جوانان؛ هدف سیاست‌های شهری اصفهان برای توانمندسازی و اشتغال

جلسه کارگروه توانمندسازی و اشتغال مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری اصفهان با حضور رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان و معتمدان محلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه کارگروه توانمندسازی و اشتغال مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری اصفهان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم استاد سید علی اکبر پرورش که در ششم دی ماه ۱۳۹۲ درگذشت، اظهار کرد: استاد پرورش که دانش آموخته حوزه و دانشگاه بود و در مراوده و معاشرت با بزرگان اهل معرفت به مراتب والایی دست یافت، به کشور و اسلام خدمت کرد.

وی تاکید کرد: در خبرگان قانون اساسی که سال ۵۸ تشکیل شد، مرحوم پرورش ید واحدی در مقابل جریانات غیر دینی بود و دفاع بسیار خوبی از بحث ولایت فقیه در جلسه خبرگان در حضور آیات عظام کرد.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به حماسه ۹ دی، تصریح کرد: این ایام یادآور مخاطراتی است که نظام را به شدت دچار چالش کرد، اما حماسه ۹ دی نشان داد که مردم بصیرت کافی برای حمایت از انقلاب و رهبری را دارند.

وی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی، افزود: باید با الگو گرفتن از رفتارهای سردار شهید سلیمانی آن را در جامعه پیاده کنیم.

نادرالاصلی در خصوص کارگروه توانمندسازی و اشتغال مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری اصفهان، گفت: در صدد هستیم از بستر و طرفیت شهرداری برای آموزش در راستای کاهش مسائل اجتماعی استفاده کنیم زیرا معتقدیم با ارائه طرح‌های اشتغال‌زا می‌توانیم جوانان از فضای لاابالی گری خارج و آنها را به افرادی پویا تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: در این مسیر از گروه‌های مختلفی که در حوزه توانمندسازی فعالیت داشتند، دعوت کردیم و خوشبختانه امروز حامیان ما افراد محلی و در رأس آن روحانیت هستند.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در کارگروه توانمندسازی و اشتغال طی پنج ماه اخیر گروه‌های متعددی را از بخش خصوصی و فعالان عرصه اشتغال و سازمان‌های اداری دعوت کرده و برای تحقق اهداف طرح موضوع کردیم، گفت: از فرهنگسرای استاد شریعت برای محل فعالیت کارگروه توانمندسازی و اشتغال مناطق ۱۰ و ۱۴ استفاده کردیم و در این فضا توانمندسازی جوانان را مد نظر قرار دادیم.

وی تصریح کرد: با توجه به انجام مباحث فرهنگی معتقدیم اگر یک جوان در مسیر صحیح حرکت کرده و فعالیت کند، خانواده او خاطری آسوده خواهد داشت و از سوی دیگر جامعه شاهد کاهش مشکلات اجتماعی خواهد بود.

نادرالاصلی با اشاره به برگزاری جلسات آموزش محور با مسئولان صنف صنایع دستی، کمیته امداد و سازمان فنی و حرفه‌ای، خاطرنشان کرد: باید بخشی از امکانات شهرداری در این مسیر بسیج شود و برای توانمندسازی جوانان به عنوان جامعه هدف گام برداریم تا اهداف مد نظر محقق شود.

وی اظهار کرد: اخیراً نمایشگاه معرفی و فروش توانمندی‌ها و محصولات زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار مناطق ۱۰ و ۱۴ در چهارباغ برگزار شد و مورد استقبال بانوان قرار گرفت؛ البته ظرفیت‌های خوبی در اصفهان وجود دارد که می‌توان برای توانمندسازی جوانان استفاده کرد.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه باید از طریق شهرداران و حوزه فرهنگی شهرداری فضایی برای آموزش و توانمندسازی جوانان ایجاد کرد، گفت: حوزه معاونت فرهنگی شهرداری باید برای توسعه آموزش و فرهنگ‌سازی و تبلیغات، اقدامات لازم را انجام دهد تا جامعه هدف اشتیاق و انگیزه بیشتری داشته باشد؛ بی‌شک اگر فضای کار را برای جوانان فراهم کنیم، آنها مبلغان طرح توانمندسازی و اشتغال می‌شوند.

