حذف مالیات بر ارزش افزوده، چه تاثیری در بازار طلا می‌گذارد؟

با توجه به الزام اجرای قانون مالیات بر ارزش‌ افزوده طلا که از ۱۳ دی‌ماه امسال به اجرا درآمده است، ۹ درصد مالیات بر ارزش‌ افزوده طلا، جواهر و پلاتین از اصل طلا حذف‌ شده و به مواردی مانند اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشندگان اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ۱۲ تیرماه امسال بود که سرانجام پس از مدت‌ها بحث و بررسی بر سر موضوع اصلاح بخشی از قانون اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده که از سال ۹۸ در دستور کار مجلس قرار گرفته بود، حذف این مالیات از طلا به تصویب رسید و به دولت ابلاغ شد. طبق این قانون ۹ درصد مالیات خرید طلا فقط به سود و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از این مالیات معاف شد.

حدود یک ماه پیش (۱۳ آذر ماه ١۴٠٠)، اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای به واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین در رابطه با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام کرد که با توجه به لازم‌الاجرا شدن قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده از ۱۳ دی ماه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا، جواهر و پلاتین، فقط از اجرت و ساخت از مشتریان دریافت شود و به اصل طلا هیچ مالیاتی تعلق نمی‌گیرد و این قانون از ۱۳ دی ماه به اجرا درآمد.

اجرای حذف مالیات بر ارزش‌افزوده چه تأثیری بر بازار طلا خواهد داشت؟

حال موضوع قابل تأمل در این تحول جدید که بازار طلا مدت‌ها در انتظار آن بود، آن است که این اتفاق تا چه میزان بر خروج بازار طلا از رکود و رونق بخشی به آن کمک خواهد کرد؟ با توجه به اینکه در بخشی از اصلاح صورت پذیرفته در قانون مذکور دیگر اصل طلا از شمول این مالیات کنار گذاشته می‌شود. موضوعی که به گفته فعالان بازار طلا اجرایی شدن آن می‌تواند به کاهش قیمت طلا و همین‌طور رونق بخشی به بازار نیمه‌جان فعلی کمک قابل توجهی کند.

در رابطه با تأثیرات اجرای این موضوع بر بازار طلا، عبدالله محمدولی رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا و جواهر می‌گوید: اگر این اتفاق زودتر از این‌ها می‌افتاد به بازار طلا کمک زیادی می‌کرد و این تأخیر مورد انتقاد همیشگی ما بود. طلا ابزاری برای ساخت یک مصنوع تلقی می‌شود اما متأسفانه به اصل آن نیز این مالیات لحاظ می‌شد و به همین سبب قیمت تمام شده طلا در بازار گران بود. این اتفاق از ابتدای اجرایی شدن قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده تا به حال در رابطه با طلا جریان داشته است.

وی در رابطه با تأثیر حذف مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا در آینده این بازار اظهار می‌کند: این موضوع می‌تواند تأثیر مثبتی هم در طرف تولید و هم در طرف فروش داشته باشد. در چنین شرایطی اعتماد مردم به طلا به عنوان یک کالای سرمایه‌ای افزایش می‌یابد و به عنوان یک پس‌انداز مطمئن با خیالی آسوده آن را خریداری خواهند کرد و دیگر این‌گونه نخواهد بود که هنگام فروش، طلای خود را با یک قیمت پایین‌تر به فروش برسانند. همچنین در بخش کارگری یا کارفرمایی این صنف نیز به سبب رونق تولید، رضایت‌مندی افزایش خواهد یافت.

رضایت فعالان بازار طلا از حذف مالیات بر ارزش‌افزوده

فعالان صنعت طلا در ارتباط با اجرای این قانون چه می‌گویند؟

بنا به گفته این فعالان باید در چارچوب قانون حرکت کنند و ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده را از اجرت یا سود بگیرند. همچنین فروشنده موظف است طبق فاکتور صادر شده به سازمان امور مالیاتی مالیات را پرداخت کند. کسی هم که حق‌العمل کار است از حق‌الزحمه یا حق‌العمل کاری باید این مبلغ را بپردازد.

«احمدرضا صانعی» فعال این بازار در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: مالیات بر ارزش‌افزوده از اواخر دهه ۸۰ در کشور ایران به اجرا درآمد و همین موضوع عاملی برگرانی این کالا شد.

