عمل سرپایی محسوب می‌شود که با استفاده از لیزر صورت می‌گیرد. از مهمترین مزیت‌های روش لیزری می‌توان به موارد زیر اشاره داشت

  • عمل سرپایی و بدون بیهوشی
  • عدم وجود عوارض بعد از لیزر
  • درمان قطعی شقاق با لیزر و امکان مجدد شقاق نزدیک به صفر است.
  • عدم نیاز به بستری
  • بدون نیاز به پانسمان و بدون درد و خونریزی و.... از مهمترین مزیت‌های گفته شده برای این روش محبوب و پرطرفدار است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
کد خبر 547627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.