نحوه اندازه‌گیری فاصله ستاره‌ها

کارشناس فضایی آسمان‌سرای سُها گفت: برای تشخیص فاصله ستاره‌ها از روش‌هایی مانند اختلاف منظر مثلثاتی، حرکت ستاره در خوشه ستاره‌ای، بازتاب نور و کمک از برخی ابرنواخترها استفاده می‌شود.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه اندازه‌گیری فاصله میان ستاره‌ها به چند روش انجام می‌شود، اظهار کرد: برای تشخیص فاصله ستاره‌ها از روش‌هایی مانند اختلاف منظر مثلثاتی، حرکت ستاره در خوشه، بازتاب نور و کمک از برخی ابرنواخترها استفاده می‌شود.

وی افزود: برای این کار روش‌های گوناگونی وجود دارد و موارد ذکر شده مرسوم‌ترین آن‌ها است، اما یکی از راهکارهایی که از قدیم و تا به امروز برای تخمین فاصله ستاره‌ها استفاده می‌شود، اختلاف منظر مثلثاتی است.

این کارشناس فضایی مجموعه آسمان‌سرای سُها تصریح کرد: در این روش با استفاده از فرمول‌های ریاضی و سنجش اختلاف جایگاه ستاره در دو بازه زمانی مختلف به طور تقریبی فاصله جرم آسمانی تا زمین تخمین زده می‌شود.

وی در همین رابطه ادامه داد: برای استفاده از این روش ابتدا در یک نقطه کره زمین می‌ایستیم و از ستاره مورد نظر عکسی گرفته و پس از ۶ ماه در آن نقطه و از همان ستاره عکس دیگری می‌گیریم، طی این زمان به دلیل اینکه کره زمین در مدار خورشید در حال گردش است از لحاظ ظاهری احساس می‌کنیم که آن ستاره جابه‌جا شده است.

بیات اضافه کرد: پس از طی شدن این مرحله با توجه به اختلاف مکان ستاره در دو بازه مختلف، قطر کره و شعاع مدار زمین به دور خورشید و با قراردادن اعداد در فرمول ریاضی به زاویه‌ای دست می‌یابید که از طریق آن می‌توان فاصله نسبی ستاره نسبت به زمین را به دست آورید.

وی اشاره کرد: از اختلاف منظر، برای نشانه‌گیری و تخمین مسافت‌های دور و نزدیک استفاده می‌شود؛ این روش در تخمین فاصله میان ستاره‌ها بسیار مرسوم بوده و از قدیم تا به امروز نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 546989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.