آغاز یک پایان!

دو سال از روزی که بزرگترین فرمانده مبارزه با تروریست‌ها، توسط ترویستی‌ترین ارتش جهان به شهادت رسید می‌گذرد؛ در همه روزهای پس از شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی چهره واقعی آمریکا، نمایان و البته شکست‌های مستمرش آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ حاج قاسم سلیمانی، «سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت»، این بخشی از پیام تسلیت رهبر انقلاب بعد از شهادت فرمانده افسانه‌ای جبهه مقاومت است که هنوز با گذشت دو سال از ترور سحرگاه او در فرودگاه بغداد، باورپذیر نیست؛ خبری که همه معادلات را تغییر داد و منطقه غرب آسیا را برای همیشه برای رژیم تروریستی آمریکا ناامن کرد.

بعد از شهادت حاج قاسم و ابومهدی المهندس یکی از خطوط اصلی مورد نظر رهبر انقلاب در حوزه سیاست خارجی، اخراج آمریکا از منطقه به عنوان سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران اعلام شد و این سیاست بلافاصله بعد از انتقام موشکی ایران از آمریکا در سحرگاه ۱۸ دی توسط ایشان مورد تاکید قرار گرفت، آن هم در حالی که فقط پنج روز از شهادت سردار گذشته بود.

رهبر معظم انقلاب در جمع مردم قم سخنرانی کردند و با بیان اینکه "حالا یک سیلی دیشب به اینها زده شد. این مساله دیگری است. آنچه در مقام مقابله مهم است؛ کارهای نظامی به این شکل کفایت آن را نمی‌کند. آنچه مهم است بایستی حضور فساد برانگیز آمریکا در این منطقه تمام شود. آنها در این منطقه جنگ آوردند. اختلاف و فتنه و ویرانی آوردند. خراب شدن زیربناها را آوردند، البته هر جا قدم گذاشتند در دنیا همین طور عمل کردند. ما فعلاً منطقه خودمان جلوی چشم ماست. اصرار هم دارند که همین فساد و ویرانگری را نسبت به ایران عزیز و جمهوری اسلامی هم داشته باشند. هی اصرار می‌کنند. این مساله مذاکره و نشستن پشت میز و اینها مقدمه دخالت‌ها و حضورهاست. این باید به پایان برسد. این منطقه قبول نمی‌کند حضور آمریکا را در کشورهای منطقه. ملت‌های منطقه قبول نمی‌کنند. دولت‌های برخاسته از ملت‌ها بدون تردید قبول نمی‌کنند. "

به هر حال تاریخ بعد از شهادت حاج قاسم طور دیگری رقم خورد و تحولات مهم و سرنوشت‌ساز ناشی از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد شهید سلیمانی گام مهمی در تسریع تحولات و بیداری و هم‌گرایی هرچه بیشتر ملت‌ها شد؛ تحولی که می‌تواند پیروزی و دستاوردی تاریخی و اساسی را برای ملت‌ها و شکست و ضربه‌ای بنیادین برای نظام سلطه و دولت آمریکا رقم بزند.

آمریکا با شکست‌های مستمری روبه‌رو شده است

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا در این رابطه می‌گوید: با توجه به نگاه کاملاً مکتبی و بلند حاج قاسم سلیمانی نسبت به نظام سلطه، یکی از مهم‌ترین اهداف این شهید مقابله با حضور نیروهای متجاوز بیگانه در منطقه بوده است.

به گفته وی، شهید سلیمانی شناخت دقیقی از دشمن داشت و متوجه بود که موضوع تروریسم امروز در منطقه غرب آسیا توسط نظام سلطه و در رأس آنها آمریکا هدایت می‌شود، لذا تلاش ایشان هم مبتنی برای این بود که بتواند در گام اول دستان پلید و خون‌آشام تروریسم منطقه‌ای با محوریت داعش را از منطقه کوتاه کند؛ البته دشمنی نیروهای متجاوز آمریکایی همیشه مدنظر ایشان قرار داشت.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تأکید می‌کند: حاج قاسم نیروهای نیابتی آمریکا و مشخصاً تروریست مسلح داعش را خط مقدم نظام سلطه و آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانست و بر این اساس تلاش ایشان مبتنی بر نابودی داعش در حوزه خلافت و در اختیار قرار داشتن سرزمین بود.

