ذکر یا فاطمه سربند سلیمانی‌هاست

به میدان امام حسین(ع) می‌رسیم. صدای روضه با یادی از شهدا همراه شده و عطر خوشی فضای میدان را فرا گرفته است. لحظه‌ای به یاد محرم و حال و هوای اربعین می‌افتیم و اشک از دیدگانمان جاری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چند روزی می‌شود که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و سالروز عروج سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در میدان امام حسین (ع) موکب هایی از جنس فرهنگ و هنر برپا شده و از شهروندان میزبانی می‌کنند. ما نیز مهمان می‌شویم… مهمان ویژه برنامه‌ای که آن را "هنر مردان" نامیده‌اند و چه نام آشنایی است… دلمان پر می‌کشد برای مرام و مردانگی و بی‌اختیار به یاد حاج قاسم می‌افتیم و موکب هایی که تماماً به یاد او برپا شده است.

تصاویر شهدا در بین موکب‌ها و سربندهای یا فاطمه توجه ما را به خود جلب می‌کند. یکی‌یکی به سمت موکب ها می‌رویم که هریک نامی متناسب با نوع کارکردشان دارند؛ موکب تئاتر "نقش مردان"، موکب نقاشی "رسم مردان"، موکب سینما "نقل مردان" و موکب خوشنویسی با نام "مشق مردان" است و هنرمندان هریک از این موکب ها به پذیرایی فرهنگی هنری از شهروندان مشغول هستند.

ذکر یا فاطمه سربند سلیمانی‌هاست

مردی که منجی مسلمانان بود

به سمت موکب اول یعنی نقل مردان می‌رویم که به نمایش فیلم اختصاص دارد؛ چادر را کنار می‌زنیم… جمعیتی به تماشای فیلمی از رشادت حاج قاسم در منطقه سوریه و شهر حلب ایستاده‌اند، دلمان می‌لرزد، در فیلم حضور به موقع حاج قاسم و مدیریت و درایت او به تصویر کشیده شده است که باعث کمترین خرابی و آزادی شهر حلب شد. تعجب آور نبود که چرا تمام اعراب سوریه، لبنان و عراق از شجاعت حاج قاسم یاد می‌کنند و او را منجی خود دانسته‌اند.

جلوتر به موکب رسم مردان می‌رسیم، جایی که استاد افشین جلیلی در آن به خلق تصویر مشغول است. در این موکب، تصویری از حاج قاسم جلوه خاصی دارد، تصویری که با دستان استاد جلیلی ترسیم می‌شود و بزرگی و اقتدار حاج قاسم را به‌خوبی نمایان کرده است.

این هنرمند نقاش می‌گوید: به پیشنهاد شهرداری تصمیم گرفتم تصویری از این بزرگ مرد نقاشی کنم؛ تصویری که حاج قاسم مهمان اصفهان است و بر روی سکوهای میدان نقش جهان و پشت به مسجد شیخ لطف الله نشسته است و لباسی غیرنظامی به رنگ خاکستری بر تن دارد و تصمیم بر این است که این اثر به موزه هنرهای معاصر اصفهان هدیه داده شود.

ذکر یا فاطمه سربند سلیمانی‌هاست

خطاطی با ذکر سلام بر حاج قاسم

در ادامه به موکب مشق مردان می‌رویم که در آن هنرمندان خوشنویس با شور و اشتیاق فراوان و ذکر یا حسین، یا زینب، سلام بر شهدا، سلام بر حاج قاسم و شهدا زنده اند خطاطی می‌کنند و مردم نیز به تماشای هنرِ دست این مردان نشسته‌اند. امید گنجعلی یکی از این اساتید است که می‌گوید: به پیشنهاد یکی از دوستانم تصمیم گرفتم در این مراسم شرکت کنم؛ بازخورد مرد بسیار خوب بود زیرا مردم علاقه شدیدی به خوشنویسی در میان جمعیت دارند و زمانی که این هنر را از نزدیک ببینند و به آن دسترسی داشته باشند استقبال می‌کنند.

وی ادامه داد: آثاری که در این نمایشگاه ارائه می‌شود در زمینه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و حاج قاسم است برخی آثار به موزه هنرهای معاصر اصفهان هدیه داده می‌شود، ضمن اینکه آثاری نیز در این موکب نوشته شده و به مردم هدیه داد می‌شود.

ذکر یا فاطمه سربند سلیمانی‌هاست

یادآوری پیاده روی اربعین حسین

بیرون از موکب ها بوی خوش اسپند با نوای گرم مداحی و عطر چای دارچین و جاری شدن اشک‌ها همراه است و پیاده روی و مسیر اربعین را برای ما یادآوری می‌کند که با احساسی مملو از آرامش و حس امنیت همراه است، آرامشی که از حضور مقتدرانه حاج قاسم حاصل شده است.

سپس صدای گروه سرود و شعر زیبایش توجه ما را به خود جذب می‌کند. لحظه‌ای بعد صدای جوانی را می‌شنویم که از موکب تئاتر به گوش می‌رسد و ناخودآگاه ما را به سمت این موکب می‌کشانَد. داستان نوعروس ایزدی که به دست مدافعان حرم نجات پیدا کرده و تلاش می‌کند انگشتر عروسی خود را به پاس تشکر به حاج قاسم تقدیم کند. در سویی دیگر نیز نمایشی در حال اجرا است با داستان شهادت حاج قاسم… داستانی که پس از اجرا در موکب تئاتر، سکوت تأمل برانگیزی را به دنبال دارد...

به گزارش ایمنا، ویژه‌برنامه «هنر مردان» به مدت پنج روز از دوازدهم تا شانزدهم دی‌ماه هرشب از ساعت ۱۸ تا ۲۳ در میدان امام حسین (ع) اجرا می‌شود.

کد خبر 546878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.