آنچه در جلسه ۲۳ شورای شهر اصفهان گذشت

امروز _یکشنبه پنجم دی‌ماه_ بیست و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با حضور «سید رضا مرتضوی» استاندار اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این جلسه غلامحسین صادقیان، رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: با آغاز فعالیت دولت جدید همگرایی بین مدیران در نظام ایجاد شده، اما همچنان شاهد پمپاژ ناامیدی در بین مردم هستیم که در مباحث زیست محیطی، فرونشست زمین و تنش‌های آبی پررنگ‌تر شده و به نظر می‌رسد این موضوع باید مدیریت و مداخلات لازم انجام شود.

وی تاکید کرد: اگر ناامیدی وجود داشته باشد، پیگیری‌ها به نتیجه‌ای نخواهد رسید از این رو باید با برنامه‌ریزی صحیح یک مداخله اساسی انجام شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: باید مشکل آب و دیگر مسائل را پیگیری و امید در بین مردم ایجاد شود زیرا ناامیدی بسیاری از مسائل از جمله فرار سرمایه‌ها را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه لازمه به سرانجام رساندن بعضی از فعالیت‌ها و خدمات، تعامل بین دستگاهی است، افزود: قانونگذار برای این موضوع کارگروه‌ها، کمیسیون‌ها و کمیته‌های استانی را در نظر گرفته، اما متأسفانه شاهد هستیم که کارگروه‌ها خروجی لازم را ندارد حتی با بررسی برگزاری جلسات برخی از کارگروه‌ها، می‌بینیم که تنها برای رفع تکلیف تشکیل شده و انتظاراتی که از شکل‌گیری آنها وجود داشته، محقق نشده است.

صادقیان تاکید کرد: انتظار می‌رود شخص استاندار اصفهان اقدام ویژه‌ای درباره برون‌داد کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها داشته باشد.

وی تصریح کرد: تاکنون برای جبران حقوق حقابه داران زاینده رود اقدامات و پیگیری‌های خوبی انجام شده، اما در این بین نباید حقی از شهرداری اجحاف شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه حدود پنج هزار هکتار فضای سبز در شهر اصفهان وجود دارد، گفت: بر اساس برآوردها حدود یک میلیون متر مکعب حقابه شهر اصفهان است که در گذشته در مادی‌های شهر جاری بوده، اما در حال حاضر برای حفظ فضای سبز، هزینه‌های زیادی بر دوش شهرداری گذاشته شده، از این رو باید در برنامه‌ریزی ها حقابه اصفهان و جبران ضرر و زیان‌هایی که برای اصفهان در این حوزه داشته، مورد توجه قرار گیرد.

بازگشت اعتماد مردم با خدمت صادقانه و انجام کار بی‌منت برای مردم

محمدرضا فلاح، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: عملکرد دولت قبل باعث از بین رفتن سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد مردم شد به طوری که عدم رضایت مردم در مشارکت کمتر انها در عرصه انتخابات نشان داده شد.

وی تاکید کرد: آنچه می‌تواند اعتماد مردمی را توسط دولت فعلی باز گرداند، خدمت صادقانه و انجام کار بی‌منت برای مردم است.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر فرصتی خوبی در حاکمیت، مجلس شورای اسلامی و مدیریت شهری و شوراها به لحاظ تفکر و اعتقاد همسو ایجاد شده از این رو انتظار می‌رود استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در اصفهان تلاش کند با همکاری مدیریت شهری بعضی از مشکلات شهر و استان اصفهان در این دوره مرتفع شود.

وی گفت: اصفهان از بی آبی، آلودگی هوا، محیط زیست، حمل و نقل و ترافیک رنج می‌برد که امیدواریم با همت بلند استاندار و شهردار بتوانیم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.

فلاح با بیان اینکه حاکمیت و دولت باید به یاری شهرداری‌ها بشتابند، اظهار کرد: متأسفانه در بودجه سال آینده بسیاری از ردیف‌های حمایتی و کمک‌ها به شهرداری‌ها حذف شده است، البته این اتفاق را از چشم کارشناسانی می‌بینیم که رسوبی‌های دولت قبل بوده و در صدد ایجاد بی اعتمادی و نارضایتی نسبت به دولت فعلی هستند.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین احداث مترو در کلانشهرها، گفت: احداث هر کیلومتر مسیر مترو بیش از یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار بدون درنظر گرفتن هزینه‌های مربوط به خرید واگن نیاز دارد که دولت باید در این باره شهرداری‌های کلانشهرها را حمایت کند.

بومی‌سازی هاضم با دانش و فناوری کشور

در ادامه سیدامیر سامع، خزانه‌دار و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل باید امکانات و ظرفیت دستگاه‎‌های مختلف استان از جمله ادارات، دانشگاه‌ها و شهرداری‌ها را کنار هم قرار داد تا در هنگام بحران مثمر ثمر قرار گیرد.

