پایان وحشت در مشهد با دستگیری زورگیران

پایان وحشت در مشهد با دستگیری زورگیران، شکنجه مرگبار پسر جوان در کمپ ترک اعتیاد، پسر جوان صاحب‌کار و نامادری‌اش را به گلوله بست، قتل زن کرجی به دست زن عصبانی، زنی که با تماس تلفنی جان خود را نجات داد، انهدام باند قاچاق موادمخدر با کشف ۷۰۰ کیلو هروئین را در بسته خبری حوادث ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرهنگ کارآگاه جواد شفیع‌زاده رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی، اظهار کرد: طی چند ماه گذشته، تجزیه و تحلیل گروه‌های کارشناسی درباره محتویات پرونده‌های جرایم خشن، حکایت از آن داشت که شگردی از زورگیری در خیابان‌های خلوت مشهد رو به افزایش است و روندی صعودی دارد.

وی افزود: با به دست آمدن این اطلاعات، بی‌درنگ گروه‌های تخصصی از کارآگاهان زبده با نظارت مستقیم سرهنگ مرادی رئیس اداره مبارزه با سرقت، وارد عمل شدند و تحقیقات گسترده‌ای را در این باره آغاز کردند چرا که وقوع جرایم خشن موجب ایجاد نگرانی و احساس ناامنی در جامعه می‌شود و با تاکید صریح سردار محمد کاظم تقوی فرمانده انتظامی خراسان رضوی، این جرایم خط قرمز پلیس است که باید با حساسیت ویژه‌ای پیگیری شود.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: ریشه‌یابی‌های کارشناسی درباره شگرد زورگیران و مناطق جغرافیایی وقوع جرم، کارآگاهان را به سوی موتورسوار ۲۴ ساله‌ای به نام «مهرداد» کشاند که سال گذشته توسط کارآگاهان دایره مبارزه با جرایم خشن و به جرم زورگیری‌های گسترده دستگیر شده بود. در حالی که پلیس احتمال می‌داد این مجرم خطرناک در زندان باشد اما بررسی تصاویر صحنه‌های زورگیری نشان داد که او همچنان به تبهکاری‌های خود ادامه می‌دهد.

وی اضافه کرد: بررسی‌های تخصصی پلیس با هماهنگی دستگاه قضائی بیانگر آن بود که این مجرم ۲۴ ساله، پس از محاکمه در دستگاه قضائی و با صدور حکمی قاطع به تحمل ۱۱ سال زندان محکوم شده است اما در اثنای رسیدگی به پرونده، متواری شده و دوباره باند مخوف دیگری برای ادامه تبهکاری‌هایش تشکیل داده است. این در حالی بود که دستور دستگیری وی از سوی قضات اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب مشهد نیز صادر شده و از مدتی قبل تحت تعقیب قرار داشت.

سرهنگ شفیع‌زاده با اشاره به آغاز عملیات‌های سری و نامحسوس کارآگاهان برای شناسایی مخفیگاه محکوم فراری، افزود: با صدور دستوری ویژه از سوی سردار سرتیپ تقوی، برای پایان دادن به تبهکاری‌های اعضای این باند خطرناک که برخی از تصاویر صحنه‌های زورگیری آنها در فضای مجازی نیز منتشر شده بود بلافاصله گروه ورزیده‌ای از کارآگاهان به سرپرستی سرهنگ جواد میش مست به رصدهای اطلاعاتی پرداختند تا اینکه مشخص شد این محکوم فراری و دیگر همدستانش در یک کافه قلیان‌کشی دورهم جمع می‌شوند تا اقدامات مجرمانه خود را برنامه‌ریزی کنند.

وی خاطرنشان کرد: ردیابی‌های ویژه که به طور شبانه روزی ادامه داشت بالاخره ساعت حضور اعضای این باند مخوف در پاتوق مذکور را برای کارآگاهان نمایان کرد و آنان در ساعت ۱۴ تاریخ ۲۷ آذر و در پوشش‌های مبدل این کافه زیرزمینی در بولوار طبرسی شمالی را به محاصره درآوردند و سپس در یک عملیات هماهنگ و ضربتی مهرداد را به همراه چهار عضو دیگر این باند به دام انداختند. در بازرسی بدنی از متهمان چهار دستگاه گوشی تلفن سرقتی کشف شد و آنان برای انجام بازجویی‌های تخصصی به دایره مبارزه با جرایم خشن انتقال یافتند.

رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی با قدردانی از صدور دستورات قاطع قضائی توسط قاضی قنبری راد قاضی شعبه ۶۰۷ دادسرای عمومی و انقلاب، تصریح کرد: در ادامه این عملیات بلافاصله کارآگاهان با دستورات ویژه مقام قضائی مخفیگاه اعضای این باند را نیز مورد بازرسی قرار دادند که بیش از ۴۰ دستگاه گوشی تلفن سرقتی از لای پتو در مخفیگاه سردسته این باند خطرناک کشف شد که بررسی سریال آنها نشان داد گوشی‌های مذکور را فقط طی یک ماه گذشته از شهروندان زورگیری کرده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت و حساسیت پرونده‌های زورگیری در مشهد، تحقیقات درباره جرایم خشن اعضای این باند با هماهنگی مقام قضائی وارد مرحله جدیدی شد و متهمان پرونده به ۲۰۰ فقره زورگیری با قمه اعتراف کردند، به گونه‌ای که تاکنون ۱۲۳ تن از مال باختگان که طعمه اعضای این باند قمه‌کش قرار گرفته‌اند با مراجعه به پلیس آگاهی آنان را شناسایی کرده‌اند.

سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده با اشاره به اینکه اعضای این باند تبهکاری بین ۱۸ تا ۲۴ سال دارند، خاطر نشان کرد: بررسی‌های بیشتر درباره دیگر افراد مرتبط با این باند همچنان ادامه دارد و شهروندانی که طعمه باند محکوم فراری شده‌اند برای شناسایی آنان به دایره مبارزه با جرایم خشن پلیس آگاهی مراجعه کنند.

شکنجه مرگبار پسر جوان در کمپ ترک اعتیاد

راز این جنایت که حدود یک سال و نیم قبل در یک مرکز ترک اعتیاد رخ داد با شکایت یک خانواده فاش شد. آنها اظهار داشتند پسرشان که در کمپ ترک اعتیاد بستری بوده به طرز هولناکی به قتل رسیده است. با این شکایت مأموران پلیس پیگیر پرونده شدند و در نخستین بررسی‌ها مشخص شد مسئولان کمپ فیلم همه دوربین‌های مداربسته را پاک کرده‌اند. اما سرانجام فیلم یکی از دوربین‌ها به دست پلیس افتاد و راز این جنایت فاش شد.

در تحقیقات مشخص شد مدیر کمپ و پنج مرد دیگر با شکنجه‌های وحشیانه باعث مرگ این پسر جوان شده‌اند. در ابتدای جلسه وکیل خانواده مقتول، اظهار کرد: اولیای‌دم حاضر به گذشت نیستند و تقاضای قصاص کرده‌اند. پدر و مادر قربانی نتوانستند در دادگاه حاضر شوند و خواهران او در دادگاه شرکت کردند.

سپس مدیر کمپ که با وثیقه آزاد بود در جایگاه ویژه ایستاد و اتهامش را قبول نکرد. او اظهار کرد: پنج متهم دیگر این پرونده که همگی در کمپ بستری بودند با قربانی خصومت داشتند و به‌همین خاطر او را کتک زدند. من فقط دو ضربه به او زدم. چند روز بعد از اینکه خانواده مقتول او را به کمپ آوردند، می‌خواست آنجا را ترک کند و قصد فرار داشت که متهمان او را کتک زدند. من لیسانس روانشناسی دارم و چند سال قبل با برادرم این کمپ را تأسیس کردم تا به معتادان کمک کنم. من قصد بدی نداشتم و بعد از این ماجرا نیز کمپ را جمع کرده‌ام.

در ادامه متهمان دیگر نیز مدعی شدند به دستور مدیر کمپ مقتول را کتک زده‌اند و اگر این کار را نمی‌کردند خودشان شکنجه می‌شدند. در جلسه دوم دادگاه آخرین متهم به دفاع از خود پرداخت و اظهار کرد: من معتاد نبودم اما مادرم برای اینکه من با دختر مورد علاقه‌ام ازدواج نکنم با مرکز ترک اعتیاد تماس گرفت و گفت که من معتاد هستم و مدیر کمپ با فرد دیگری آمد و من را به مرکز بردند. مادرم برای اینکه هوای آن دختر از سرم بیفتد هر کاری می‌کرد و یک سال تمام هزینه نگهداری من در کمپ را پرداخت کرد و من یک سال شکنجه شدم.

وی در خصوص قتل افزود: من قبول دارم آن روز مقتول را کتک زدم اما این کار را به اجبار و با تهدید مدیر کمپ انجام دادم مدتی قبل از این حادثه مدیر کمپ از من خواست که یکی از معتادان را بزنم من مقاومت کردم و او را نزدم مدیر کمپ هم با شدت و خشونت تمام بلایی به سرم آورد که تا مدت‌ها نمی‌توانستم راه بروم. من به مقتول ضربه کشنده نزدم و ضرباتی که زدم به دست و پایش بود. با پایان جلسه دادگاه قضات برای تصمیم‌گیری وارد شور شدند.

