مطالعه زلزله‌خیزی اصفهان در حال تدوین است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از بهسازی و بازسازی حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۱۲ هزار نفر استان خبر داد و گفت: مطالعه لرزه‌خیزی شهر اصفهان در حال تدوین بوده است و ۵۴ ایستگاه شتاب‌نگار و ۱۲ ایستگاه لرزه‌نگار در استان وجود دارد که توسعه این ایستگاه‌ها ضروری است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی، اظهار کرد: پنجم دی‌ماه سالروز وقوع زلزله بم در سال ۸۲ و از دست دادن جمعی از هموطنان در اثر وقوع زلزله است، پس از آن به پیشنهاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی کشور، این روز به عنوان ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شد که هدف آن افزایش سطح آگاهی‌های عمومی برای پیشگیری و کنترل رخدادهای طبیعی به ویژه زلزله است.

وی با اشاره به قرارگیری ایران در کمربند زلزله‌خیز آلپ هیمالیا، افزود: به همین دلیل است که هر ۱۰ یا هفت سال یک‌بار، یک زلزله بزرگ را تجربه کردیم. پس از زلزله بم، زلزله بروجرد، سرپل ذهاب در سال ۹۶ و اخیراً نیز در سال ۹۹ زلزله یاسوج اتفاق افتاد که بخش سمیرم در استان اصفهان هم دچار آسیب شد و همه این رخدادها نشان می‌دهد پهنه کشور لرزه خیز و متأثر از زمین لرزه است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های پیشگیری و مقابله با اثرات بلایای طبیعی در کشور را قانون مدیریت بحران دانست و گفت: این قانون وظایف همه دستگاه‌ها و همچنین سیاست‌های کلی نظام در پیشگیری و کنترل حوادث را مشخص کرده است.

اجرای مانورهای عملیاتی در حوزه‌های مختلف در شهرهای استان

وی از برگزاری مانور ایمنی در برابر مخاطرات صنعتی به مناسبت این روز در شهرستان کاشان خبر داد و یادآور شد: مانور عملیاتی امروز که با همکاری همه دستگاه‌ها برگزار می‌شود، در زمینه حوادثی است که هنگام حمل‌ونقل مواد خطرناک و شیمیایی در جاده‌ها برای تانکرها رخ می‌دهد، همچنین در همه شهرستان‌های استان، مانورهای عملیاتی در حوزه‌های مختلف از جمله سیل و زلزله تصادفات جاده‌ای مخاطرات آب و هوایی و همچنین مخاطرات صنعتی اجرا می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از دیگر برنامه‌های این مناسبت را برگزاری آموزش عمومی برای کارگران و تمام عوامل فنی فعال در صنایع دانست و ادامه داد: در روز هشتم آذرماه نیز یک مانور زلزله و ایمنی در استان برگزار کردیم که نیمی به شکل مجازی و نیمی به شکل حضوری بود. این مانور با حضور ۶ هزار مربی و در پنج واحد آموزشی اجرا شد و حدود ۸۵۰ هزار دانش‌آموز در این روز، پناه‌جویی درست در برابر زلزله و همچنین خروج اضطراری را آموزش دیدند.

وی از برگزاری همایش‌های علمی و آموزش‌هایی در بستر مجازی برای عمومی در این مناسبت خبر داد و گفت: آمادگی در برابر مخاطرات جوی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است چون همانطور که می‌دانید ۵۳ مخاطره در کشور شناسایی شده است که ۴۲ مخاطره از این تعداد در استان اصفهان نیز سابقه وقوع دارد. مواردی مثل سیل، فرونشست زمین، آلودگی هوا، خشکسالی، تصادفات جاده‌ای، کم آبی و مخاطرات جوی دیگری مانند سرمازدگی و سایر مخاطرات که گاهی اتفاق می‌افتد در استان وجود دارد.

آماده سازی طرح خطرپذیری با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی

شیشه‌فروش با اشاره به آماده سازی طرح خطرپذیری همه این مخاطرات با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی، توضیح داد: در این طرح، ضریب آسیب‌پذیری همه شهرستان‌ها در برابر حوادث مشخص و راهکارهای پیشگیری و کنترل هر یک از آنها نیز آماده شده است.

