از لزوم اقتصادمداری روستاها و شهرها تا انعقاد تفاهم‌نامه‌ مدیریت بحران بین شهرستان‌ها

نشست رؤسای شوراهای شهرستان‌های اصفهان امروز _ دوشنبه ششم دی‌ماه_ به منظور مطرح کردن مشکلات، معضلات و ارائه راهکارهای لازم در شهرستان‌های اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست مجید نادرالاصلی، رئیس شورای شهرستان اصفهان، اظهار کرد: باید موضوعات مطرح شده در جلسه رؤسای شوراهای شهرستان‌های اصفهان در زمان لازم پیگیری شود، البته مسائل و موضوعات اصلی که در شورای شهرستان احصا شده را با همکاری مسئولان ذی‌ربط در دستگاه‌های متولی بررسی می‌کنیم تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

وی با بیان اینکه توجه به موضوع حمل و نقل در شهرستان‌های اصفهان حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: مقرر شده اتوبوس‌هایی که قابلیت تعمیر و استفاده مجدد دارد را برای حمل و نقل مورد استفاده قرار دهیم؛ در حال حاضر هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس حدود شش میلیارد تومان است از این رو توانایی فراهم کردن آن برای همه وجود ندارد و باید از فرصت‌های موجود استفاده کنیم.

رئیس شورای شهرستان اصفهان تصریح کرد: معضلاتی از جمله سگ‌های ولگرد، پسماند، اتباع خارجی و … نیز در شورای شهرستان اصفهان مطرح شده و به دنبال رفع معضلات در تمام زمینه‌ها هستیم، لازم است اقدامات جدید و مؤثری در تمام شهرستان‌های اصفهان انجام داده و به موضوعات خرد و کلان توجه ویژه داشته باشیم.

وی با تاکید بر لزوم اقتصاد مداری در روستاها و شهرها، گفت: باید با برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارآمد معضلات حوزه حمل و نقل و سایر حوزه‌ها در شهرستان‌ها رفع شود تا شاهد مهاجرت معکوس که می‌تواند در دراز مدت زمینه‌ساز چالش‌های دیگر باشد، نشویم، البته برای رفع بروکراسی اداری باید از خودمان شروع کنیم و الگوهای رفتاری را برای تشویق شهروندان به سمت زندگی ایرانی و اسلامی تبیین و ارائه دهیم.

معضلات حیوانات ولگرد در قهجاورستان بررسی شود

محمد صادقین، شهردار قهجاورستان در این جلسه، اظهار کرد: مهم است موضوعات قابل بررسی در شهرستان‌های اصفهان مشخص شود تا بتوان با کمک نخبگان در حوزه‌های شهری مسائل و معضلات را رفع کرد.

وی با تاکید بر بررسی مسائل و چالش‌ها به صورت واحد، ادامه داد: بررسی واحد باعث دستیابی به نتایج بهتر برای بهره‌وری بیشتر می‌شود، البته دستگاه‌های متولی نیز باید در جلسات مرتبط حضور یابند.

شهردار قهجاورستان خاطرنشان کرد: معضلات در حوزه‌های حمل و نقل، حیوانات ولگرد، سرقت تابلوها و علائم شهری و … باید در شهرستان‌ها مور توجه قرار گیرد و با استفاده از ایده‌ها و همکاری رفع شود.

وی تصریح کرد: می‌توان از توانمندی‌های مشترک در دیگر شهرستان‌ها استفاده کرد تا با هم‌افزایی برای استفاده از امکانات در دیگر شهرستان‌ها و کمک به یکدیگر قوت بگیرد.

صادقین اضافه کرد: برای مدیریت بحران می‌توان تفاهم‌نامه‌هایی را در بین شهرستان‌ها داشته باشیم تا در زمان وقوع بحران بتوانیم در کمترین زمان بیشترین یاری‌رسانی را از طرف شهرستان‌های دیگر داشته باشیم.

پیشگیری از تغییر کاربری بی‌رویه در اراضی کشاورزی زیار

سید رسول داودی، شهردار زیار نیز با اشاره به تغییر کاربری اراضی کشاورزی و جالش‌های پیرامون آن، اظهار کرد: باید جلوی تغییر کاربری اراضی کشاورزی توسط دلالان گرفته شود تا در این زمینه با ارائه طرح‌های مناسب، اقداماتی از جمله ساخت اتاق ادوات کشاورزی و یا اتاقک علوفه و … برای کشاورزان ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تغییر کاربری‌های بی‌رویه از بین رفتن اراضی کشاورزی و ایجاد چالش‌های متعدد را به همراه دارد، افزود: باید در شهرستان‌ها به چالش‌هایی از جمله راه‌ها، توجه به مشکل مسکن در روستاها، رفع بروکراسی اداری برای به نتیجه رسیدن زودتر مسائل، طرح مشکلات در سطح کلان و … توجه و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

اهمیت راه‌اندازی ایستگاه مترو در بهارستان

در ادامه محمد شبانی، شهردار بهارستان در خصوص معضلات و مشکلات بهارستان، اظهار کرد: در بهارستان باید به معضلات حوزه حمل و نقل توجه شود، زیرا تعداد اتوبوس‌ها کافی نیست و علاوه‌بر آن لازم است ایستگاه مترو در بهارستان راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه معضلات و چالش‌ها در شهرستان‌ها باید به طور دقیق بررسی و حل شود تا زمینه‌ساز مشکلاتی از جمله مهاجرت نشود، تصریح کرد: اگر معضلات آن طور که باید رفع نشود، در دراز مدت شاهد مهاجرت معکوس خواهیم بود.

نیاز به حمل و نقل در پسا کرونا پررنگ‌تر می‌شود

حسن نایبی، رئیس شورای اسلامی بخش شهرستان اصفهان گفت: بخش حمل و نقل باید تقویت شود تا بتوانیم مشکلات و معضلات این حوزه را رفع کنیم، همچنین در دوران پساکرونا نیاز به حمل و نقل پررنگ‌تر خواهد شد و باید با دوراندیشی از مشکلات در دوران پساکرونا پیشگیری کنیم.

وی با بیان اینکه مشکلات بخش مرکزی اصفهان و شهرستان‌ها تا حدودی مشترک است و باید با همکاری و هم‌فکری در صدد برطرف کردن آنها باشیم، افزود: معضلات اتباع خارجی که گاهی زمینه‌ساز مشکلاتی از جمله سرقت، توزیع مواد مخدر، آدم‌ربایی، دلالی در بنگاه‌های اقتصادی، خرید و فروش غیرمجاز زمین و … هستند، باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای اسلامی بخش شهرستان اصفهان پیشنهاد داد: برای افزایش و متمرکز کردن امکانات و پیشگیری از مهاجرت در شهرستان‌ها و روستاها، عوارض و مالیات را در اختیار شهرداری‌ها و شوراها قرار دهیم تا روستاها نیز آباد شود.

دستگاه‌های متولی باید مجری مصوبات شورا باشد

در ادامه عزیزالله قاسمی، عضو شورای اسلامی بخش شهرستان اصفهان نیز در خصوص توجه به مصوبات شورا، اظهار کرد: تصمیم دستگاه‌ها برای شوراها غیرقانونی است، شورا باید دستورات را مصوب کند و دستگاه‌ها باید مجری باشند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی، شورا باید جایگاه خود را داشته باشد و دستگاه‌ها نیز مجری مصوبات باشند، این در حالی است که برخی دستگاه‌های متولی با اجرایی شدن مصوبات مخالفت می‌کنند.

کد خبر 544832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.