دلایل خیانت زوجین در زندگی مشترک چیست؟

خیانت همسر در قالب خیانت مرد به زن و خیانت زن به مرد صورت می‌گیرد و خیانت زناشویی به هرگونه رابطه فراتر از چهارچوب رابطه معتهدانه بین دو همسر اطلاق می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیانت پدیده‌ای دردناک و پیچیده است و مشکلات متعددی از قبیل شوک، سردرگمی، خشم، افسردگی و عزت نفس مخدوش در فرد خیانت دیده را به دنبال دارد، خیانت یکی از مهمترین عوامل تهدید کننده عملکرد، ثبات و تداوم زندگی زناشویی است.

متأسفانه این موضوع از گذشته‌ها وجود داشته و به خصوص در سال‌های اخیر آمار بالاتری را به خود اختصاص داده است، تهاجم فرهنگی، نبود فرهنگ صحیح استفاده از شبکه‌های اجتماعی، عدم وجود تعهدات اخلاقی، تربیت‌های غلط خانوادگی، نبود علاقه، مشکلات اقتصادی و ده‌ها مورد دیگر می‌تواند زمینه‌های بروز خیانت را فراهم کند.

با توجه به پیامدهای زیانبار خیانت بر سلامت روانی خانواده و افزایش روزافزون پدیده خیانت در بین زوجین و تبدیل شدن این پدیده به عنوان یکی از عوامل مؤثر در از هم پاشیدگی خانواده‌های امروزی، باید عوامل مؤثر بر شکل‌گیری خیانت زوجین مورد بررسی قرار گیرد.

چرا خیانت رخ می‌دهد؟

دلایل مختلفی برای خیانت وجود دارد که در هر رابطه‌ای متفاوت است اما به طور کلی عدم رضایت از رابطه جنسی، عاطفی و پایین بودن اعتماد به نفس و جستجوی عشق و تأیید می‌تواند از علل خیانت در زن و شوهرها باشد.

عوامل اصلی خیانت و چگونگی بروز آنها در یک رابطه عبارتند از:

۱. خشم یا انتقام

گاه علت خیانت مردان یا زنان از روی عصبانیت یا تمایل به انتقام است. این مورد معمولاً در افرادی دیده می‌شود که از سوی همسرشان خیانت دیده‌اند، پس سعی می‌کنند انتقام بگیرند. تا همسرشان هم همان درد و رنج را درک کند. به عبارت دیگر این افراد با خود میگویند، «او به من صدمه زده» بنابراین حالا نوبت من است که او را آزار بدهم”. البته باید گفت این عکس‌العمل در برابر خیانت شوهر اصلاً درست نیست و تنها اوضاع را بدتر می‌کند.

۲. عدم رضایت جنسی در رابطه

عدم رضایت از رابطه جنسی عمده‌ترین علت خیانت زن و شوهرها در این مطالعه بود. همانطور که دیدیم اکثریت افراد حاضر در این مطالعه را زنان تشکیل می‌دادند. اما هر دو زن و مردی که در یک رابطه عاشقانه قرار دارند، امیدوارند که زندگی جنسی خود را بهبود بخشند. لذا عدم رضایت جنسی و برطرف نشدن نیازهای جنسی می‌تواند به انگیزه‌ای برای خیانت بدل شود.

۳. عدم رضایت عاطفی در روابط

جستجوی صمیمیت عاطفی می‌تواند به اندازه صمیمیت جسمی از علل اصلی خیانت زوجین باشد، فردی که صمیمیت عاطفی را در رابطه زناشویی خود پیدا نمی‌کند، برای رفع این نیاز به روابط خارج از ازدواج روی می‌آورد.

۴. کنجکاوی و کشف تجربه‌های جدید

بسیاری از افراد کنجکاوی برای کشف تجربیات جدید را به عنوان یک محرک قوی برای خیانت عنوان می‌کنند، در واقع افرادی که به این دلیل استناد کردند احساس کردند که چیز جدیدی می‌خواهند و این انگیزه فراتر از کنجکاوی است.

دلایل خیانت زوجین در زندگی مشترک چیست؟

۵. نقص ارتباطات می‌تواند محرک خیانت باشد

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر خیانت زناشویی به خصوص خیانت مردان متأهل را عدم وجود ارتباط آزادانه بین زن و مرد دانست. صریح بودن در مورد چیزهای خوب و بد در یک رابطه به این معنی است که هر دو شریک زندگی در ابراز احساسات و خواسته‌های جنسی و عاطفی خود احساس امنیت می‌کنند. این، به نوبه خود، می‌تواند به تقویت یک اتصال قوی کمک کند. در واقع شخص خائن به روشی کاملاً ناخودآگاه به دنیای اطرافش اجازه می‌دهد تا از ناراحتی یا نارضایتی او با خبر شوند. توجه کنید که ارتباطات فقط هنر گفتار و صحبت کردن نیست، بلکه هنر گوش دادن بدون تعصب یا دفاع است و ندانستن نحوه برقراری ارتباط در یک رابطه می‌تواند منجر به نارضایتی یا حتی خیانت شود.