وی انجام مطالعات پهنه‌بندی فرونشست زمین و لرزه‌خیزی برای کلانشهر اصفهان را از طرح‌های ویژه امسال معرفی کرد و گفت: این طرح با مشارکت شهرداری و دانشگاه‌ها اجرا شد، همچنین مطالعات جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی و پیشگیری و کنترل سیل در شهر اصفهان با همکاری دانشگاه‌ها انجام شد. ارزیابی ایمنی خطر حریق در بازار نیز یکی از طرح‌های شهرداری است که در حال مطالعه با دانشگاه است.

مطالعه زلزله‌خیزی شهر اصفهان در حال تدوین است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان رویکردهای پیشگیرانه را بر همه اقدامات مقدم دانست و اظهار کرد: برای ایمنی در برابر زلزله نیز پیگیری اقداماتی که شده ضرورت دارد، از جمله آنکه باید مکان‌یابی و مناسب سازی کاربری‌ها در مراکز جمعیت شهری و روستایی و مراکز و تأسیسات مهم و حساس متناسب با پهنه‌بندی خطر حسی زلزله انجام شود که مطالعه لرزه‌خیزی شهر اصفهان در حال تدوین است. بهبود مدیریت نظارت بر ساخت و سازها با به‌کارگیری نیروهای متخصص و تربیت نیروی کار در همه سطوح با تقویت نظام مهندسی و تشکیل تشکل‌های فنی حرفه‌ای، استفاده از تجارب زلزله‌هایی که در کشور رخ داده و ممنوعیت و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرفنی و ناامن در برابر زلزله و الزام به بیمه کردن ساخت و سازها در برابر مخاطرات از دیگر راهکارهای مدیریت زلزله در کلانشهرها است.

وی از دیگر راهبردهای مهم در زمینه پیشگیری و کنترل اثرات زلزله را استانداردسازی مصالح پایه و اصلی و سازه‌ای و الزام به استفاده از مصالح استاندارد با کیفیت مقاوم بیان کرد و گفت: ترویج و تشویق استفاده از فناوری‌های نوین و پایدار و ساخت و سازهای سبک، پایش مستمر بر ساخت و سازها با برخورد قانونی با ساخت و سازهای غیرمجاز، اصلاح و بازنگری طرح‌های توسعه عمران مناطق شهری و روستایی متناسب با بهره‌مندی خطر نسبی زلزله، ایمن سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌های عمومی دولتی و مهم و شریان‌های حیاتی در برابر اثرات زلزله و فرونشست زمین، الزام به رعایت اجرای جزئیات اجرایی مهار اجزای غیرسازه‌ای مطابق با نقشه‌های اجرایی مصوب در ساختمان‌ها و همچنین ارائه تسهیلات ویژه تشویقی برای ایمن سازی و بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌ها، در نظر گرفتن الزامات مرتبط با پیشگیری و کاهش خطرپذیری ناشی از زلزله در طرح‌های توسعه‌ای و فعالیت‌های تولیدی و تقویت سامانه‌های هشدار به موقع و اطلاع‌رسانی در زمان وقوع حادثه از دیگر راهبردهای مقابله با بحران در استان به شمار می‌رود.

بهسازی و بازسازی حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۱۲ هزار نفر استان

وی از بهسازی و بازسازی حدود ۶۰ هزار واحد مسکونی در روستاها و شهرهای زیر ۱۲ هزار نفر استان خبر داد و افزود: این واحدها در سال‌های اخیر و با پرداخت تسهیلات کمکی به مالکان با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مقاوم سازی شده‌اند.

شیشه‌فروش توسعه ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و ایستگاه‌های شتاب نگاری در استان اصفهان را ضروری دانست و گفت: ۵۴ ایستگاه شتاب نگار و ۱۲ ایستگاه لرزه نگار در استان وجود دارد که این موارد را ثبت می‌کنند. همچنین امروز برنامه پاسخ به بحران را ابلاغ کردیم که در آن وظایف هر دستگاه در زمینه مقابله با حوادث از فعالیت‌های پیشگیری برای کاهش خطر و آسیب‌ها تا وظایفی که در هنگام بحران به عهده دارند مشخص شده است؛ همه دستگاه‌ها موظف شدند سیستم‌های خود را در برابر حوادث بیمه کنند و طرح‌های پاسخ به بحران و طرح‌های کاهش خطر خود را در برابر مخاطراتی که استان را تهدید می‌کند تهیه و اجرا کنند.

کد خبر 544448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.