وی افزود: در زمینه فراهم کردن فضاهایی اسکان اضطراری و امکانات مورد نیاز از جمله برق و آب اضطراری در شهر به شدت ضعف داریم و باید در صدد شناسایی نقاط بحران‌زا و خطرخیز و استفاده از سامانه‌های هشدار سریع که در برخی شهرهای کشور نصب شده، برای شهر اصفهان باشیم.

خزانه‌دار و عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پسماندهای خطرناکی که توسط صنایع و بیمارستان‌ها تولید می‌شود به معضلی برای شهرها و روستاها تبدیل شده است، تصریح کرد: صنایع آلاینده که با تولید مواد، پسماند تولید می‌کنند باید یک‌هزار میلیارد تومان عوارض پرداخت می‌کردند تا صرف اجرای پروژه‌های زباله سوز و هاضم شود، اما در ۱۰ سال اخیر یک ریال هم از این بودجه‌ها استفاده نشد؛ البته ۴۰۰ میلیارد تومان از این محل به بعضی شهرها و استان‌ها اختصاص داده شده، اما استان اصفهان از این موضوع بی‌بهره بوده و خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی در استان داریم تا بتوانیم فناوری هاضم را با دانش و فناوری کشور بومی‌سازی کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه همه قبول دارند که اصفهان در زمینه پسماند پیشتاز است، بنابراین این ظرفیت برای شهر وجود دارد که پروژه‌ها را در شهر و استان با ردیف‌های ملی اجرایی کنیم.

می‌توانیم صدای مردم در پیگیری مطالبات از مدیران ملی باشیم

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان خطاب به استاندار اصفهان گفت: بعضی از پروژه‌های شهرداری را پروژه شهردار ندانید، زیرا پروژه شخص استاندار است، به عنوان مثال بخش قابل توجهی از قطار شهری به اراده، پیگیری، تعامل و رایزنی استاندار با دولتمردان باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه تکمیل سالن اجلاس می‌تواند با اراده استاندار انجام شود و در این باره هر چه اطلاعات و گزارشات لازم نیاز باشد مدیریت شهری ارائه خواهد کرد، افزود: تسریع در تغییر یا تثبیت مدیران کل را در دستور کار قرار دهید زیرا در حال حاضر وضعیت استانداری مشخص شده، اما بسیاری از مدیران ادارات کل نمی‌دانند که می‌مانند یا خیر؛ از این رو بسیاری از تعامل‌ها و کارگروه‌های استانی به طو کامل شکل نگرفته و معطل تغییرات مانده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: اگر مدیریت استان ملاحظات بروکراسی و دیپلماتیکی دارد، عضو شورای شهر با توجه به اینکه نمایندگی از سوی مردم دارد، ملاحظات کمتری دارد و می‌تواند صدای مردم اصفهان در پیگیری مطالبات از مدیران ملی باشد.

وی با بیان اینکه زیبنده شهر اصفهان نیست که وزرا بدون هماهنگی با مجموعه مدیریت استان به اصفهان سفر کنند و ندانیم این سفرها با چه انگیزه‌ای انجام می‌شود چرا که سفرها باید با برنامه‌ریزی همراه باشد و دردی از دردهای شهر و استان را دوا کند.

نباتی‌نژاد با اشاره به منشور شورای ششم، اظهار کرد: قرار است برنامه‌ها و بودجه شهرداری در چهار سال آینده مبتنی بر محتوای داخل منشور شورای ششم باشد.

لزوم اهتمام برای تحقق هوشمندی شهر

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: تاکنون سه جلسه با نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و با حضور شهردار اصفهان برگزار شده و نتایج خوبی به همراه داشته است؛ در این جلسات موضوعات مربوط به بودجه و بافت فرسوده، محور بود که انتظار می‌رود استاندار اصفهان نیز به عنوان عضو ثابت در جلسات بعدی حضور داشته باشد.

وی تصریح کرد: هوشمندی از الزامات هر شهر محسوب می‌شود، البته موضوع شهر هوشمند فقط با اراده استاندار می‌تواند محقق شود که امیدواریم در این باره اهتمام کافی وجود داشته باشد.

رونق گردشگری با مدیریت مطلوب استاندار برای بافت تاریخی شهر

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: چالش‌های مهم اصفهان بحران آب و فرونشست زمین است، برای رفع مشکلات باید بیشتر در استان تمرکز کرده و امید نداشته باشیم که بیرون از استان کاری برای ما انجام دهند.