۶. احساس تنهایی

احساس تنهایی، در زندگی مشترک می‌تواند باعث انزوای فرد شود و این انزوا می‌تواند افراد را وادار به انجام کارهایی همچون خیانت کند. در واقع این احساس تنهایی اغلب به دلیل ناراحتی یا نارضایتی از همسر است. اما به جای صحبت با شریک زندگی خود و تلاش برای حل مشکل، آنها تنهایی خود را از طریق خیانت و ارتباط با شخص‌دیگر پر می‌کنند و باور خواهند داشت که ارتباط با شخص دیگر همان چیزی است که آنها را درمان می‌کند. در حالی که در حقیقت این امر ممکن است باعث شود احساس گیجی و تنهایی بیشتری داشته باشند.

۷. هوش هیجانی پایین

انواع مختلفی از هوش در جهان وجود دارد، از جمله هوش هیجانی، که برای برقراری یک رابطه شاد و سالم با شخص دیگر حیاتی است. به گفته روانشناسان افراد با هوش هیجانی پایین ممکن است بیشتر به خیانت تمایل داشته باشند. پس در واقع می‌توان آن را به عنوان یکی از دلایل خیانت مطرح کنیم. صمیمیت یا هوش هیجانی برای یک رابطه سالم ضروری است و گرچه همیشه نمی‌تواند وفاداری را تضمین کند، اما در یک رابطه خوب لازم است. حتماً شما هم این جمله را شنیده‌اید که همسرم مرا نمی‌فهمد، به نظر کلیشه‌ای می‌آید؛ اما اغلب اوقات علت خیانت زوجین همین است. شخصی که اقدام به خیانت می‌کند احساس می‌کند همسرش هرگز او را نشناخته و آنطور که باید با هم ارتباط برقرار نمی‌کنند و البته درک نمی‌شود. بدین ترتیب این احساسات فرد را به سمت خیانت سوق می‌دهد.

۸. کاهش اشتیاق و علاقه به همسر

اشتیاق دلیل اصلی برای دوام روابط طولانی مدت است و از دست دادن اشتیاق و شور اولیه می‌تواند علت اصلی خیانت زوجین باشد. البته این امر هرگز بهانه خوبی برای خیانت کردن نیست. اما برخی ممکن است آن را عامل اصلی خیانت بدانند. گاهی اوقات عشق به سادگی کافی نیست. زیرا ممکن است شریک زندگی خود را دوست داشته باشید و به او احترام بگذارید اما هنوز آن شور و عشق اولیه در رفتار شما دیده نشود. این امر می‌تواندبرای هر رابطه‌ای اتفاق بیفتد صرف نظر از مدت زمانی که افراد با هم بوده اند. در چنین شرایطی ما هنوز می‌توانیم شریک زندگی خود را دوست داشته باشیم اما ما عاشق هم نیستیم و این مثل این است که ما با یک دوست هم خانه باشیم.

پس در چنین رابطه‌ای میل جنسی کاهش می‌یابد و وقتی فرصتی برای برقراری ارتباط جنسی با شخص دیگری فراهم شود، می‌تواند مانند یک فرصت برای رفع نیاز احساس شود. پس می‌توان نبود اشتیاق در رابطه حتی با وجود علاقه را به عنوان علت خیانت‌های زناشویی دانست.

۹. احساس مهم نبودن و عدم تأیید از سوی همسر

در حالی که شما ۱۰۰٪ مقصر خیانت همسرتان نیستید، اما یکی از دلایل خیانت به همسر این است که فرد از سوی همسرش احساس مهم بودن یا قدردانی نمی‌کند. البته این حالت به عدم وجود یک خط باز ارتباطی برای ابراز نارضایتی نیز وابسته است. گاهی اوقات طبیعی است که به خصوص در یک رابطه طولانی مدت مورد غفلت قرار بگیرید. اما با برقراری ارتباط، برنامه ریزی و سازش، این مسئله‌ای است که به راحتی قابل حل است. در مواردی که فرد احساس می‌کند همسرش به او اهمیت نمی‌دهد و هیچ ارزشی برایش قائل نیست، به دنبال کسب تأیید و توجه خارج از ازدواج می‌گردد. در نتیجه خیانت می‌تواند همان چیزی باشد که این فرد برای تأیید خود نیاز دارد.