پسر جوان صاحب‌کار و نامادری‌اش را به گلوله بست

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری پایتخت، با اشاره به اینکه به محض دریافت خبر وقوع قتل، به دستور سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت بررسی این موضوع به صورت ویژه در دستور کار تیم‌های اطلاعاتی و عملیاتی قرار گرفت، اظهار کرد: با اقدامات اطلاعاتی صورت گرفته فرد قاتل در کمتر از ۲۴ ساعت توسط عوامل پلیس پیشگیری دستگیر شد.

وی با اشاره به اینکه قاتل مردی ۴۰ ساله است به منظور عملی کردن نقشه شوم خود مهر ماه سال جاری، از یکی از استان‌های شمالی کشور اقدام به تهیه سلاح کمری به همراه ۵۰ فشنگ جنگی می‌کند، افزود: روز گذشته این فرد با توجه به مشکلات قبلی که با صاحب‌کار سابق خود داشت و اینکه بارها اقدام به تهدید او کرده بود با حضور در محل کار صاحب‌کار سابق خود در منطقه راه آهن با شلیک سه گلوله او را به قتل می‌رساند و با سرعت از آنجا متواری و با مراجعه به منزل پدری در منطقه حکیمیه در اقدامی جنون‌آمیز نامادری خود که زنی حدوداً ۶۰ ساله است را به قتل می‌رساند و سپس پا به فرار می‌گذارد.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت با بیان اینکه این فرد در حقیقت فردی خطرناک و مسلح بود و امکان هر اقدام پیش‌بینی نشده دیگری از او می‌رفت، ادامه داد: علی رغم اینکه هیچ سرنخ مشخصی از مخفیگاه این فرد جانی در دسترس نبود، همکاران ما توانستند با پیگیری‌های اطلاعاتی دقیق این فرد را در منطقه حکیمیه دستگیر و از او یک قبضه سلاح کمری به همراه ۴۰ عدد فشنگ جنگی کشف کنند.

وی اضافه کرد: این فرد که در یکی از شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد شرکت راه آهن مشغول به کار بوده است، در اظهارات اولیه خود انگیزه خود را در به قتل رساندن صاحب‌کار سابقش، را اخراج از کار و همچنین انگیزه خود از به قتل رساندن نامادری‌اش را دخالت‌ها و اذیت‌های او اعلام کرده است.

قتل زن کرجی به دست زن عصبانی

رسیدگی به این پرونده از ۲۹ آبان امسال به دنبال ناپدید شدن زن ۴۷ ساله‌ای به نام مریم شروع شد. پسر این زن با مراجعه به اداره پلیس آگاهی استان البرز اظهار کرد: من چند روزی در خانه خاله‌ام بودم و وقتی امروز به خانه برگشتم، متوجه شدم مادرم نیست و وسایل خانه نیز سرقت شده است.

پس از این شکایت تحقیقات در دستور کار تیم جنایی قرار گرفت و کارآگاهان دریافتند زوج جوانی که در همان ساختمان زندگی می‌کنند، از مدتی قبل با مریم اختلاف داشته‌اند. در ادامه بررسی‌ها وقتی اموال مسروقه خانه مریم در خانه این زوج پیدا شد، دستور دستگیری آنها صادر و هر دو نفر به اداره آگاهی منتقل شدند.

در نخستین بازجویی‌ها زن ۳۶ ساله به قتل مریم اعتراف و اظهار کرد: وقتی من و شوهر و دو فرزندم به این ساختمان نقل مکان کردیم، مریم مدیر ساختمان بود. از همان روز اول او به بهانه‌های مختلف با من بدرفتاری و توهین می‌کرد. مدتی بعد متوجه شدم او به بهانه دریافت قبوض آب و گاز و غیره مبالغ بیشتری از همسایه‌ها دریافت می‌کند. این موضوع را با دیگر همسایه‌ها مطرح کردم و وقتی همه حرف مرا تأیید کردند، قرار شد دیگر او مدیر ساختمان نباشد. بعد هم جلسه‌ای برگزار شد و مرا به عنوان مدیر جدید ساختمان انتخاب کردند اما مریم از من کینه به دل گرفته بود. تا حدی که یک روز بر سر پرداخت شارژ ساختمان با من درگیر شد و بعد هم از من شکایت کرد.