وی با تاکید بر اهمیت حضور کارآفرینان در جلسات کارگروه توانمندسازی و اشتغال، تصریح کرد: علاوه بر این موضوع مهم، نیاز به پشتیبانی جدی معاونت فرهنگی شهرداری داریم، البته نقش تسهیلگری را در انجام امور رعایت و بستری برای آموزش فراهم کردیم و در صدد استعدادیابی و جریان‌سازی هستیم.

۳۰۰ ساعت جلسات کاری در شورای اجرایی مرکز توانمندسازی

در ادامه جلسه محمد مهدی کاظمی، مدیر فرهنگسرای استاد شریعت ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) و سردار شهید سلیمانی به عنوان اسوه‌های ولایتمداری، اظهار کرد: اشتغال مهمترین دغدغه ساکنان مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری بوده است.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ ساعت جلسات کاری در شورای اجرایی مرکز توانمندسازی برای بررسی مسائل و مشکلات برگزارشده است، افزود: پس از تشکیل مرکز توانمندسازی و اشتغال، جلساتی با مسئولان اتحادیه‌ها و صنوف مختلف و فعالان حوزه اشتغال برگزار شد.

مدیر فرهنگسرای استاد شریعت ادامه داد: با انتشار یک فراخوان برای برگزاری دوره‌های آموزشی و ایجاد اشتغال با همکاری اتحادیه صنایع دستی در سه رشته صنایع دستی شامل میناکاری، خاتم‌کاری و گلیم فرش، تعداد ۷۰ نفر از بانوان جوان ثبت نام کردند و در نهایت ۵۰ نفر از آنها در کلاس‌های تئوری حضور یافتند و در ادامه با ارتباط خوبی که با مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای زینبیه داشتیم، مقرر شد افرادی که در دوره میناکاری و خیاطی شرکت کردند، از سوی فنی و حرفه‌ای مدرک مهارت خود را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: نمایشگاه معرفی و فروش محصولات و توانمندی‌های زنان خانه‌دار و سرپرست خانوار مناطق ۱۰ و ۱۴ شهرداری در چهارباغ با ایجاد ۴۵ غرفه محصولات تشکیل شد.

کاظمی اظهار امیدواری کرد: با تلاش و همت مدیران شهری و استانی و حمایت از مرکز توانمندسازی، مشکل اشتغال جوانان را در مناطق ۱۰ و ۱۴ حل کنیم و این اقدامات را به سایر مناطق شهر نیز تسری دهیم.

استفاده از ظرفیت کارآفرینان برای اشتغال جوانان

داوود بحیرایی، مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان گفت: باید نقاط ضعف و قوت طرح اشتغال جوانان مناطق ۱۰ و ۱۴ مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه در جلسات شورای اجرایی مرکز توانمندسازی و اشتغال مناطق ۱۰ و ۱۴، علاوه بر معتمدان محلی باید کارآفرینان نیز حضور داشته باشند تا ایده‌های خود را مطرح کنند، تصریح کرد: طرح اشتعال جوانان به صورت پایلوت و نمونه در دو منطقه شهر در حال اجرا است و می‌تواند به سایر مناطق نیز تسری یابد.

مدیر منطقه ۱۰ شهرداری اصفهان ادامه داد: باید جوانان مدت زمان مشخصی را در مرکز توانمندسازی حرفه‌آموزی کنند و سپس برای ادامه مسیر فعالیت خود از این مرکز خارج شوند تا زمینه اشتغال‌زایی برای دیگر افراد متقاضی نیز فراهم شود.

وی تاکید کرد: باید بررسی لازم جهت لزوم پیش‌بینی اعتبار در بودجه سال آینده شهرداری برای طرح‌های اشتغال انجام شود.