۱۰. اعتماد به نفس پایین

گاهی اوقات این عدم اعتماد به نفس خود شخص است که می‌تواند او را به مسیر خیانت سوق دهد. نتایج حاصل از بررسی خیانت زناشویی نشان می‌دهد که علی رغم تلاش برای وفادار ماندن، افرادی که به دلیل عدم اعتماد به نفس خیانت می‌کنند اغلب این کار را بارها و بارها انجام می‌دهند. بسیاری از افراد هستند که به عنوان راهی برای تأیید ارزش شخصی خود، خیانت می‌کنند. این فرد معمولاً عشق می‌خواهد. لذا خیانت به آنها کمک می‌کند تا با ناامنی‌هایی که در زندگی مشترک وجود دارد و ممکن است فلج کننده باشد کنار بیایند.

۱۱. استفاده گسترده از اینترنت

در حال حاضر اینترنت به یکی از تسهیل کننده‌های مهم خیانت تبدیل شده است. با وجود اینترنت بسیار راحت است که بتوانید با مردم ارتباط برقرار کنید و ساعت‌ها با آنها صحبت کنید چه در خانه باشید، چه در محل کار یا حتی در یک مکان عمومی. وب سایت‌های زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند با یکدیگر ملاقات کنند و این امر منجر به آغاز یک رابطه جدید می‌شود و از مهم‌ترین دلایل خیانت مردان و زنان است.

۱۲. عدم توانایی در مقابله با مشکلات

فرار از مشکلات و عدم توانایی در برخورد با آنها از جمله علل خیانت در روانشناسی است. مواقعی وجود دارد که زن و شوهرها به جای پرداختن به مشکلات، بهانه می‌گیرند و سعی می‌کنند راهی برای فرار پیدا کنند. مثال‌های بسیاری وجود داشته است که در آن فرد گزارش داده است که همکاری پیدا کرده است که می‌تواند با او مشکلات خود را در میان بگذارد و احساس راحتی کند، که این آغاز ماجرا است. جای تعجب نیست که بیشتر موارد خیانت در محل کارهایی اتفاق می‌افتد که همکاران دلسوز حضور دارند.

۱۳. اعتیاد به الکل یا مواد مخدر

اعتیاد به الکل یا مواد مخدر نیز یکی از دلایل خیانت زنان و مردان در روابط است. اغلب اعتیاد باعث می‌شود فرد به عادت‌های مضر مانند دروغ، دزدی و حتی خیانت روی بیاورد. مصرف بیش از حد الکل یا مواد مخدر باعث می‌شود افراد کنترل خود را از دست بدهند و رفتار غیر منطقی داشته باشند. همچنین فرد می‌تواند به راحتی احساس شیفتگی موقتی را داشته و از شریک زندگی خود دور شود که این زمینه را برای خیانت فراهم می‌کند.

۱۴. دوری از شریک زندگی

فاصله در عشق واقعی چندان مهم نیست، اما اگر این فاصله بیش از حد باشد می‌تواند به عنوان علت خیانت زنان متأهل در نظر گرفته شود. غالباً، زوجین به دلیل ماهیت شغلی و تعهدات کاری خود گاهی مجبور به جدا شدن از یکدیگر می‌شوند. هنگامی که یک شریک زندگی برای مدت طولانی غایب است، شریک زندگی دیگر تنها است و برای اینکه خود را مشغول کند، فعالیت‌های جدیدی شروع می‌کند که ممکن است شامل تعامل با افراد دیگر باشد. به علاوه زوجین همچنین وقتی زمان زیادی را دور از یکدیگر می‌گذرانند از هم فاصله می‌گیرند و دیگر مانند گذشته احساس ارتباط و دلبستگی نمی‌کنند. آنها یا عاشق شخص دیگری می‌شوند یا برای جبران خلأ به راحتی به خیانت متوسل می‌شوند.

راهکارهایی برای جلوگیری از خیانت زوج‌ها به همدیگر

با به کارگیری برخی اصول و راهکارها، می‌توانید از خیانت همسر خود پیشگیری کنید، این راهکارها عبارتند از:

خط قرمزها را مشخص کنید

بهتر است این کار را در همان ابتدای رابطه انجام دهید، با همسر خود به صورت روشن و واضح صحبت کرده و بگویید که انتظار دارید شریک‌تان چه حد و مرزی با جنس مخالف داشته باشد. با او به تفاهم برسید ولی این کار را به صورت دستوری انجام ندهید که زمینه دروغ گفتن او را فراهم می‌کنید.

