تاخت و تاز کرونا در کشورهایی که محدودیت را حذف کردند/ به ۲۰۰ هزار بیمار در روز می‌رسیم

دکترای ویروس شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان، موضوع نگران کننده درباره سویه اومیکرون را سرعت بسیار بالای انتشار و آلودگی افراد بیان کرد و گفت: اگر در موج‌های قبلی روزی ۱۰ تا ۲۰ هزار مورد مثبت شناسایی می‌شد در این دوره شیوع سویه جدید به روزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار مورد جدید می‌رسیم.

مجید بوذری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا میزان سرایت پذیری یا انتقال فوق‌العاده بالا را نخستین ویژگی سویه جدید اومیکرون دانست و اظهار کرد: حتی اگر بیماری‌زایی اومیکرون کمتر باشد، صرف نظر از عوارضی مانند مرگ و میر، خطر سرایت پذیری بالا نسبت به سویه‌های قبلی از جمله دلتا را باید جدی گرفت چون اعلام شده است که در هر دو تا سه روز تعداد مبتلایان سویه جدید دو برابر می‌شود.

تعداد مبتلایان در عرض سه روز، دو برابر می‌شود

وی مدل‌هایی که اکنون برای سویه اومیکرون بررسی می‌شوند را بر اساس اتفاقاتی دانست که در آفریقای جنوبی و انگلستان رخ می‌دهد و افزود: جهش دو برابری آمار مبتلایان در عرض کمتر از سه روز، تا جایی است که پیش‌بینی می‌شود تا دو الی سه هفته آینده آمار افراد آلوده به سویه اومیکرون در انگلستان به یک میلیون نفر برسد.

این دکترای ویروس‌شناسی با اشاره به این که کشور انگلستان در حادترین موج همه‌گیری قبلی ویروس، کمتر از ۱۰۰ هزار مورد مثبت داشت، گفت: حتی اگر آمار مرگ و میر و بیماری‌زایی سویه اومیکرون کمتر از سویه دلتا باشد، به هر حال درصدی را درگیر می‌کند این موضوع با توجه به آمار شیوع ویروس جدید در انگلیس برآورد می‌شود چون این کشور در حادترین شکل قبلی شاید ۶۰ تا ۱۰۰ هزار مورد مثبت در روز داشت و با وجود پوشش مناسب واکسیناسیون، میزان مرگ و میرها در سویه دلتا پایین بود.

وی پوشش واکسن‌هایی مانند فایزر و آسترازنکا در برابر اومیکرون را پایین و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد دانست و یادآور شد: در ارتباط با واکسن‌هایی مانند سینوفارم که در ایران استفاده شده است، هنوز اطلاعات زیادی در دسترس نیست اما پوشش واکسن‌های فایرز و آسترازنکا با تزریق دوز سوم و یادآور به حدود ۷۰ درصد می‌رسد.

لزوم توجه به ظرفیت مراکز درمانی و میزان داروی موجود در کشور

بوذری با بیان این که هنوز واکسیناسیون در ایران به پوشش کامل نرسیده است، گفت: بسیاری از افراد جامعه هنوز دوز سوم را دریافت نکرده‌اند بنابراین پیش‌بینی می‌شود آمار مبتلایان به اومیکرون بسیار بالاتر از کشوری مانند انگلیس باشد یعنی اگر در موج‌های قبلی روزی ۱۰ تا ۲۰ هزار مورد مثبت شناسایی می‌شد در این دوره شیوع سویه جدید به روزی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار مورد جدید می‌رسیم و این آمار به طور مرتب افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: در صورت شیوع اومیکرون، تعداد بیماران مبتلا به ویروس به شدت افزایش می‌یابد تا جایی که ممکن است ظرفیت مراکز درمانی و میزان داروی موجود در کشور برای این تعداد بیمار کافی نباشد به عبارت دیگر، مدیریت و کنترل شرایط برای مراکز بهداشتی و سیستم بهداشتی کشور بسیار دشوار خواهد بود.

