میراث فرهنگی برنامه‌های ویژه‌ای نوروز را اعلام کرد

قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی گفت: موضوع نوروز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به دنبال این هستیم ویژه برنامه نوروز ۱۴۰۱ پر شور برگزار شود تا مردم از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشند.

به گزارش ایمنا و به نقل از میراث آریا، علی دارابی در مراسم تودیع و معارفه مدیر مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران ضمن تسلیت ایام فاطمیه و دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی اظهار کرد: تحقق شعار «موزه‌ها درهای باز به روی مردم» اهمیت زیادی دارد و برای این کار باید برنامه‌های ویژه‌ای در موزه‌ها به مناسبت‌های مختلف تدارک دیده شود. کاخ نیاوران نیز باید در این زمینه پیشگام باشد.

او با اشاره به جایگاه تاریخی فرهنگ و هنر ایران اسلامی گفت: آنچه که امروز در میراث‌فرهنگی به آن افتخار می‌کنیم به دلیل پیشینه کهن ایران است. از این‌رو کارهای مرمتی، حفاظت و نگهداری از این میراث کهن باید در اولویت قرار گیرد. بر اساس هماهنگی انجام شده با پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برای تحقق این موضوع قدم خواهیم برداشت.

قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی تصریح کرد: «موضوع نوروز از اهمیت ویژه‌ای برای ما برخوردار است. به دنبال این هستیم تا ویژه برنامه نوروز ۱۴۰۱ پر شور برگزار شود و مردم از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشند.»‌

سرمایه‌های کاخ نیاوران

در ادامه این مراسم محمدرضا کارگر -مدیرکل موزه‌ها- با اشاره به اهمیت مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران گفت: این مجموعه فرهنگی‌تاریخی سرمایه‌های زیادی به لحاظ موقعیت، بناها و آثار تاریخی موجود در موزه‌ها دارد، همه این موارد یک سرمایه بی‌بدیل در کشور و شهر تهران است. علاوه بر آن کارشناسان و همکاران این مجموعه با تلاش خود در طول این سال‌ها موجب شدند سرمایه مضاعف برای این مجموعه ایجاد شود.

در کاخ نیاوران باید به همه موضوعات نگاه شود

مریم جلالی -مدیر جدید مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران- نیز با تقدیر از حسن اعتماد میراث‌فرهنگی برای تصدی این پست، گفت: وقتی می‌گوئیم مجموعه فرهنگی‌تاریخی نیاوران، این یعنی معنا سازی، بنا بر این تک‌روی، تفکر انفرادی و نگاه تک‌ساحتی محکوم به فناست.

وی ادامه داد: در این مجموعه باید به همه چیز نگاه کرد. این نگاه باعث همگرایی و هم‌افزایی در مجموعه می‌شود. علاوه بر آن کارشناسان، راهنمایان و مرمتگران هم جزئی از این مجموعه هستند چون ترکیبی از دانش، توانش، تجربه و غیرت هستند.

جلالی در پایان گفت: تنها موضوعی که در حوزه فرهنگ، قدر و قیمت دارد، انگیزه است. اگر اشتیاق و انگیزه در هر جایی باشد، رنگ و لعاب دیگری به فعالیت‌ها می‌دهد. اگر هدف‌گذاری و نشانه‌گذاری درست اتفاق بیفتد، با تدبیر، تدارک و تقدیر انشاالله بتوانیم در این مجموعه فرهنگی‌تاریخی با اتکا به این نگاه که میراث‌فرهنگی یک سرمایه در گردش است، ارزش افزوده ایجاد کنیم و رویکرد تازه‌ای برای کارکرد موزه‌های این مجموعه پیدا کنیم.

کد خبر 546646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.