خودتان را دوست داشته باشید

اگر شما خودتان را دوست نداشته باشید، هیچکس دیگری این کار را برای شما نخواهد کرد. مثل یک فرد وابسته که اگر یک روز از شریک خود محبت نبینند افسرده می‌شود، نباشید. همیشه در رابطه تعادل حرف اول را می‌زند. قرار نیست چون شما فرد مقابل خود را دوست دارید، آنقدر فداکاری کنید و تا حدی به او وابسته شوید که خودتان آسیب ببینید.

دلایل خیانت زوجین در زندگی مشترک چیست؟

بهترین باشید

یکی دیگر از راه‌های پیشگیری از خیانت همسر این است که در زمینه اندام، رسیدگی به خود و مرتب بودن، انجام مسائل جنسی، آشپزی، وقت گذرانی و خود را تقویت کنید. با بهتر شدن می‌توانید از خیانت همسرتان پیشگیری کنید.

محرم راز همسر خود باشید

این امر میسر نمی‌شود جز با اینکه بدون قضاوت سر صحبت‌های او بنشینید، از هر حرف او برافروخته نشوید، لازم نیست همیشه قهر کنید یا سر او عصبانی شوید. فقط باید شنونده خوبی باشید و به تمام حرف‌هایش گوش دهید. از همسرتان بخواهید توقعات و نقاط ضعف و قوت رابطه‌تان را بنویسد شما نیز همین کار را بکنید. شنوده بودن یکی از رازهای مهم در جلوگیری از خیانت است.

نیازهای او را برآورده کنید

بعد از اینکه شنونده خوبی بودید، می‌توانید از نیازهای همسر خود سر در بیاورید. باید بدانید نیاز انسان‌ها فقط به خواب و خوراک و مسائل جنسی محدود نمی‌شود. انسان‌ها نیاز به دریافت حس ارزشمندی و محبت دارند، به اینکه مردانگی یا زنانگی آنها تشویق شود، نیاز به زیبایی و همراهی و هزاران نیاز دیگر است. به خواسته‌های همسرتان توجه کرده و آن‌ها را برآورده کنید. حتی اگر به نظر شما خیلی جدی نمی‌آیند؛ مثلاً ممکن است مردی فکر کند همین که نیاز مالی زن را برآورده کند کافی است و از نیازهای عاطفی همسر خود غافل بماند.

فعالیت‌های مشترک و جدید انجام دهید

از دیگر راه‌های پیشگیری از خیانت همسر این است که با هم به تفریح و فعالیت بپردازید. ابتدا در زمینه‌هایی که همسرتان دوست دارد با او همراه شوید، مثلاً با هم آشپزی کرده یا بازی فوتبال تیم مورد علاقه‌اش را تماشا کنید. به تدریج می‌توانید تفریحات مشترکی با یکدیگر ایجاد کنید، رستوران‌های جدید بروید با هم فیلم ببینید، روش‌های جدیدی را برای رابطه جنسی‌تان امتحان کنید، مسافرت بروید و هر طوری شده زندگی خود را از یک نواختی در بیاورید.

به مشاور خانواده مراجعه کنید

گاهی آن قدر دعواها و بحث‌های حل نشده روی هم تلنبار می‌شوند که نیاز به یک گردگیری حسابی پیدا می‌کنند. این کار را به یک فرد حرفه‌ای در زمینه زوج و خانواده بگذارید، روانشناس به شما کمک می‌کند تا رابطه خود را تقویت کنید.

احساسات و رفتارهای منفی

اگر او را مدام برای چیزهای کوچک یا اشتباهی که قبلاً انجام داده مورد سرزنش قرار دهید، اگر مدام به اطرافیان او و حتی مادر و خواهر حسادت کنید، اگر با همسرتان مثل یک نوجوان که نیازمند کنترل رفتار کنید، مطمئن باشید او را از خانه فراری خواهید داد.

خیانت نکنید

نکته آخر اینکه خودتان هرگز به همسر خود خیانت نکنید، بسیاری از افراد با خود فکر می‌کنند همیشه به رابطه متعهد هستند اما اگر با توجه زیاد به فرزندتان، وقت گذاشت زیادی برای کارتان و امور دیگر از همسر خود غافل بمانید، زمینه حسادت و انتقام را برایش مهیا می‌سازید. با کمک گرفتن از یک روانشناس رابطه خود را مجدداً احیا کرده و از هرگونه خیانت و روابط زناشویی پیشگیری کنید.

کد خبر 545448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.