بهترین زمان تزریق واکسن کووید ۱۹ در دوره بارداری

بهترین زمان تزریق واکسن کووید در دوره بارداری، قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در حمایت از مادران شاغل، توسعه مشاغل خانگی با کمک جهاد دانشگاهی، توجه به اهمیت حجاب و عفاف، رژیم غذایی اوایل حاملگی و اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان قم را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان دریافتند میزان آنتی بادی‌ها در هنگام زایمان زمانی که دوره اولیه واکسیناسیون در سه ماهه سوم انجام شده باشد، بیشتر می‌شود. محققان دانشکده پزشکی ویل کورنل نیویورک همچنین دریافتند که اگر واکسیناسیون در اوایل بارداری یا حتی چند هفته قبل از بارداری انجام شده باشد میزان آنتی بادی در هنگام زایمان هنوز بالا است و احتمالاً همچنان محافظت کننده است، و تزریق دوز تقویت کننده در اواخر بارداری می‌تواند سطح آنتی بادی را بسیار بالاتر ببرد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده واکسیناسیون کووید ۱۹ را برای زنان باردار توصیه می‌کند. مطالعات قبلی نشان می‌دهد که کووید ۱۹ در زنان باردار شدیدتر است و خطر تولد زودرس، مرده‌زایی و سایر پیامدهای نامطلوب را برای نوزادانشان افزایش می‌دهد.

واکسیناسیون کووید ۱۹ از زنان باردار در برابر نوع شدید این بیماری محافظت می‌کند و آنتی بادی‌هایی را ایجاد می‌کند که از جفت عبور کرده تا پس از زایمان در خون نوزادشان گردش کنند. مطالعات انجام شده روی واکسن‌های رایج تاکنون هیچ افزایشی از عوارض جانبی نامطلوب را برای مادران یا نوزادانشان پیدا نکرده است.

محققان این مطالعه جدید دریافتند که آنتی‌بادی‌ها عموماً در هنگام زایمان، در خون مادر و بند ناف، در میان تمام زنان کاملاً واکسینه‌شده، بدون توجه به زمان اولین دوز واکسن‌شان، قابل تشخیص است. در میان زنان بدون سابقه ابتلاء به کووید ۱۹ که دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند، سطح آنتی‌بادی‌ها در هنگام زایمان پس از واکسیناسیون قبل از بارداری یا سه ماهه اول کمترین میزان و پس از واکسیناسیون سه ماهه سوم بالاترین میزان بوده است. محققان تاکید می‌کنند زنان باردار نباید واکسیناسیون کووید ۱۹ را تا اواخر بارداری به تأخیر بیندازند.

قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده در حمایت از مادران شاغل

سیده مریم محمدی اظهار کرد: قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در حمایت از مادران شاغل است که امیدواریم با پیگیری و نظارت دفتر امور زنان سازمان حفاظت محیط زیست به نحو شایسته انجام شود.

وی اضافه کرد: قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» قانونی جامع در جهت حمایت از خانواده و ترغیب فرزندآوری است و با توجه به اینکه به مدت هفت سال در کشور به‌صورت آزمایشی اجرا می‌شود، این امکان برای قانون‌گذار و دولت فراهم است که نواقص و محدودیت‌های قانون را پایش و اصلاح کنند.

مشاور امور زنان و جوانان سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: قانون یادشده واجد نکات مثبتی برای مادران شاغل است که دستگاه‌های دولتی مکلف به اجرای آن شده‌اند و با پیگیری و نظارت دفتر امور زنان سازمان حفاظت محیط زیست برای بانوان شاغل این سازمان اجرا خواهد شد.

وی با تاکید به به ماده ۱۷ قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» گفت: در ماده ١٧ قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» مدت مرخصی زایمان با پرداختی حقوق و فوق‌العاده‌های مرتبط به نه ماه و در صورت درخواست مادر تا دو ماه در ماه‌های پایانی بارداری افزایش می‌یابد و مرخصی مزبور برای تولد دوقلو و تعداد بیشتر، دوازده ماه خواهد بود.

محمدی خاطرنشان کرد: دربند «ت» ماده ۱۷ قانون «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» تأکید شده است که مادران شاغلی که از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون یادشده فرزند یا فرزندانی به دنیا آورند، به ازای هر فرزند می‌توانند از یک تا یک و نیم سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار شوند همچنین برای تمامی مستخدمان که صاحب فرزند سوم تا پنجم می‌شوند نیز معادل یک سال به افزایش سنواتی مستخدم به ازای هر فرزند، اعمال می‌شود.

با کمک جهاد دانشگاهی، مشاغل خانگی زنان را توسعه می‌دهیم

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، با اشاره به دستاوردها و توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در بخش مشاغل خانگی، گفت: اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم با پشتیبانی‌هایی که می‌شود، مشاغل خانگی زنان را توسعه دهیم.

