دولت «صبح جمعه‌ای» تصمیم نمی‌گیرد

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، هشتم دی‌ماه ۱۴۰۰_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دولت «صبح جمعه‌ای» تصمیم نمی‌گیرد» به بررسی اظهارات اخیر سخنگوی دولت پرداخت و نوشت: «دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. دولت اهل تصمیمات یک شبه و تصمیمات صبح جمعه‌ای نیست.» این جملات صرفاً پاسخ سخنگوی دولت به پرسش‌های مکرر خبرنگاران نیست، بلکه می‌توان آن را اطمینان بخشی بهادری جهرمی به مردم در واکنش به فضاسازی‌ها و شایعه‌های درباره افزایش قیمت بنزین دانست.

زیرا در نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت که روز گذشته برگزار شد، پرسش‌ها درباره سرنوشت ارز ترجیحی یا قیمت بنزین بارها مطرح شد. به‌همین دلیل، سخنگوی دولت نیز با تصریح و تأکید و البته در چند مرحله، اعلام کرد که دولت هیچ برنامه کوتاه مدتی برای حذف ترجیحی دارو و گندم ندارد و در بلند مدت هم باید منتظر تصمیم مجلس در تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود که دولت مطابق آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام خواهد داد.

درباره بنزین هم، بهادری جهرمی تصریح کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و آنچه به‌صورت آزمایشی در دو جزیره قشم و کیش اجرا خواهد شد، صرفاً تلاشی برای بازتوزیع بهینه‌تر یارانه بنزین است و ربطی به افزایش قیمت بنزین ندارد.

دولت «صبح جمعه‌ای» تصمیم نمی‌گیرد

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «امکان توافق تا فوریه» به بررسی روند مذاکرات وین پرداخت و نوشت: وین آماده است به زودی مصالحه جمعی بر سر یک توافق فروپاشیده را نهایی کند. این را حداقل دو عضو مذاکره‌کننده گروه ۱+۴ یعنی روسیه و چین گفته‌اند و تهران هم چنین چشم‌اندازی را قبول دارد. البته ایران گفته که چنین توافقی منوط به حسن‌نیت طرف‌های غربی است.

پکن گفته که امکان توافق در مذاکرات وین تا قبل از ماه فوریه (یک ماه دیگر) امکان‌پذیر است و روس‌ها هم این اتفاق را نامحتمل نمی‌دانند. با وجود این چشم‌انداز مثبت تهران، پکن و مسکو، طرف‌های غربی همچنان از ابراز خوش‌بینی به مذاکرات خودداری می‌کنند. رابرت مالی، نماینده آمریکا در مذاکرات گفته است که تا توافق راه درازی در پیش است. به گزارش «جوان»، نگاه رسانه‌ها این روزها به درهای ورودی و خروجی هتل کوبورگ وین است و گویی قرار است خبری مهم از هتل تاریخی وین به جهان مخابره شود.

هیئت دیپلماتیک ایران نیز از اوایل همین هفته در وین مستقر شده تا مذاکراتی را که از یک ماه پیش به این سو در چند نوبت برگزار شده، دنبال کند. «علی باقری»، مذاکره‌کننده ارشد ایران شب سه شنبه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در جمع‌بندی مباحث مورد گفتگو اعلام کرد: «نشست کمیسیون مشترک برجام در آغاز دور هشتم گفتگوهای وین برگزار شد.

در این نشست طرف‌های مختلف از جمله هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بر موفقیت‌آمیز بودن دور قبلی گفتگوها تأکید و اذعان داشتند که پیشرفت‌های خوبی در دور قبلی گفتگوها حاصل شده و چارچوب مناسبی برای پیشبرد گفتگوها فراهم شده است.»

دولت «صبح جمعه‌ای» تصمیم نمی‌گیرد

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۴۰ میلیون شهروند فاقد خودرو یارانه می‌گیرند» نوشت: نبود عدالت در بهره‌مندی همه آحاد مردم از یارانه سوخت سالهاست ذهن مسئولان کشور را درگیر کرده است.

اینکه چرا فقط کسانی که خودرو یا وسیله نقلیه‌ای دارند باید از بنزین دولتی استفاده کنند اما در مقابل، خیل کثیری از مردمی که هیچ وسیله‌ای موتوری ندارند از این یارانه بی‌بهره‌اند پرسشی است که تاکنون پاسخ مناسبی برای آن داده نشده است.

برخی کارشناسان از دو سه سال قبل پیشنهادی درباره اعطای سهمیه سوخت به هر فرد به جای هر خودرو مطرح کردند و حتی این پیشنهاد در مجلس و دولت سابق نیز به بحث گذاشته شد اما در نهایت بنا به دلایل نامشخصی به حاشیه رفت.

البته دولت قبل در آبان ۹۸ به شکلی کاملاً ناشیانه به اصلاح شوک آور نرخ بنزین دست زد که موجبات آشوب و بلوا را فراهم کرد و خسارات سنگینی به اموال مردم و امکانات عمومی وارد آمد.

نکته تلخ ماجرا این بود که حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور دو روز پس از این سوءرفتار در قاب تلویزیون ظاهر شد و با لبخند عجیبی به مردم گفت: «من هم مثل شما صبح جمعه فهمیدم قیمت بنزین گران شده!» بهرحال قصه بی‌عدالتی در پرداخت یارانه بنزین در دولت سابق تا پایان ادامه داشت و راه به جایی نبرد.

حالا در دولت آقای رئیسی که یکی از شعارهای محوری‌اش عدالت برای آحاد مردم است دوباره زمزمه طرح پرداخت یارانه بنزین به همگان مطرح شده و این روزها جزئیات اجرای آزمایشی‌اش در دو جزیره کیش و قشم از زبان مسئولان دولت بیان می‌شود. بر اساس گفته‌های این مسئولان، دولت در حقیقت قصد دارد بنزین را به صورت عادلانه بین همه مردم توزیع کند و همه هموطنان از این نعمت بهره‌مند شوند.

دولت «صبح جمعه‌ای» تصمیم نمی‌گیرد

کد خبر 545134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.