وی خاطرنشان می‌کند: این مالیات از دلایلی بوده که معمولاً خریداران با تردید، نسبت به خرید طلا اقدام کرده‌اند چنین به نظر می‌رسد که با حذف این مالیات، تعداد خریدها نسبت به گذشته بیشتر شود. به خصوص که در این سال‌ها با وجود شرایط اقتصادی رکود شدیدی بر این بازار حاکم شده بود و دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده هم مزیدی بر علت کسادی بود و حالا با حذف چنین مالیاتی ممکن است بر استقبال خریداران افزوده شود.

این فعال می‌افزاید: با وجود چنین قانونی به غیر از سود مصرف‌کننده قطعاً تولیدکننده و فروشنده هم بارونق این بازار، منفعت می‌بینند.

سعید بخشی فعال دیگر این بازار با اشاره به خروج بسیاری از سازندگان و فعالان طلا از این بازار به ایمنا می‌گوید: در چند سال اخیر به ویژه از زمان شیوع کرونا کسادی بازار طلا به میزانی بوده که بسیاری از فعالان این بخش سرمایه‌های خود را از تولید و ساخت طلا به سمت بازارهای دیگر برده‌اند.

وی تصریح می‌کند: به این دلیل که گرانی طلا مانعی برای رونق این بازار بود و زمانی که مشتری در این بازار نباشد تولید و فروشی هم انجام نمی‌گیرد. بر اساس قانون قبلی مصرف‌کنندگان برای معامله طلا ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت می‌کردند که موجب شده خریدار از خرید طلا صرف‌نظر کند؛ حال با وجود حذف مالیات بر ارزش‌افزوده روزنه‌ای از امید برای تولیدکنندگان، فروشندگان و مصرف‌کنندگان به وجود آمده که طلا را با نرخ مناسب‌تری عرضه کنند و مصرف‌کننده هم خریداری نماید، زیرا این‌گونه با حذف مالیات از اصل معامله طلا مصرف‌کننده می‌تواند هفت درصد پول کمتری پرداخت کند و طلای بیشتری را خریداری کند. چه بسا این تصمیم عاملی برای رونق این بازار شود.

بهنام مدنی، یکی دیگر از فروشندگان بازار طلای اصفهان نیز با بیان اینکه پس از پیگیری‌های زیاد دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از اصل طلا حذف شد به ایمنا می‌گوید: نرخ طلا گران است از طرفی هم شرایط اقتصادی مردم ناخوشایند است. حال با وجود این موانع، مالیات بر ارزش‌افزوده هم عاملی برگرانی بیشتر چنین کالایی شده بود. در صورتی که این مالیات باید فقط از اجرت و ساخت دریافت شود اما اصل طلا را هم شامل می‌شد و خوشبختانه با اصلاح این قانون، امیدواری بیشتری برای بهبود شرایط این بازار به وجود آمده است.

حذف مالیات بر ارزش افزوده به بازار طلا رونق می‌بخشد

اما هوشنگ شیشه بران، رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان نیز با تأیید تأثیر حذف مالیات بر ارزش‌افزوده بر رونق بازار طلا به ایمنا می‌گوید: از سال ۸۷ تاکنون مالیات بر ارزش‌افزوده از طلا در حال اجرا بوده در حالی که همواره نسبت به حذف آن تأکید داشته‌ایم چون اخذ چنین مالیاتی طلا را گران‌تر می‌کرد و تعداد خریداران کاهش پیدا می‌کرد. جریان از این قرار بود که این مالیات هم از اصل طلا و هم از اجرت و سود مغازه‌دار دریافت می‌شد.

وی می‌افزاید: با پیگیری‌های انجام شده تقریباً اوایل امسال حذف آن مصوب شد، اما ابلاغ این مصوبه، به طول انجامید تا یک ماه قبل که سرانجام توسط اتاق اصناف ابلاغ شد و از ۱۳ دی‌ماه هم اجرایی شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اصفهان تصریح می‌کند: قطعاً حذف ارزش‌افزوده از اصل طلا به تسهیل بیشتر معاملات منتهی می‌شود چون ۹ درصد رقم بالایی بوده و حذف آن با توجه به گران بودن نرخ طلا قیمت‌ها را متعادل‌تر خواهد کرد.

شیشه بران یادآور می‌شود: با وجود کاهش توان مالی مردم، بسیاری افراد امکان خرید طلا را ندارند حال ممکن است با اجرای این قانون مصوب و با توجه به کاهش هزینه خرید طلا به تدریج، استقبال از این بازار گرم‌تر شود.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 547180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.