روایت قولی که «جهان» را در برزخ گرفتار کرد

نمایش «قاصد» داستان جوانی به نام جهانگیر اهل روستای ‌زیار کرمان است که در زندگی به هر قولی که داده عمل کرده مگر یک قول؛ قول به فرمانده‌اش در جنگ. حالا منتظر حاج قاسم است تا از او حلالیت بطلبد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موکب‌های میدان امام حسین (ع) که به مناسبت ایام فاطمیه و سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی به پا شده‌اند، میزبان رهگذرانی است که دقایقی را به تماشای هنرمندی «هنر مَردان» در غرفه‌هایی گذرانده‌اند. ترکیب نور و موسیقی، رهگذران را به سوی خود جلب می‌کند. بلندگو اعلام می‌کند نمایش «قاصد» در غرفه تئاتر تا لحظاتی دیگر اجرا می‌شود. حالا به بخشی از سوالات رهگذران پاسخ داده شده است، پس راهی غرفه می‌شوند. صندلی‌ها پر شده و عده‌ای هم ایستاده‌اند. تعدادی نیز پشت در غرفه در تلاش برای ورود هستند، اما گویا باید تا اجرای بعد منتظر بمانند، چون استقبال از نخستین اجرا بیشتر از تصور بود.

مرد سرش برود، قولش نمی‌رود

«… مرد سرش بره قولش نمیره. اولین قول زندگیم پنجم دبستان بود…» جهان شخصیت اصلی نمایش این را می‌گوید و روایت را آغاز می‌کند. حالا تماشاگران منتظرند ببینند قول جهان چه بوده است.

می‌گوید قول اول زندگی‌ام این بود که با همکلاسی‌هایم در برگه امتحان چیزی ننویسیم. به قولش عمل کرد و… دومین قول زندگی‌اش را به مادرش داد، روزی که نذری را برای همسایه برد و دختری با چشمان حنایی دل او را برد. حالا همه اهالی ده زیار کرمان می‌دانند که جهان عاشق لیلا، دختر همسایه شده است.

تماشاگران با اشتیاق به روایت‌های جهان گوش می‌دهند. جهان از سومین قول خود می‌گوید. پدر لیلا از او می‌خواهد که به جبهه برود. چون اگر توانست از خاک و ناموس کشورش محافظت کند از دختر او نیز می‌تواند. جهان به این قول هم عمل می‌کند و راهی جبهه می‌شود.

هم سرش رفت و هم قولش

چهارمین قول را جهان در جنگ به فرمانده‌اش می‌دهد. روزی که از او می‌خواهد همیشه دوش به دوش و پا به پای او حرکت کند. جهان قول می‌دهد، اما این بار …. خمپاره‌ای سر از تنش جدا می‌کند، با اشک می‌گوید که هم سرم رفت و هم قولم.

حالا ۴۰ سال گذشته، جهان منتظر فرمانده‌اش است تا از او حلالیت بطلبد. جهان در برزخ گرفتار قولی است که به او داده و عمل نکرده است. امشب فرمانده مهمان جهان است و ….

گریه تماشاگران حال و هوای نمایش را دگرگون می‌کند. همین چند دقیقه روایت کافی است تا یاد حاج قاسم سلیمانی زنده شود.

قاصد کیست؟

سید پویاامامی، نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «قاصد» می‌گوید: این نمایش تک پرسوناژ و بر اساس واقعیت و مستند تهیه شده است. من به عنوان بازیگر اصلی و علی خاتمی به عنوان آهنگساز و موزیسین این نمایش در آن به ایفای نقش پرداختیم.

این نویسنده و کارگردان ادامه می‌دهد: «قاصد» درباره شخصیتی به نام جهانگیر صدقی است که از بی‌سیم‌چی‌های سردار سلیمانی بوده و در دفاع مقدس به فیض شهادت نائل می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس فضایی سورئال و فضای ذهنی من، شخصیت جهانگیر به علت قولی که به حاج قاسم داده در برزخ گرفتار است. او قول داده که پا به پا و دوش به دوش او حرکت کند اما طی اتفاقاتی که در جنگ می‌افتد شهید می‌شود و فکر می‌کند که به قول خود عمل نکرده، برای همین در برزخ گرفتار شده و منتظر حاج قاسم است تا از او حلالیت بطلبد و بالاخره سرنوشتش بعد از مرگ مشخص شود.

امامی عنوان می‌کند: قصه به این موضوع اشاره دارد که حاج قاسم، فرمانده داستان بعد از چهل سال آمده و امروز تکلیف جهانگیر در برزخ مشخص می‌شود.

وی می‌گوید: نمایش «قاصد» منتخب رپرتوار تئاتر خیابانی رویداد «هنر مَردان» است که به همت تالار هنر و دفتر تخصصی هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تدارک دیده شده است. امیدواریم اجرای خوبی داشته و به شهدای مدافع حرم به خصوص سردار حاج قاسم سلیمانی ادای دین کرده باشیم.

به گزارش ایمنا، ویژه‌برنامه «هنر مردان» همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) و دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی از سوی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با مشارکت دفاتر تخصصی معاونت فرهنگی هنری این سازمان از ۱۲ تا ۱۶ دی ماه هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در میدان امام حسین (ع) اجرا می‌شود. نمایش فیلم‌های کوتاه جشنواره عمار، اجرای تئاتر، هنرآفرینی هنرمندان و اساتید نقاشی و خوش‌نویسی، اجرای سرود و شعرخوانی از جمله بخش‌های این برنامه است.

کد خبر 546884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.