وی تاکید کرد: پیش‌تر با دوستان جهاد دانشگاهی همکاری داشته‌ایم و با برخی از فعالیت‌ها آشنا هستیم و از دستاوردهای آن استفاده کرده‌ایم و «نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰» باعث شد بتوانیم یک بار دیگر این دستاوردها را از نزدیک ببینیم.

لزوم توجه به اهمیت حجاب و عفاف

مینا بیابانی رئیس بسیج جامعه زنان با اشاره به اهمیت حجاب و عفاف در جامعه بشری اظهار کرد: عفاف و حجاب یکی از ارزش‌های معنوی و دینی است که در همه ادیان نسبت به رعایت آن تاکید شده است. افزایش آگاهی عمومی نسبت به رعایت دستورات دینی و شرعی ما می‌تواند سبب جلوگیری از پوشش نامناسب در اماکن عمومی و جامعه شود.

وی افزود: عفاف و حجاب به لحاظ تأثیرات فردی و اجتماعی جایگاه ویژه ای در جامعه بشری از بدو خلقت انسان تا به امروز داشته است، چرا که رعایت آن به عنوان یک دستور دینی موجب تعالی روح می‌شود و هم به لحاظ جایگاه اجتماعی جامعه را از انحرافات باز داشته و سلامت جامعه را تضمین می‌کند و با ایجاد فضایی شیرین؛ بالندگی انسان در جهات مثبت و در زمینه‌های مختلف فکری و علمی را سبب می‌شود.

رئیس بسیج جامعه زنان تصریح کرد: زمانی که فردی با پوشش مناسب و مبتنی بر قوانین شرع و عرف در جامعه حاضر می‌شود به آحاد جامعه و کسانی که با آن در ارتباط هستند این مفهوم را منتقل می‌کند که من برای فکر، اندیشه، داشته‌ها و توانمندی خودم ارزش خاص و شأن انسانی قائل هستم و دیگران نیز باید بر این اساس و نه ظاهر و جذابیت‌های جنسی تعامل برقرار کنند که این امر نشان دهنده روح متعالی و شأن بلند انسانی است.

رژیم غذایی اوایل حاملگی ریسک بارداری را کاهش می‌دهد

چاقی یک عامل خطر مهم برای ابتلاء به دیابت بارداری است و تعداد زیادی از زنان باردار اضافه وزن داشته یا چاق هستند، عادات غذایی هم بر چاقی و هم بر شروع دیابت بارداری تأثیر دارد.

محققان دانشگاه تورکو فنلاند ارتباط بین دریافت رژیم غذایی و شروع دیابت بارداری را در ۳۵۱ زن دارای اضافه وزن یا چاق بررسی کردند. «لوتا پاجونن»، سرپرست تیم تحقیق اظهار کرد: نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که پیروی از یک رژیم غذایی سالم در اوایل بارداری خطر ابتلاء به دیابت بارداری را کاهش می‌دهد.

این مطالعه نشان داد که شاخص التهابی بالاتر در رژیم غذایی، با افزایش خطر ابتلاء به دیابت بارداری مرتبط است. علاوه بر این، مصرف بیشتر چربی و به ویژه چربی‌های اشباع شده با دیابت بارداری مرتبط بود. این مورد جالب است زیرا مصرف چربی‌های اشباع شده باعث افزایش التهاب بدن می‌شود.

روش‌های مختلفی در این مطالعه برای بررسی رژیم غذایی در اوایل بارداری استفاده شد، این تجزیه و تحلیل‌ها نشان داد که یک رژیم غذایی که سلامت را ارتقا می‌دهد با خطر کمتر ابتلاء به دیابت بارداری مرتبط است. مصرف سبزیجات، میوه‌ها، انواع توت‌ها و محصولات سبوس‌دار و همچنین چربی‌های غیراشباع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مواد مغذی التهاب را در بدن کاهش می‌دهند و در نتیجه خطر ابتلاء به دیابت بارداری را نیز کاهش می‌یابد.

اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان قم

انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اظهار کرد: بازماندگان تحصیل در روستاها، افراد بی هویت در شیرخوارگاه‌ها و کمبود سونوگرافی ویژه زنان از معضلات مهم استان قم در حوزه زنان است. خانه تاریخی ملاصدرا در شهرستان قم ظرفیت بالایی برای تبدیل شدن به یک مرکز مهم فرهنگی و میراثی و ایجاد زمینه اشتغال و گردشگری را دارا است.

وی در مور فقر استان قم در مراکز اختصاصی ورزش بانوان اضافه کرد: برای افزایش نشاط در بین زنان و دختران قم، ۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز یک مجموعه ورزشی برای ورزش بانوان نهایی شد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: همچنین ۱۷ میلیارد تومان برای راه اندازی مرکز مشاوره، ۹ میلیارد تومان برای حمایت از زنان سرپرست خانوار و ۶ میلیارد تومان نیز برای بازپروری زنان آسیب دیده مصوب شد.

کد خبر 546783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.