صدرالحسینی خاطرنشان می‌کند: بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی، یک نگاه بلند و چشم‌انداز بسیار ارزشمندی از جانب رهبر معظم انقلاب در قبال انتقام از خون مبارز و انتقام گیرنده از تروریسم مطرح شد. بعد از اقدام بسیار شجاعانه و قهرمانانه موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد که در طول تاریخ آمریکا سابقه نداشت، رهبر انقلاب فرمودند این فقط یک سیلی بود و انتقام واقعی خون حاج قاسم سلیمانی را با اخراج آمریکایی‌ها از منطقه خواهیم گرفت، بنابراین در طول دو سال گذشته افول آمریکا در منطقه کاملاً قابل مشاهده بوده است.

وی خاطرنشان می‌کند: از سوی دیگر، با توجه به تغییرات حوزه ریاست جمهوری آمریکا مشاهده می‌شود امروز آمریکایی‌ها در منطقه غرب آسیا نسبت به دوران گذشته بسیار با شکست‌های مستمری روبه‌رو شده‌اند.

حق ایران برای انتقام از آمریکا همچنان محفوظ است

حسن هانی‌زاده، کارشناس روابط بین‌الملل نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به شهادت رساندن سردار بزرگ اسلام سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس یکی از تاریک‌ترین نقاط در صفحه تاریخی ایالات متحده آمریکا است. ترامپ بر عملیات ترور این دو سردار بزرگ اسلام نظارت داشته و اغلب ژنرال‌های پنتاگون نیز سعی داشتند وی را از این اقدام برحذر دارند، اما ترامپ خود را وامدار لابی صهیونیستی می‌دانست و شخصاً دستور ترور این دو سردار را صادر کرد. در این راستا مردم ایالات متحده به دلیل رویکرد پرخاشگرانه و ماجراجویانه ترامپ و وابستگی شدیدش به لابی صهیونیستی، به او رأی ندادند.

به گفته وی، بعد از شهادت سردار سلیمانی، بسیاری از ملت‌های منطقه از وجود نیروهای آمریکایی در منطقه ابراز تنفر کردند و مردم عراق نیز خواهان اخراج نیروهای آمریکایی از کشورشان شدند و پارلمان عراق هم طرحی را تصویب کرد که به موجب آن نیروهای آمریکایی باید در یک فرآیند زمانی یک ساله خاک این کشور را ترک کنند؛ چنانچه نیروهای ایالات متحده عراق را ترک نکنند، جریان‌های سیاسی وارد عمل خواهند شد. این مسئله یکی از جدی‌ترین پیامدهای ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید می‌کند: امروز با گذشت دو سال از شهادت سرداران جبهه مقاومت، شرایط تغییر کرده و رویکردها به سمت تقابل مستقیم با نیروهای آمریکایی رفته است؛ زیرا بعد از شهادت سردار سلیمانی، ایران یکی از حساس‌ترین و بزرگترین پایگاه‌های نظامی واشنگتن در منطقه یعنی عین‌الاسد را مورد حمله قرار داد که پاسخ کوبنده‌ای بود؛ البته انتقام اصلی هنوز صورت نگرفته و حق ایران برای انتقام‌گیری از نیروهای آمریکایی همچنان محفوظ است.

هانی‌زاده تصریح کرد: ایران برخی تحرکات دیپلماتیک را برای آگاه‌سازی افکار عمومی انجام خواهد داد و سپس انتقام خود را خواهد گرفت. انتقامی که جمهوری اسلامی با حمله به پایگاه نظامی عین‌الاسد گرفت باعث تأثیرگذاری شهادت حاج قاسم بر افکار عمومی در غرب شد.

وی ادامه می‌دهد: جایگاه ایران در سطح منطقه، عراق، سوریه، یمن و لبنان تثبیت شده و هم پیمانان آمریکا در منطقه همچون امارات، بحرین و عربستان نیز به دلیل وحشت ناشی از رفتارهای دونالد ترامپ به سمت رژیم صهیونیستی متمایل شده‌اند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان می‌کند: عادی‌سازی روابط کشورهای مرتجع عرب با رژیم صهیونیستی در آینده به ضرر این کشورها تمام خواهد شد؛ همچنان که ما شاهد برخی اعتراضات در سودان و مغرب هستیم که این اتفاقات در آینده امارات، بحرین و عربستان نیز خواهد بود.

کد خبر 545879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.