وی ادامه داد: وقتی کار به دادگاه کشیده شد، مرا به پرداخت ۵۰ میلیون تومان دیه به او محکوم کردند. این موضوع اختلاف و کینه بین ما را شدیدتر کرد. تا اینکه روز حادثه او دوباره به مقابل خانه من آمد تا شارژ پرداخت کند اما با نیش و کنایه شروع به صحبت کرد، به او گفتم من دفعه قبل تو را نزده بودم اما من را محکوم کردی کاری نکن این بار واقعاً بزنمت. اما او حرفی به من زد که خیلی عصبانی شدم و کنترل رفتارم را از دست دادم و او را هل دادم که سرش به دیوار خورد و نیمه هوش شد بعد هم با روسری خودش، او را خفه کردم. وقتی شوهرم به خانه برگشت، با کمک او جسد را داخل پتو پیچیده و با نیسان او به منطقه آتشگاه بردیم و با بنزین آتش زدیم.

به دنبال اعتراف‌های این زن بود که شوهرش نیز به اتهام قتل عمد بازداشت شد. بازپرس آبیار قاضی کشیک قتل پس از اعتراف‌های این زوج به همراه تیمی از کارآگاهان به محدوده آتشگاه رفتند تا بتوانند ردی از جسد مریم پیدا کنند اما با توجه به برودت هوا و وجود حیوانات وحشی در آن منطقه کشف جسد با مشکل روبه‌رو بود اما با پیدا شدن تکه‌های لباس یک زن آن را به کارشناسان تشخیص هویت سپردند تا مشخص شود متعلق به مقتول است یا خیر.

سرهنگ محمد نادربیگی رئیس پلیس آگاهی استان البرز، اظهار کرد: کشف این پرونده نزدیک به یک ماه به طول انجامید و هم اکنون با توجه به ادعاهای این زوج و اعتراف‌های زن جوان به قتلی که مرتکب شده وی به اتهام قتل بازداشت است و تا پیدا شدن کشف جسد مقتول در اختیار کارآگاهان جنایی استان البرز قرار دارد.

زنی که با تماس تلفنی جان خود را نجات داد

سرهنگ جلیل موقوفه‌ای رئیس پلیس پیشگیری پایتخت اظهار کرد: در تماس خانمی با مرکز فوریت‌های پلیسی که به صورت هراسان و گریان اظهار داشته همسرم با سلاح گرم اقدام به تهدید کرده و قصد کشتن من را دارد، موضوع در دستور کار عملیات کلانتری ۱۳۰ نازی آباد قرار گرفت و واحد عملیات به قید فوریت به محل اعزام شدند.

وی افزود: عملیات کلانتری در محل حاضر و خانم تماس گیرنده به مأموران مراجعه و اظهار داشته همسرم با سلاح گرم قصد کشتن من را دارد و در همین حین همسر وی نیز از منزل خارج می‌شود که مأموران با درایت و شگردهای پلیسی متهم را به آرامش دعوت و وی را دستگیر می‌کنند و در بازرسی بدنی اولیه یک قبضه سلاح کلت کمری کشف و متهم به کلانتری منتقل شد. با هماهنگی و اخذ مجوز قضائی به همراه متهم وارد منزل شده و از گاو صندوق داخل منزل تعدادی فشنگ جنگی و یک قبضه سلاح کلت ساچمه‌ای کشف شد.

رئیس پلیس پیشگیری پایتخت با بیان اینکه متهم در تحقیقات فنی پلیس به جرم خود اعتراف کرد و هدف از همراه داشتن سلاح را ترساندن همسرش عنوان داشته خاطرنشان کرد: پرونده متهم برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی ارجاع شد.

انهدام باند قاچاق موادمخدر با کشف ۷۰۰ کیلو هروئین

ناصر عتباتی رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در عملیات مشترک دستگاه قضائی و اداره کل اطلاعات استان یک باند قاچاق مواد مخدر در استان با انجام کارهای منسجم اطلاعاتی و قضائی شناسایی و منهدم و سه نفر از اعضای آن دستگیر و با دستور قضائی و قرار قانونی بازداشت شدند و در این عملیات ۷۰۰ کیلوگرم مواد مخدر از نوع هروئین از این قاچاقچیان کشف و ضبط گردید.

وی با بیان اینکه مبارزه جدی و قاطع با سوداگران مرگ ادامه دارد، افزود: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های دستگاه قضائی ضربه به بنیان‌های مالی و اقتصادی باندهای مواد مخدر و خشکاندن ریشه‌های قاچاق مواد مخدر با شناسایی و توقیف اموال حاصل از معاملات مواد مخدر و نیز پولشویی‌هایی که از طریق معاملات مواد مخدر صورت می‌گیرد می‌باشد.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: در راه مبارزه با مواد مخدر از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد و عوامل اصلی تباهی و تلف شدن جوانان مملکت منتظر سزای عمل شوم خود باشند.

کد خبر 544767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.