شهروندان مهم‌تر هستند یا کالبد شهر؟

یک دکترای طراحی شهری گفت: برنامه‌ریزان و طراحان باید توجه داشته باشند و بپذیرند که فیزیک و کالبد فضاهای شهری تنها یک بعد آن است و بعد مهم‌تر مردمی هستند که در آن فضاها زندگی می‌کنند.

حسن سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فضاهای شهری فضاهای عمومی و همگانی است که نقش مهمی در توسعه پایدار شهرها دارد و از مهمترین اقدامات طراحان، مدیران و برنامه‌ریزان شهری طراحی فضاهای عمومی در شهر است به نحوی که سرانه این فضاها در تمامی مناطق شهری بسته به جمعیت آن مناطق مطلوب باشد.

وی افزود: به منظور طراحی فضاهای همگانی در سطح شهر ابتدا باید ماهیت فضا و مکان قرارگیری آن مورد توجه قرار بگیرد چرا که طراحی و برنامه‌ریزی برای یک فضا قبل از شناخت آن ممکن نیست.

این دکترای طراحی شهری خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین معیارها در طراحی فضاهای شهری مشارکت شهروندان و حضور فعالانه و ایمن آنان در شهر و فضاهای شهری است، آنچه امروزه کمتر در طراحی فضاهای شهری مورد توجه قرار می‌گیرد.

سجادزاده تاکید کرد: بسیار مهم است که برای جلب مشارکت فعالانه شهروندان و حضور پذیری آنها در فضاهای شهری، نگاهی مردمی به شهر و طراحی شهری داشته باشیم و هر برنامه و طرح شهری را از دیدگاه استفاده کنندگان مورد ارزیابی و توجه قرار دهیم.

وی گفت: یک طراح و برنامه‌ریز شهر باید حتماً به تمام ویژگی‌های فضاهای شهری، از ویژگی‌های کالبدی گرفته تا فرهنگی و اجتماعی، حتی تاریخی واقف باشد و تمام آن‌ها را در قالب یک سیستم منسجم تحلیل و بررسی کند تا نتیجه نهایی مطلوب باشد.

این دکترای طراحی شهری افزود: برنامه‌ریزان و طراحان ما باید توجه داشته باشند و بپذیرند که فیزیک و کالبد فضاهای شهری تنها یک بعد آن است و بعد مهم‌تر مردمی هستند که در آن فضاها زندگی می‌کنند و قرار است در آینده کاربران فضاهای شهری باشند که آن‌ها طراحی می‌کنند.

کد خبر 544866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.