نقش مردانِ موکب تئاتر هنرمردان

"نقش مردان" عنوانی برای موکب تئاتر در ویژه برنامه "هنرمردان" است که هنرمندان آن به مناسبت شهادت حضرت زهرا(س) و سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به اجرای تئاتر خیابانی در میدان امام حسین(ع) پرداخته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از سوی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا (س) و سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، ویژه‌برنامه «هنرمردان» در میدان امام حسین (ع) و روبه‌روی ارگ جهان نمای اصفهان در حال برگزاری است. بر این اساس از دوازدهم تا شانزدهم دی‌ماه هرشب ساعت ۱۸ تا ۲۳ در هر یک از موکب‌های فرهنگی و هنری با نام‌های موکب سینما، موکب تئاتر، موکب نقاشی و موکب خوشنویسی، نقل و نقش و رسم و مشق هنرمندان در حال اجرا و ارائه است.

بر این اساس خبرنگار ایمنا با کارگردانان تئاتر ویژه برنامه "هنرمردان" که در موکب تئاتر (نقش مردان) به اجرای نمایش خیابانی می‌پردازند، گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

ترویج فرهنگ و زنده نگه داشتن یاد شهدا

پریسا کهکش پور، کارگردان نمایش خیابانی "پاینده" با اشاره به موضوع نمایش خود اظهار می‌کند: در این نمایش فرد جانبازی برای زیارت راهی کربلا شده است که در مسیر بین‌الحرمین به یاد رشادت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهادت همراهانش می‌افتد و نحوه زخمی شدن حاج قاسم و چگونگی عملیات شناسایی آن شب در عملیات طریق‌القدس برایش تداعی می‌شود.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه من و دیگر همکارانم در حوزه تئاتر خیابانی و در محورهای ارائه شده از جانب ارگان‌های کارگزار فعالیت می‌کنیم، در کنار آن وظیفه خود می‌دانیم که به واسطه هنرمان گوشه‌ای از تکلیف خود را به شهدا ادا کنیم.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه هنرمندان تئاتر و سینما در عرصه دفاع مقدس و با محوریت دینی تأثیر بسیاری را در جامعه داشته‌اند، ادامه می‌دهد: نگارش متن اثر بر عهده من و مهدی صالح‌یار بوده است، همچنین محمد اشتری، سعید رفیعی، جعفر طالبی و محمد ترک به‌عنوان بازیگران این نمایش حضور داشته‌اند، ضمن اینکه انتخاب و پخش موسیقی به عهده محمدرضا گودرزی است، الناز رضایی دستیار کارگردان، فاطمه کهکش‌پور به عنوان طراح لباس و مدیر صحنه و مسئول روابط عمومی نیز به ترتیب علیرضا تمیمیان و علیرضا اعظمیان، من را در این نمایش همراهی می‌کنند.

کهکش‌پور افزود: امیدوارم بتوانم با زنده نگه‌داشتن یاد شهدا و به ویژه سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی و با ترویج فرهنگ شهادت و اطلاع‌رسانی به نسل امروزی، دِین خود را به شهدا ادا کنم.

اجرای تئاتر برای شهید سلیمانی اعتقاد قلبی من است

پویا امامی، نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی "قاصد" در مورد این نمایش اظهار می‌کند: از زمانی که حاج قاسم شهید شد تاکنون ۳ نمایش برای این شخصیت والا مقام تولید و بیش از پنج اثر برای این شهید بزرگوار بازی کرده‌ام که این جز اعتقاد قلبی نمی‌تواند چیز دیگری باشد.

وی ادامه می‌دهد: این نمایش درباره شخصیت مستند همراه سردار حاج قاسم سلیمانی در هشت سال جنگ تحمیلی است که حال پس از سال‌ها، چشم انتظار فرمانده خود در برزخ است تا آنکه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

امامی می‌افزاید: هدف از تولید نمایش قاصد آشنا کردن مردم با شخصیت همراه حاج قاسم در دوران هشت سال جنگ تحمیلی و رشادت‌های سردار سلیمانی است که یک روایت کاملاً متفاوت در فضایی سورئال دارد. این نمایش از تولیدات گروه تئاتر هیرو است و آهنگساز اثر نیز علی خاتمی است.

نمایشی از توسل به حضرت زهرا (س) و شهدا

علیرضا شمس، کارگردان نمایش "انتظار" نیز می‌گوید: موضوع نمایش انتظار در مورد توسل به حضرت زهرا (س) و شهدا است و روند داستان آن درباره مادر شهیدی است که سال‌ها چشم انتظار فرزندش است و در دهه فاطمیه حضرت زهرا (س) به خواب او می‌آید و می‌فرماید پسرت در حال برگشتن است ولی قبل از آن باید تعزیه فرزندم عباس را برگزار کنی. مادر شهید فردای آن روز به دنبال تعزیه خوان برای برگزاری تعزیه حضرت عباس (ع) می‌گردد.

وی با بیان اینکه آرزو رضا کرمی، حسن وحید، شاپور شفیعی در نمایش انتظار به ایفای نقش پرداخته‌اند و آنیتا شمس نیز دستیار کارگردان است، می افزاید: اعتقاد قلبی من این است که ما به شهدا بدهکاریم و شاید گوشه‌ای از فداکاری‌های آن عزیزان را بتوان به تصویر کشید.

شمس ادامه می‌دهد: با توجه به فراخوان تالار هنر درباره حضور گروه‌های تئاتری در ویژه برنامه هنرمردان و طرح موضوع، اقدام به نگارش نمایشنامه طرح کردم و پس از قبولی طرح مورد نظر، نمایش برای اجرا آماده شد.

قاسم سلیمانی‌ها همه‌جا هستند

محمد رادمهر، کارگردان نمایش "نقش دل" اظهارمی کند: موضوع این نمایش رشادت‌ها و وجود با ارزش حاج قاسم سلیمانی قبل از شهادت و تأثیرات آن بعد از شهادت است و در واقع در نمایش نقش دل، به اتحاد مردم که بعد از شهادت حاج قاسم به وجود آمد تاکید کرده‌ایم.

وی می‌افزاید: من به‌عنوان یک هنرمند این را وظیفه اصلی خودم می‌دانم که بر آن چیزی تأکید کنم که بر فرهنگ مؤثر است. حضور شهدایی مانند حاج قاسم و شهادتشان در منطقه و حتی نقش آن‌ها در سیاست خارجه بی‌اندازه مؤثر است.

رادمهر خاطر نشان می‌کند: ادای دین من برای ترویج فرهنگ سلیمانی‌ها است و هدف من این بود که بگویم سلیمانی‌ها هستند. به نظر من در هر رشته و شغلی، کسانی هستند که مانند حاج قاسم سلیمانی باشند و یا اندیشه وی را داشته باشند.

به گزارش ایمنا، ویژه‌برنامه «هنر مردان» از سوی معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و با همکاری دفاتر تخصصی معاونت فرهنگی به مدت پنج روز از دوازدهم تا شانزدهم دی‌ماه هرشب از ساعت ۱۸ تا ۲۳ به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س) و سالروز شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی در میدان امام حسین (ع) اجرا می‌شود.

کد خبر 546403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.