وی با بیان اینکه چاه‌های غیر مجاز و الگوی کشت نادرست در استان همچنان وجود دارد، تصریح کرد: خبرهای ناگوار از انتقال آب سمیرم و بعضی دیگر از منابع آب‌ی درون استان به جاهای دیگر، به گوش می‌رسد که موضوع باید توسط استاندار اصفهان پیگیری شود و تا زمانی که مشکل آب استان حل نشده، اجازه خروج هیچ آبی داده نشود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: با توجه به تاکید بر موضوع گردشگری، مدیریت مطلوب استاندار برای بافت تاریخی باعث رونق گردشگری خواهد شد.

وی با بیان اینکه راهبری بافت فرسوده باید توسط استاندار اصفهان انجام شود، ادامه داد: بافت تاریخی علیرغم آنکه سرمایه ملی است، در چند سال اخیر مورد غفلت قرار گرفته که در این راستا باید نشست‌های فصلی برگزار و مشکلات و موانع بافت تاریخی و بافت فرسوده شهر با دستور استاندار حل شود.

رانت و تضاد منافع چالش اقتصاد اصفهان

علی صالحی، سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع مهم سرمایه‌های اجتماعی اظهار کرد: یکی از مؤلفه‌های مهمی که بر روی سرمایه‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد، جنگ ادراکی و شناختی است، اما به نظر می‌رسد همچنان آرایش جنگی در این حوزه نداریم و متولیان حوزه فرهنگ و رسانه در بدنه حاکمیتی و دولتی انفعال جدی دارند.

وی افزود: جوانان و موثران آتش به اختیار این حوزه هنوز میدان لازم برای نقش آفرینی را ندارند، بنابراین از استاندار اصفهان درخواست داریم نتایج تلاش‌ها و اقدامات در حوزه رسانه پررنگ‌تر شود تا این فضا برای مردم شفاف شود.

سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: موضوع دیگر تعامل و هم‌افزایی بین دستگاهی است که به نظر می‌رسد هم‌افزایی در رأس دستگاه‌ها اتفاق افتاده، اما در بدنه مجموعه مدیریت شهری، فرمانداری و استانداری نواقصی وجود دارد که می‌تواند رأس مجموعه‌‎ها را به تقابل بکشد از این رو درخواست می‌شود تعارضات در بدنه نیز با تدبیر حل شود.

وی تاکید کرد: برخی محلات همچون عاشق آباد، محمودآباد، پرتمان، حصه و جلوان که در بن بست قرار گرفته، اقدام جدی، جهادی و انقلابی نیاز دارد تا یکبار برای همیشه برای توزیع عادلانه و حفظ حریم و حدود شهر مسائل آن حل شود.

وی با تاکید بر لزوم باز نشدن پلمب مشعل‌های مازوت سوز، گفت: ریه‌های شهر اصفهان توان تحمل آلودگی‌های بیش از این را ندارد، اصفهان بارندگی و روزهای پاک همچون تبریز را ندارد بنابراین نباید با آن شهر مقایسه شود و مازوت‌سوزی اتفاق افتد.

صالحی با بیان اینکه رانت، تضاد منافع و مدیر بازرگان‌ها اقتصاد اصفهان را با مشکلات زیادی رو به رو کرده است، گفت: اقدام جهادی استاندار اصفهان در برکناری بعضی افراد بسیار مؤثر بود، اما همچنان در رگ‌های اقتصاد استان وجود دارد که فرار سرمایه را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: باید در ارتباط با مساله پرداخت هزینه اجتماعی صنایع ملی که منابع آن ملی هزینه می‌شود، برای شهر و استان اصفهان با کمک نمایندگان اقدامات و پیگیری‌های جدی‌تری انجام شود.

آماده‌سازی محلی برای توانمندسازی افراد آسیب دیده اجتماعی

در ادامه منوچهر مهروی پور، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه (س)، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شهادت سردار کاظمی برنامه‌های ویژه توسط شهرداری با تاکید بر استفاده از ظرفیت مجموعه‌های مردمی برگزار خواهد شد و موکب‌های ویژه در ایام فاطمیه در شهر با همکاری مجموعه‌های جهادی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: اتفاق خوبی که این روزها رقم خورده، توجه ویژه به آسیب‌‎های اجتماعی است، البته جمع‌آوری افراد کارتن خواب یک درمان موقت است و باید به سمت درمان دائم باشیم

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: مجموعه‌ای در حال آماده‌سازی است تا افراد آسیب دیده اجتماعی توانمندسازی و آموزش دیده شوند و علاوه بر درمان و بازتوانی فرصتی برای بازگشت به زندگی داشته باشند، البته در موضوعات اجتماعی باید نهادهای انقلابی، دستگاه‌های دولتی و نیروهای جهادی و مردم نهاد تعامل و همکاری داشته باشند.

وی افزود: در موضوع یارانه دولتی، باید یک سوم هزینه حمل و نقل در قالب یارانه دولتی تأمین شود، اما دولت به عهد خود وفا نکرده و بیشترین بار مالی بردوش شهرداری‌ها گذاشته شده است.

