آیا اسپری بینی کرونا جایگزین واکسیناسیون است؟

پژوهشگران استرالیایی در بررسی جدید خود قصد دارند آزمایش بالینی یک داروی رقیق کننده خون را به واسطه اسپری بینی آغاز کنند و تاثیر آن را در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش ایمنا و به نقل از نیواطلس، یک آزمایش بالینی ابتکاری قرار است در استرالیا آغاز شود تا بررسی کند که آیا یک داروی معمولی رقیق‌کننده خون می‌تواند از ابتلاء به "کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲"(SARS-CoV-2) جلوگیری کند یا خیر. این دارو به واسطه اسپری بینی استفاده می‌شود و پژوهشگران معتقدند که می‌تواند از ابتلای اولیه سلول‌های درون بینی به کروناویروس جلوگیری کند.

ایده استفاده از اسپری بینی، بر فرضیه‌ای مبتنی است که نشان می‌دهد ابتلای اولیه به کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، از طریق مولکولی موسوم به "هپاران سولفات"(Heparan sulfate) در بینی ایجاد می‌شود. پروتئین خوشه‌ای کروناویروس به هپاران سولفات متصل می‌شود و توانایی آن را در تعامل با گیرنده‌های "آنزیم ۲ مبدل آنژیوتانسین "(ACE2) و آلوده کردن سلول‌های انسانی افزایش می‌دهد.

"هپارین"(Heparin)، یک ضد انعقاد پرکاربرد است که برای نخستین بار بیش از یک قرن پیش کشف شد و به عنوان درمانی ایمن برای حملات قلبی و لخته شدن خون استفاده می‌شود. "گری اندرسون"(Gary Anderson)، پژوهشگر "مرکز تحقیقات سلامت ریه"(LHRC) در "دانشگاه ملبورن"(University of Melbourne) استرالیا گفت: بررسی‌های اولیه نشان داده‌اند که هپارین از نظر مولکولی بسیار شبیه به هپاران سولفات است و هنگامی که مستقیماً به سلول‌های بینی تزریق شود، می‌تواند ذرات کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را خنثی کند.

وی افزود: هپارین که همان ماده فعال در اسپری ما است، ساختاری بسیار شبیه به هپاران سولفات دارد؛ بنابراین مانند یک طعمه رفتار می‌کند و می‌تواند مانند یک مار پیتون به سرعت به دور پروتئین خوشه‌ای کروناویروس بپیچد و از انتشار و انتقال آن به دیگران جلوگیری کند.

آزمایش بالینی بزرگی برای بررسی این اسپری بینی، به زودی در ایالت ویکتوریا در استرالیا آغاز خواهد شد. در این طرح، اسپری ظرف ۲۴ ساعت پس از تأیید یک مورد ابتلاء در هر خانوار، در ۴۰۰ خانه توزیع می‌شود. این آزمایش، کور و کنترل‌شده با دارونما خواهد بود و هر شرکت‌کننده باید سه بار در روز و هر بار، دو مرتبه از اسپری استفاده کند.

هدف از آزمایش، بررسی این موضوع خواهد بود که آیا اسپری بینی می‌تواند از ابتلاء به کووید -۱۹ در تماس نزدیک با افراد مبتلا جلوگیری کند یا خیر. به افراد مبتلا نیز اسپری داده می‌شود زیرا پژوهشگران در حال بررسی این موضوع هستند که آیا هپارین می‌تواند به کاهش عفونت در شخص مبتلا کمک کند یا خیر.

پژوهشگران می‌گویند که استفاده از هپارین به عنوان اسپری بینی، به رقیق شدن بیشتر خون منجر نمی‌شود زیرا هنگامی از راه بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به جریان خون نمی‌رسد. اندرسون خاطرنشان کرد که این اسپری بینی ممکن است در برابر همه سویه‌های کروناویروس مؤثر باشد.

وی افزود: نکته مهم این است که شاید اسپری بینی برای همه انواع کووید -۱۹ مؤثر باشد زیرا محل اتصال هپاران سولفات برای ابتلاء مهم است و احتمالاً در انواع جدید نیز همین گونه است. هپارین مشتاقانه به سویه اومیکرون متصل می‌شود که در حال حاضر در حال گسترش است.

این آزمایش قرار است به مدت شش ماه ادامه داشته باشد؛ بنابراین تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ مشخص نخواهد شد که چقدر خوب عمل می‌کند. با وجود این، اگر ثابت شود که این روش مؤثر است، می‌توان آن را به سرعت عرضه کرد زیرا داروی آن پیش‌تر تأیید شده است. این اسپری برای استفاده انسانی، نیازی به یخچال ندارد و به سادگی در ویال‌های پلاستیکی توزیع می‌شود.

این درمان به عنوان جایگزین واکسیناسیون پیشنهاد نمی‌شود. در عوض، پژوهشگران امیدوارند که این روش بتواند به محافظت از آسیب‌پذیرترین افراد در برابر کووید -۱۹ شدید و جلوگیری از انتقال آن به نفرات بعدی کمک کند.

اندرسون اضافه کرد: اگر ثابت شود که این درمان برای جلوگیری از پیشروی و گسترش بیماری در خانه‌ها کارآمد است، کاربرد اسپری برای محافظت از جمعیت‌های بسیار آسیب‌پذیر مانند افراد مسن، زنان باردار و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، تأیید می‌شود. همچنین، این درمان ممکن است برای محافظت کردن از کارکنان حوزه مراقبت‌های بهداشتی که در خط مقدم مقابله با کووید -۱۹ قرار دارند، سودمند باشد.

منبع: ایسنا

کد خبر 545174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.