ارتباط دستگاه‌های حاکمیتی متولی اشتغال با مردم قطع است

در ادامه محمد مهدی کریمی، مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان نیز اظهار کرد: طرح اشتغال و توانمندسازی جوانان نیاز به بازنگری دارد تا نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ دستگاه به طور مستقیم متولی امر اشتغال هستند، تصریح کرد: دستگاه‌های متولی که وظایف قانونی بر عهده دارند، باید نقش خود را برای ایجاد اشتغال عملیاتی کنند و در این راستا گام‌های جدی‌تری بردارند.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان افزود: اندیشمندان حوزه اقتصاد معتقدند فرایند تولید، توزیع و فروش در اقتصاد جواب نمی‌دهد، بلکه باید بدانیم چه محصولاتی بیشتر به فروش می‌رسد تا همان را تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارتباط دستگاه‌های حاکمیتی متولی اشتغال با مردم قطع است، تاکید کرد: باید مدل‌سازی برای همگرایی دستگاه‌ها انجام شود.

لزوم راه‌اندازی میزهای خدمات اجتماعی

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان نیز اظهار کرد: شهرداری در زمینه اشتغال مداخله اجتماعی انجام می‌دهد زیرا دغدغه خدمت در مناطق محروم در مدیریت شهری وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه عزم جدی شهرداری به معنای عجله و شتابزدگی در اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها نیست، افزود: متولی اشتغال نیستیم، اما با اجرای طرح‌های مناسب می‌توانیم بسیاری از مشکلات اجتماعی را رفع کنیم.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان ادامه داد: باید برچسب محرومیت از پیشانی حصه برداشته شود، البته نیاز به هویت جدید محله‌ای در حصه داریم.

وی با بیان اینکه فرهنگسرای استاد شریعت می‌تواند با پلان مشخص به مرکز توانمندسازی و اشتغال تبدیل شود، گفت: متکفل خدمت‌رسانی به عموم مردم هستیم و بر این باوریم که فراتر از مهارت و دانش، نیاز به فرهنگ کار داریم زیرا فرهنگ کار کردن ضعیف است و باید در حوزه فرهنگی در این راستا اقدام شود.

شاهمرادی با تاکید بر اینکه برای توانمندسازی در مرحله نخست باید نوجوانان و جوانان پسر در اولویت قرار گیرند و در مرحله بعد آموزش مهارت‌های زندگی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی برای دختران مورد توجه باشد، اظهار کرد: باید میزهای خدمات اجتماعی برای خدمات حقوقی، مشاوره و استعدادیابی راه‌اندازی و با ایجاد فضای امن برای جوانان، به صورت ساختارمند ایفای نقش داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در چارچوب قوانین مکلف به انجام وظایف هستیم، تصریح کرد: استانداردهای محیط توانمندسازی و اشتغال باید مورد توجه قرار گیرد، البته برنامه‌های خانه جوان در حوزه کسب و کارهای خانگی را می‌توان به طرح توانمندسازی پیوند داد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اصفهان گفت: کارهای خیر و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران نباید منجر به بهره‌کشی از قشر مستضعف شود؛ حفظ کرامت انسانی افراد بسیار حائز اهمیت است و حق نداریم به بهانه‌های مختلف کرامت و عزت افراد را زیر سوال ببریم.

احیای بازارچه‌های محلی در محلات شهر

در این جلسه احمد نواب، مشاور شهردار اصفهان در امور محلات شهر نیز اظهار کرد: آموزش برای نوجوانان باید مورد توجه قرار گیرد، البته مدیریت شهری توانمندی‌هایی دارد اگر به آن تکیه شود ماندگار نخواهد بود.

وی افزود: اگر بازاریابی و فروش خوب برای محصولات تولید شده حاصل از اجرای طرح‌های اشتغالزایی انجام نشود، مشکلات اقتصادی رفع نخواهد شد بنابراین باید با ایجاد بازار هدف، زنجیره تولید و توزیع و فروش و مصرف را مدیریت کرد.

مشاور شهردار اصفهان در امور محلات شهر ادامه داد: در صدد احیای بازارچه‌های محلی در محلات شهر هستیم و در این راستا جوانب مختلف را بررسی خواهیم کرد.

کد خبر 545266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.