عوارض محلی نباید مردم را تحت فشار قرار دهد

تعرفه‌ عوارض محلی سال ۱۴۰۱ شهرداری در نوزدهمین جلسه‌ کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی نوای‌باغبان، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز امروز در نوزدهمین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه، اظهار کرد: موضوع اصلی جلسه امروز نحوه بررسی تعرفه عوارض محلی است که روز گذشته از سوی شهرداری به شورا تقدیم شد.

وی با بیان اینکه معیارها و ملاک‌های لازم در تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۱ مد نظر قرار گرفته و به تمامی قوانین در این راستا پرداخت شده است، افزود: مطالعه و تحقیق تعرفه عوارض محلی توسط اعضای شورای اسلامی شهر آغاز شده و باید از هر جنبه مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: بهتر است کمیته‌ای تشکیل داده شود تا تمام بندهای تعرفه عوارض محلی را کارشناسان بند به بند به صورت جزئی بررسی کرده و ماحصل را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع دهند.

وی با بیان اینکه ملاک درآمد شهرداری از تعرفه عوارض محلی است، اما افزایش‌ها نباید به گونه‌ای باشد که مردم تحت فشار قرار گیرند، افزود: سقف افزایش تعرفه عوارض محلی تعیین شود تا طبق آن تصمیماتی اتخاذ شود.

احد صادقی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز نیز اظهار کرد: پیش از این جدول افزایش تعرفه عوارض محلی ارائه می‌شد و اعضا می‌توانستند آمار و ارقام را در آن مقایسه کنند، از این رو بهتر است این جدول برای امسال نیز آماده شود.

وی با بیان اینکه عمده‌ترین درآمد شهرداری تبریز در سال ۹۹ از عوارض محلی بوده و یک سوم درآمد از این طریق تأمین شده است، ادامه داد: سوال این است که بر اساس اوضاع اقتصادی افزایش‌ها در تعرفه عوارض محلی سال ۱۴۰۱ چقدر بوده و کجاها تعرفه ثابت خواهد ماند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز گفت: بعضی از بندهای عوارض ضروری بوده که بهتر است با کاهش روبه‌رو شود.

در ادامه روح الله دهقان‌نژاد، دیگر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز گفت: سه رأی از سوی دیوان عدالت اداری در خصوص تعرفه عوارض محلی ابطال شده و نیاز است این موارد در سال ۱۴۰۱ لحاظ شود.

دهقان‌نژاد تصریح کرد: ما می‌توانیم افرایش تعرفه عوارض محلی تبریز را با سایر کلانشهرها تطبیق دهیم.

در این جلسه‌ شهرام دبیری، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: بهتر است قبل از اینکه بند به بند تعرفه عوارض محلی بررسی شود، نگرشی اجماعی در این راستا صورت گیرد.

وی منبع اصلی درآمد شهرداری را عوارض محلی دانست و گفت: تعرفه عوارض محلی تعیین کننده درآمد و بودجه است که باید با افزایش معقول همراه با تورم باشد، همچنین بهتر است در تعرفه عوارض محلی منابع درآمد پایدار افزایش نسبی داشته باشد و شفافیت بیشتری در افزایش تعرفه لحاظ شود چراکه در برخی قسمت‌ها ابهام وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز با بیان اینکه سعی کنیم افزایش‌ها به گونه‌ای اعمال شود که اقشار آسیب‌پذیر تحت فشار قرار نگیرند، ادامه داد: قسمتی از کارهای کارشناسی را نیز به مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی بسپاریم تا در این راستا ما را یاری کنند.

وی تاکید کرد: بهتر است نقش تعرفه در ساخت و سازها مشخص و مبنایی برای افزایش تعرفه تعریف شود. همچنین سقفی برای ماده صد توافق شود و علاوه بر این تعرفه عوارض محلی تعیین تکلیف شود.

پرویز هادی، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تورم روز به روز در حال افزایش بوده و توان مردم در مقابل این موضوع کم شده است. عمده‌ترین درآمد شهرداری از عوارض محلی است و باید افزایش این امر به گونه‌ای باشد تا قشر ضعیف در تنگنا قرار نگیرند.

به گزارش ایمنا، در این جلسه مقرر شد کمیته‌ای برای بررسی بندهای تعرفه عوارض محلی تشکیل شده و تا سه هفته ماحصل آن به صحن شورای اسلامی شهر تبریز ارجاع داده شود.

در ادامه جلسه، لایحه شهرداری در خصوص افزایش کرایه تاکسی‌ها مورد بررسی قرار گرفت و با این پیشنهاد موافقت شد تا به صحن شورا ارجاع داده شود.

کد خبر 544758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.