اهمیت تزریق دوز سوم واکسن برای مقابله با امیکرون

دانشیار بیوتکنولوژی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه گفت: واکسن می‌تواند در این شرایط مؤثر واقع شود، اما تأثیر واکسیناسیون به تزریق دوز بوستر نیز بستگی دارد که امروزه در ایران تنها ۶ میلیون دوز بوستر تزریق شده و این آمار بسیار کم است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مصطفی نوری‌زاده شامگاه چهارشنبه _ هشتم دی‌ماه_ در برنامه‌ای رادیویی اظهار کرد: هنگامی که آمار کشورهای مختلف را مشاهده می‌کنیم که تا به امروز ۷۷ کشور درگیر گونه جدید اومیکرون شده‌اند، متوجه می‌شویم که شدت تکثیر این واریانت بسیار زیاد است و برخی از این بیماری ترس دارند.

وی افزود: واریانت اومیکرون از دلتا خفیف‌تر است؛ البته ما همچنان با کرونا درگیر هستیم و امکان بستری یا فوتی وجود دارد، اما با توجه به گزارشات نسبت تعداد بستری و فوتی به مبتلایان در گونه اومیکرون کمتر و در افراد واکسینه شده این آمار بسیار مطلوب است.

دانشیار بیوتکنولوژی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه ادامه داد: در ابتدا که این واریانت جدید در ایران گزارش شد به دلیل وجود تعداد جهش‌های بسیار افراد نگران بودند و در آن زمان نیز گفته شد که باید توالی آنتی‌ژنیک این ویروس و مخصوصاً اسپایک آن بررسی شود زیرا بسیاری از واکسن‌های موجود بر پایه اسپایک است.

وی تصریح کرد: توالی آنتی‌ژنیک نشان داد که واکسن می‌تواند در این شرایط مؤثر واقع شود، اما تأثیر واکسیناسیون به تزریق دوز بوستر نیز بستگی دارد که امروزه در ایران تنها ۶ میلیون دوز بوستر تزریق شده و این آمار بسیار کم است.

نوری‌زاده اشاره کرد: پیک دلتا شرایط بسیار بدی بود که خوشبختانه آن را پشت سر گذاشتیم و به تازگی این پیک به پایان رسیده است؛ ما باید به این مسئله دقت کنیم که در پیک اومیکرون قطعاً تعداد مبتلایان افزایش می‌یابد و باید مردم را به تزریق واکسن و دوز بوستر دعوت کنیم.

وی تاکید کرد: اگر سطح ایمنی جامعه افزایش یابد و اجازه به تکثیر ویروس داده نشود، دیگر واریانت جدید ایجاد نمی‌شود زیرا بحث جهش هنگامی رخ می‌دهد که ویروس در تکثیر دچار اشتباه شود؛ اگر ما از تکثیر این ویروس با واکسینه شدن و افزایش سطح ایمنی جلوگیری کنیم قطعاً دیگر واریانت جدیدی نخواهیم داشت.

دانشیار بیوتکنولوژی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه در رابطه با مخالفین واکسیناسیون گفت: این افراد به نظر من سه دسته هستند: دسته اول کسانی که از این شرایط سود می‌برند و وجود کرونا برایشان لذت بخش است، دسته دوم کسانی که تصور می‌کنند واکسیناسیون باعث مرگشان می‌شود و دسته سوم کسانی هستند که تحت تأثیر این دو دسته قرار گرفته‌اند.

وی در همین رابطه ادامه داد: باید یک اعتماد ایجاد کنیم و حتی سوالات افراد را پاسخ دهیم به طور مثال در فضای مجازی سوالات بسیاری در مورد واکسیناسیون مطرح می‌شود که هیچکس به آن‌ها پاسخ نمی‌دهد. در رابطه با گونه اومیکرون واکسن‌های استنشاقی نیز بسیار نیاز است که در ایران نیز برخی شرکت‌ها شروع به ساخت آن کرده‌اند.

نوری‌زاده در رابطه با دوز بوستر اظهار کرد: با توجه به مطالعاتی که انجام شد اینکه افراد پس از یک واکسیناسیون مانند سینوفارم، برکت یا فخرا اگر یک دوز واکسن‌های نو ترکیب دریافت کنند به نفعشان خواهد بود، اما متأسفانه به دلیل اینکه واکسن‌های پروتئینی مورد تأیید وجود نداشت در ایران نیز این اتفاق رخ نداد و به نظر من می‌توان برای دوز سوم مردم را به سمت پاستوکووک هدایت کرد زیرا پلتفرم‌های مشابه معمولاً نتایج مشابهی نیز دارد.

وی واکسیناسیون کودکان را ضروری دانست و گفت: در شرایط کنونی که کرونا اومیکرون ایجاد شده می‌بینیم که در آفریقا جنوبی ۱۰ درصد از بستری‌ها را کودکان تشکیل می‌دهند و این مسئله الزام واکسیناسیون کودکان را مشخص می‌کند.

دانشیار بیوتکنولوژی دانشگاه بولنت اجویت ترکیه ادامه داد: در ایران دو نوع واکسن برای کودکان وجود دارد و تقاضای من این است که برای گروه سنی زیر ۱۲ سال واکسیناسیون رخ دهد زیرا این افراد به مدرسه می‌روند و اگر تاییدیه واکسن داده نشود ممکن است برای خود یا خانوادشان مشکل‌ساز شود.

کد خبر 545408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.