لزوم توجه ویژه دستگاه‌ها به حوزه زنان و خانواده

فرزانه کلاهدوزان، عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اظهار کرد: لزوم توجه ویژه استانداری و سایر دستگاه‌ها به حوزه زنان و خانواده بسیار حائز اهمیت است زیرا به این حوزه بیشتر به صورت شعاری پرداخته شده و نقشه راه مشخصی علیرغم داشتن اسناد بالادستی مناسب از جمله سند ارتقای زنان و خانواده که در سه سال اخیر تصویب شده، وجود ندارد.

وی تصریح کرد: باید در حوزه زنان و خانواده هم‌افزایی وجود داشته باشند تا تأثیرات آن را در جامعه ببینیم.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به افق پیشرفت آینده اصفهان در حوزه گردشگری، گفت: گردشگری سلامت می‌تواند جایگاه ملی و بین‌المللی خوبی برای شهر اصفهان ایجاد کند و نقشه راه درستی برای برگشت سرمایه‌ها رقم بزند.

وی با تاکید بر لزوم تعاملات بین بخشی، گفت: پیشنهاد می‌شود در تعاملات بین بخشی چند مورد از مسائل شهر و استان را به عنوان اولویت پیش ببریم و در چند ماه به نتیجه برسانیم تا مردم از برکات آن منتفع شوند.

پایندی به اعتلای اصفهان، تعصب اصفهانی نیست

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای عملیات کربلای چهار، گفت: اصفهان ستیزی در کشور نهادینه شده و باید از ظرفیت‌های داخلی استان استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حقوق اصفهان باید استیفا شود، افزود: برای استفاده از ظرفیت صنایع، ظرفیت‌های گردشگری و.. برنامه‌ریزی لازم باید توسط مدیریت کلان استان تدبیر شود.

رئیس کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: پایبندی به اعتلای اصفهان، تعصب اصفهانی نیست، بلکه تعصب باوری است که می‌تواند به کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه ۳۵ درصد جمعیت اصفهان را مهاجران از ملل و اقوام مختلف تشکیل می‌دهد که آن را فرصت می‌دانیم، گفت: سند راهبردی برای موضوع آب در جلسه استانداری ارائه شده که دهها ساعت برای تدوین آن وقت صرف شده و باید مورد توجه قرار گیرد.

نادرالاصلی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌های شهر و مدیریت شهری استفاده شود، تصریح کرد: باید از ظرفیت صنایع بزرگ اصفهان که سود آن از استان خارج می‌شود، برای اشتغال، توسعه و اقتصاد استان استفاده کرد.

وی با اشاره به موضوع اشتغال، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم مهاجرت معکوس داشته باشیم، باید در مناطقی از تمام ظرفیت‌های استان استفاده کنیم تا اتفاقات خوبی برای اشتغال جوانان رقم بخورد.

بندر خشک در اصفهان عملیاتی شود

عباس حاج رسولی‌ها رئیس کمیسون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به لزوم راه‌اندازی بندر خشک، اظهار کرد: ۱۰ سال پیش موضوع بندرخشک مطرح شده اما هنوز راه‌اندازی نشده است.

وی ادامه داد: بندر خشک باید عملیاتی شود زیرا مزیت رقابتی برای استان و محلی جهت توسعه صادرات محسوب می‌شود.

رئیس کمیسون اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پروژه سالن اجلاس، ادامه داد: برای احداث این پروژه قراردادی با دولت منعقد و مقرر شد سالانه جلسات مهم کشور در آن برگزار شود، اما با توجه به اینکه دولت بخشی از اعتبارات قول داده شده برای احداث پروژه را پرداخت نکرده، انتظار می‌رود در بودجه‌ها اعتبار لازم برای تکمیل پروژه را در نظر بگیرد.

وی با اشاره به پروژه متروی اصفهان، گفت: احداث متروی شاهین شهر و بهارستان و خط سه متروی اصفهان ۵۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز داردکه می‌توان در بودجه سال آینده با اضافه کردن یک تبصره، در کنار سهمیه قیر، سهمیه نفت نیز برای کلانشهرها فقط به منظور خرید تجهیزات مترو در نظر گرفت.

حاج رسولی‌ها با تاکید بر فعال شدن ستاد بازآفرینی شهری، گفت: شهرداری طرفیت بالایی برای کمک در این زمینه دارد، اما ضواط سخت گیرانه میراث فرهنگی، بافت تاریخی را تبدیل به بافت فرسوده کرده است.

وی با انتقاد از عدم جا به جایی صنایع آلاینده اطراف اصفهان، تصریح کرد: در حال حاضر صنایع آلاینده یکی از معضل‌های این شهر به شمار می‌رود در حالی که در این شهر فناوری‌های نوین بایدذ توسعه پیدا کند.

کد خبر 544557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.