افق گردشگری در شهر چادرسفیدها

"آنچه به صورت شاخص ورزنه را از سایر مناطق استان اصفهان متمایز می‌کند، پوشش سفید بانوان به عنوان حجاب است که به‌نوعی برخاسته از کشت پنبه در این شهرستان بوده و در عین حال با توجه به گرمای زیاد در تابستان به عنوان مصون نگهداشتن افراد در مقابل این گرمای شدید انتخاب شده است."

به گزارش خبرنگار ایمنا، توجه به گردشگری امروزه به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر دستیابی به توسعه پایدار شناخته می‌شود. اقتصاد بر پایه گردشگری و توسعه آن، برخلاف اقتصاد بر پایه صنعت آلودگی‌های کمتری برای شهرها داشته، به نوعی دوستدار محیط زیست است و می‌توان با کمترین هزینه بیشترین بهره‌وری را از آن داشت.

این نوع از توسعه شهری به خصوص در سطح محلی و منطقه‌ای، آسیب‌های کمتری به محیط زیست وارد می‌کند و می‌تواند به عنوان راهکاری مؤثر برای افزایش درآمد و ارزآوری به خصوص در شهرهای کوچک مورد توجه باشد. بسیاری از کشورهای دنیا برای شناساندن شهرهای دور افتاده و کوچک خود از روش‌های خلاقانه استفاده و با برگزاری رویدادهای فرهنگی و فستیوال‌ها، آن‌ها را در عرصه جهانی و در حوزه گردشگری مطرح می‌کنند. چنانچه شهری به واسطه قرارگیری در موقعیت جغرافیایی مشخص، خود زمینه و ظرفیت تبدیل شدن به یک برند گردشگری را داشته باشد، قطعاً این مسیر برای برنامه ریزان و مدیران آن شهر آسان‌تر خواهد بود.

ورزنه شهری در دل کویر است که ظرفیت‌های طبیعی و تاریخی فراوانی برای توسعه دارد و می‌توان از این ظرفیت‌ها در جهت شناساندن و گسترش هرچه بیشتر گردشگری در این شهر کویری بهره برد. این شهر از جمله شهرهای کویری و شناخته شده ایران است که در فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب خاوری شهر اصفهان قرار گرفته و تالاب گاوخونی در فاصله ۳۰ کیلومتری آن قرار دارد. ورزنه متشکل از بافت جدید و قدیم است؛ بافت جدید به نام شهرک امام جعفرصادق (ع) در شمال رودخانه زاینده رود واقع شده است و بافت قدیم نیز در جنوب رودخانه قرار دارد که خیابان شهید بهشتی که سابقا خندق شهر بوده، آن را دور می‌زند. این شهر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوانی دارد که می‌توان از آن برای توسعه بیش از پیش گردشگری در این منطقه بهره برد.

برای بررسی بیشتر ظرفیت‌های این شهر برای توسعه گردشگری با «حامد اخگر» شهردار شهر ورزنه گفت و گویی داشته‌ایم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید:

موقعیت جغرافیایی ورزنه را شرح دهید.

ورزنه از جمله شهرهایی است که در جنوب شرقی استان اصفهان و در نقطه‌ای هم مرز با استان یزد واقع شده است. از سه مسیر می‌توان به شهر ورزنه رسید؛ مسیر کوهپایه، مسیر اژیه و مسیر بهارستان که عرض مسیر به صورت جاده آسفالت و در برخی مقاطع به صورت دو بانده است. این شهر دارای قدمت تاریخی و مشخص شده با مدنیت و شهریت اثبات شده‌ای است. وجود آتشکده در این شهر که پس از گرویدن مردم به دین اسلام به مسجد جامع شهر تبدیل شده، به نوعی به عنوان یکی از محورهای تجمع و جامعیت این شهر نسبت به پیرامون خود است. شهر ورزنه در انتهای آبخوان زاینده رود قرار گرفته و تنها شهر تالابی فلات مرکزی ایران است.

