شناسایی و جذب ۶ هزار سوادآموز از ابتدای سال تحصیلی تاکنون

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۰ تاکنون قریب به شش هزار نفر برای سوادآموزی شناسایی و جذب شدند که تا پایان بهمن‌ماه فرصت ثبت‌نام وجود دارد و امیدواریم با مشارکت و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در استان بتوانیم این میزان تقاضا را پوشش دهیم.

نسرین باباپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن گرامیداشت روز جهانی نهضت سوادآموزی در خصوص وضعیت سوادآموزی استان اصفهان در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: از ابتدای سال تحصیلی تاکنون قریب به شش هزار نفر شناسایی و جذب شدند که تا پایان بهمن‌ماه هنوز فرصت ثبت‌نام برقرار است و امیدواریم با مشارکت و هم افزایی دستگاه‌های مختلف در سطح استان بتوانیم این میزان تقاضا را به صورت حداکثری پوشش دهیم.

وی افزود: در سوادآموزی توسعه سواد و پس از آن تعمیق سواد مورد نظر است، فعالیت‌های معاونت سوادآموزی بر این اساس به دو جنبه کمی و کیفی تقسیم می‌شود؛ در مورد توسعه کمی و تحت پوشش قرار دادن افراد بی‌سواد و کم سواد گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، هشت هزار و ۸۵۰ نفر که بر اساس هدف‌گذاری سازمان سوادآموزی برای استان اصفهان مشخص شده است باید در سال ۱۴۰۰ شناسایی و جذب شوند.

۴ اولویت برای افزایش سوادآموزی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: بر اساس برنامه عملیاتی که در حوزه معاونت سواد آموزی تدوین شده است، چهار اولویت در دستور کار قرار دارد و بر اساس همین چهار اولویت، برنامه‌ریزی شده است تا اتفاق‌های خوبی در بخش‌های مختلف رخ دهد.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت‌هایی که بر روی آن برنامه‌ریزی شده است، اجرای طرح سواد آموزش مدرسه محور و تهیه و تدوین اطلس نرخ سواد اولیا است. اگر سوادآموزی به صورت مدرسه محوری اجرا شود اولیای مدرسه، مدیر انجمن اولیا مربیان، شورای مدرسه و معلمان با توجه به آئین نامه اجرایی که اخیراً ابلاغ شده است باید نسبت به شناسایی و جذب والدین بی‌سواد دانش‌آموزان حساس باشند.

باباپور ادامه داد: در همین راستا جلساتی برای مسئولان نواحی و مناطق آموزش و پرورش برگزار شده و آنها را توجیه کردیم که باید نسبت به تحلیل سواد اولیا در مدارس اقدام کنند تا بتوانیم بی‌سوادی را در بین اولیای دانش‌آموزان ریشه‌کن کنیم.

نقش سواد اولیا در دوران کرونایی بسیار پر اهمیت بود

وی با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا شوک سه گانه‌ای به بحث آموزش، اقتصاد و سلامت کشور وارد کرده است. گفت: این اتفاق نشان داد دانش‌آموزانی که والدین آنها از سواد کمتری برخوردار هستند دچار افت تحصیلی و حتی ترک تحصیل می‌شوند. نقش سواد والدین در دوران کرونا بسیار مهم بود به دلیل اینکه حمایت تحصیلی والدین باسواد از فرزندان خود بیشتر از والدینی است که بی‌سواد یا کم سواد هستند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: توانمندسازی آموزش دهندگان یکی دیگر از اولویت‌های مهم امسال است. دوره‌های ۱۶ ساعته برای آموزش دهندگانی که عهده‌دار طرح کمیساریا هستند وجود دارد و برای همه آموزش دهندگان، دوره‌های باز آموزی در روش تدریس دروس ریاضی، فارسی و قرآن با بهره‌گیری از مدرسان مجرب در سطح استان اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: این دوره‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری برنامه‌ریزی شده است که بخش غیرحضوری آن در قالب ۳۰ ساعت دوره آموزشی تدوین شده است و بخش حضوری هم در آینده اجرایی می‌شود، اجرای طرح پیوند سواد و زندگی در مراکز یادگیری محلی هم از سال تحصیلی گذشته مورد توجه بوده است.

باباپور تصریح کرد: در این طرح علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن و قرآن به سوادآموزان آموزش مهارت‌های حرفه‌ای هم انجام می‌شود تا آنها بتوانند به اشتغال و کسب و کارهای زودبازده دست پیدا کنند. در این بخش چهار مرکز مجری طرح پیوند سواد و زندگی هستند که توفیقات خوبی هم در کسب مهارت‌های حرفه‌ای داشتند این چهار مرکز در شهرستان‌های فلاورجان، دهاقان، جرقویه سفلی و ناحیه چهار اصفهان است.

استان اصفهان جزو ۵ استان باسواد کشور

باباپور اضافه کرد: استان اصفهان با ۹۷.۹۹ درصد جزو پنج استان باسواد کشور است و از نظر میزان باسوادی جایگاه خوبی در سطح کشور دارد. در خصوص آموزش در ایام کرونا نیز آموزش دهندگان و مسئولان سوادآموزی در نواحی و مناطق با شعار «آموزش تعطیل نیست» برنامه‌ریزی کردند تا کلاس‌ها به صورت مجازی و حضوری برگزار شود. در استان هم کمیته تولید محتوا تشکیل شده و بیش از ۳۵۰ تولید محتوای الکترونیکی آماده شد و در اختیار سوادآموزان قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: برنامه‌هایی در سطح سازمان پیش‌بینی شد که برنامه «لوح و قلم» ویژه‌برنامه مخصوص سوادآموزان بود؛ این برنامه از شبکه آموزش پخش شده است و آموزش دهندگان می‌توانستند از این برنامه‌ها استفاده بهینه داشته باشند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: ۱۶ مرکز یادگیری محلی در سطح استان وجود دارد و این مراکز کانون محلی برای یادگیری خواندن، نوشتن و مهارت‌های شهروندی و مهارت‌های زندگی به سوادآموزان است . همچنین امسال موضوع آموزش مهارت‌های پایه فناوری و (ICDL) در سطح معاونت سوادآموزی سه پایگاه در مراکز یادگیری محلی ایجاد شد تا سوادآموزان این مهارت‌ها را به صورت عملی یاد بگیرند.

کد خبر 544831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.