آینده حمل و نقل و زندگی شهری

امروزه بسیاری از شهرهای جهان با مشکل حمل و نقل انبوه دست و پنجه نرم می‌کنند؛ زیرساخت‌ها قدیمی شده است، ترافیک هرروز بدتر می‌شود و قابلیت بهبود آن‌ها از میان رفته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای امروز در طراحی‌های گذشته ثابت مانده است و در مقابل اعمال تغییرات از خود مقاومت زیادی نشان می‌دهد. در بسیاری از شهرهای جهان، چند دهه از اعمال آخرین تحولات در بخش حمل و نقل و زیرساخت‌های قدیمی می‌گذرد و به همین دلیل، بسیاری از معابر فرسوده شده و تردد را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. مدیران شهری برای ایجاد خیابان‌ها و جاده‌های جدید چاره‌ای جز تخریب سازه‌ها و ساختمان‌ها ندارند چرا که فضایی در شهرها برای این تغییرات به جای نمانده است که البته این کار به سهم خود در ایجاد ترافیک‌های سنگین و تبعات منفی پس از آن نقش مهمی ایفا خواهد کرد. از دیگر مشکلاتی که بر سر راه تحولات خیابانی وجود دارد می‌توان به هزینه سنگین اقدامات لازم برای آن اشاره کرد که مدیران را از اعمال هر گونه تغییر در این زمینه مأیوس کرده است.

البته خبر خوش اینکه بسیاری از برنامه‌ریزان شهرهای مختلف جهان اخیراً به این نتیجه رسیده‌اند که بهره‌گیری از فناوری به جای پیاده‌سازی پروژه‌های شهری با محدودیت‌ها و هزینه‌های سنگین می‌تواند به بهترین نحو ممکن مشکلات مربوط به بهبود زیرساخت‌های تردد را رفع کند.

آینده حمل و نقل و زندگی شهری

سرمایه‌گذاری در فضاهای بدون استفاده شهری

امروزه بسیاری از مدیران شهری به توسعه خیابان‌ها و معابر وسایل نقلیه زیر سطح زمین روی آورده و از این طریق نه تنها مشکلات ترافیک در شهرهای خود را به حداقل رسانده بلکه انتشار کربن در سطح زمین را نیز به طور قابل توجهی کاهش داده‌اند.

احداث تونل‌های زیرزمینی از موفق‌ترین اقدامات اعمال شده در این زمینه به حساب می‌آید که پیدایش آن به زمان‌های بسیار دور باز می‌گردد. البته احداث این فضاهای تردد نیز به راحتی امکان‌پذیر نیست چرا که مستلزم صرف هزینه‌هایی بسیار بالا است. محققان چنین ارزیابی کرده‌اند که احداث هر مایل تونل هزینه‌ای بیش از یک میلیارد دلار در بر خواهد داشت ضمن اینکه فرآیند تکمیل آن نیز ۱۷ برابر کندتر از احداث خیابان‌های معمولی انجام می‌شود. بنابراین، اگرچه گسترش تونل‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات حمل و نقل انبوه و ترددها را از میان بردارد با این حال نمی‌تواند آینده شهرهای مدرن را از آن خود کند.

البته شرکت‌های معماری مختلفی در تلاش هستند به شیوه‌های مختلف و با ارائه خلاقیت‌های اعجاب‌انگیز، روش‌هایی متفاوت برای کاهش هزینه‌ها و در عین حال افزایش سرعت پیاده‌سازی پروژه‌ها به کار گیرند و شهرهای آینده را از مزایای بیشمار تونل‌ها برای تردد بهره‌مند کنند.

آینده حمل و نقل و زندگی شهری

افزایش شبکه‌های پهبادی

به نظر می‌رسد که مدیران امروزی گسترش خطوط هوایی برای ترددهای آینده را از هم‌اینک به طور جدی مورد توجه قرار داده‌اند. در واقع، بسیاری از شرکت‌های خودروسازی این روزها در حال ایده‌پردازی برای ایجاد خودروهای پرنده‌ای هستند تا به نسل‌های آینده کمک کنند حمل و نقل داخل شهری را نیز به صورت هوایی انجام دهند که این کار به سهم خود می‌تواند اثرات مثبت زیادی بر ترافیک خودرویی به جای بگذارد. البته هواپیماها طی چند دهه اخیر به طور قابل توجهی رفت و آمد خود را بر فراز آسمان‌های شهرهای جهان افزایش داده است با این حال، عبور و مرورهای داخل شهری از طریق وسایل نقلیه زمینی و در موارد بسیاری محدودی به وسیله مسیرهای آبی انجام شده است.

پیش‌بینی می‌شود مدیران شهرهای آینده بیش از پیش برای ترویج حمل و نقل هوایی داخل شهری بکوشند و به ساخت تاکسی‌های پرنده برای تحقق این هدف بهره گیرند. جالب اینکه خودروهای پرنده بر خلاف هواپیماها که در ارتفاعات بسیار بلند تردد می‌کند در نزدیکی سطح بالاترین سازه‌های شهری به رفت و آمد خواهد پرداخت و در نتیجه امکان برخورد آن‌ها با هواپیماها و وقوع حادثه به حداقل خواهد رسید.

آینده حمل و نقل و زندگی شهری

توسعه شبکه‌های حمل و نقل چندلایه

از مهم‌ترین مزایای بهره‌گیری از فضاهای بدون استفاده شهری برای حمل و نقل می‌توان به نامحدود بودن آن‌ها به یک موقعیت ثابت اشاره کرد. در واقع، خیابان‌ها و معابر شهری به علت وجود سازه‌های شهری اغلب در مسیری مشخص و محدود گسترش می‌یابد حال آنکه می‌توان تونل‌های زیرزمینی و مسیرهای هوایی را در موقیعت‌های مختلف احداث کرد. در واقع محدودیت مکانی زیادی برای گسترش معابر هوایی وجود ندارد و حتی مدیران شهری می‌توانند در یک مسیر با ارتفاعات متفاوت راه را برای تردد وسایل نقلیه مختلف هموار کنند. این واقعیت در مورد مسیرهای رفت و آمد زیرزمینی نیز البته با درصد کمتر صدق می‌کند و از ترافیک خودرویی در شهرهای آینده به طور قابل توجهی خواهد کاست.

آینده حمل و نقل و زندگی شهری

کد خبر 545910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.