شهر ورزنه چه ظرفیت‌ های طبیعی برای توسعه گردشگری دارد؟

وجود تالاب بین‌المللی گاوخونی یکی از ظرفیت‌های بسیار زیبا در حوزه گردشگری طبیعی است، همچنین وجود تپه‌های ماسه‌ای که مناظر و ظرفیت بی‌نظیری را موجب شده و در اصفهان می‌توان برای گردشگری شهر ورزنه متصور بود از دیگر ظرفیت‌های طبیعی گردشگری در شهر ورزنه است. با توجه به اینکه ورزنه در انتهای رودخانه زاینده رود قرار گرفته، آخرین پل قدیمی میراثی در شهر ورزنه بر روی رودخانه زاینده‌رود واقع شده است؛ پل استاد سیف از آثار به جا مانده سنوات گذشته به عنوان آخرین پل رودخانه زاینده‌رود است.

ظرفیت‌های تاریخی این شهر کدام است؟

علاوه بر ظرفیت‌های طبیعی، گردشگری شهر ورزنه به واسطه تاریخ بسیار ارزشمند خود دارای بناهای میراثی بسیار ارزشمند مانند خانه یوسفی است که امروزه به عنوان موزه مردم شناسی به همت شهرداری ورزنه برای عموم قابل استفاده است. همچنین مسجد جامع شهر خانه‌های قدیمی مانند خانه میرمیران و سایر بناهای تاریخی که ناشی از بافت ارگانیک هسته اولیه شهر است، از ظرفیت‌های معماری و ویژه این شهر محسوب می‌شود.

بافت قدیم شهر به صورت یک دایره محاط در خیابان آیت الله بهشتی بوده که پیش از این خندق قدیمی شهر در آن واقع شده است. دروازه‌های قدیمی که بر اساس متون مشخص شهری، دارای پنج دروازه قدیمی به سمت پنج مسیر و دشت‌ها و صحراهای پیرامونی بوده است نیز از جمله تاریخ شهر ورزنه محسوب می‌شود. به صورت کلی بناهای این شهر بر اساس ادوار تاریخی مشخص به دوره تیموریان و یا سنوات قبل از آن باز می‌گردد ولی در عین حال کاوش‌های باستان‌شناسی در پیرامون شهر حاکی از وجود فرهنگ عمیق و مدنیت بالا در این شهر و شهرستان است.

وجود ارگ قورتان در نزدیکی شهر ورزنه در روستای قورتان، از جمله جاذبه‌های گردشگری شهرستان ورزنه است. این ارگ بی‌نظیر که به نوعی مانند ارگ بم در استان کرمان است، دارای محله‌ها، مسجد بازار و عناصر شهری بوده و به عنوان یک منطقه گردشگری جاذب و جذاب می‌تواند مورد توجه باشد، همچنین وجود برج کبوتر و یا برج‌های کبوتر در این منطقه بسیار شاخص و قابل توجه است.

ورزنه چه ظرفیت‌های فرهنگی برای توسعه گردشگری شهری دارد؟

ظرفیت‌های صنایع‌دستی از جمله کاربافی، قالیبافی، صدف‌بافی و سایر صنایع دستی در این شهر و شهرستان بسیار پررونق است که به نوعی به عنوان یکی دیگر از ظرفیت‌های شهر و شهرستان ورزنه مورد توجه است.

آنچه به صورت شاخص این منطقه را از سایر مناطق استان اصفهان متمایز می‌کند، پوشش سفید بانوان به عنوان حجاب است که به‌نوعی برخاسته از کشت پنبه در این شهرستان است و در عین حال با توجه به گرمای زیاد در تابستان به عنوان مصون نگه داشتن افراد در مقابل این گرمای شدید انتخاب شده است.

این موضوع به عنوان یک عنصر مشخص در شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته برای ابقای این فرهنگ و میراث ناملموس، نیازمند کمک مدیران نهادهای مختلف، نهادهای مسئول در حوزه میراث ناملموس کشور و استان هستیم.

کد خبر 544403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.