آمار مبتلایان روز به روز بیشتر می‌شود

بوذری بر این اساس، سویه اومیکرون را به شدت خطرناک دانست و گفت: نکته‌ای که در رابطه با کشورهایی مثل انگلیس وجود دارد آن است که تمام محدودیت‌های همه‌گیری در این کشورها لغو و فعالیت‌های جمعی مانند تماشای مسابقات فوتبال در استادیوم‌ها از سر گرفته شده بود و می‌توان گفت یکی از دلایل بالا بودن سرعت انتشار سویه جدید کرونا، همین موضوع بوده است اما بیشتر کارشناسان بر این باورند که اگر اقدام خاصی در این زمینه انجام نشود، آمار مبتلایان به ویروس تا دو هفته آینده به روزی یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به شناسایی مواردی از ابتلاء به اومیکرون در کشور، ادامه داد: احتمالاً موارد دیگری از ابتلاء به ویروس هم وجود دارد که هنوز گزارش نشده است چون علائم کلینیکی در افراد ممکن است چندان شدید نباشد تا جایی که با یک سرماخوردگی معمولی اشتباه گرفته شود اما افراد در معرض خطر ممکن است سریع‌تر مبتلا شوند و بیماری در آنها شدیدتر باشد.

تا ۱۰ روز آینده، موج اومیکرون آغاز می‌شود

وی موضوع نگران کننده درباره سویه اومیکرون را سرعت بسیار بالای انتشار و آلودگی افراد دانست و افزود: بر همین اساس به نظر می‌رسد که باید محدودیت‌های در نظر گرفته شده برای کنترل همه‌گیری ادامه پیدا کند، تا جای ممکن، کلاس‌های درس در مدارس، کمتر به صورت حضوری برگزار شود به ویژه آنکه اومیکرون در سنین پایین هم بیشتر دیده شده و عوارض بسیار زیادی به دنبال داشته است.

وی در خصوص زمان شیوع سویه اومیکرون در جامعه گفت: این سویه تا ۱۰ روز دیگر ممکن است اثرات خود را نشان دهد، چون هر دو الی سه روز یک‌بار، تعداد افراد آلوده دو برابر می‌شود البته در کشور ما چون هنوز دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری تا حدودی رعایت می‌شود، شاید سرعت انتشار ویروس کمتر باشد اما با یکی دو هفته فاصله، شاهد موج جدیدی از مبتلایان به ویروس خواهیم بود.

سرعت انتشار، ۵ برابر سویه قبلی است

وی راه پیشگیری از ابتلاء به اومیکرون را رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و گفت: بر اساس آنچه به تازگی مطالعه کرده‌ام، اگر یک فرد آلوده وارد خانه شود، احتمال این که دیگر افراد را آلوده کند تا پنج برابر سویه‌های قبلی ویروس کووید ۱۹ است، به همین دلیل توصیه می‌کنیم که افراد حتماً از ماسک استفاده کنند که در پیشگیری از انتشار ویروس بسیار مؤثر است.

وی درباره بهبود شرایط کشور و بازگشت به رنگ آبی، پس از ماه‌ها وضعیت قرمز و نارنجی نیز گفت: در کشورهایی که اکنون درگیر سویه اومیکرون هستند نیز، هم پوشش واکسیناسیون تا دوز سوم مناسب بود و هم به دلیل کاهش آمار ابتلاء، بسیاری از محدودیت‌ها برداشته شده بود اما اکنون در وضعیتی قرار دارند که نمودار موارد ابتلاء، نه به شکل مایل و آرام آرام بلکه به شکل عمودی رو به بالا رفتن است و این موضوع برای ما هم هشدار خواهد بود.

وی از احتمال ایجاد موج تازه‌ای از کرونا با انتشار اومیکرون خبر داد و گفت: اگر محدودیت‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به خوبی انجام شوند، ممکن است سرعت انتشار ویروس در بین افراد کمتر شود، به ویژه آنکه مسافر خارجی چندانی هم به کشور وارد نشده است گرچه برخی از مسافران کشورهای همسایه ممکن است تست‌های منفی تقلبی داشته باشند که چندان قابل اعتماد نیست.

بازگشایی‌ها باید عقب بیفتد

وی خواستار تعویق بازگشایی فعالیت‌های جمعی به دلیل کاهش سرعت انتشار سویه جدید ویروس کووید شد و ادامه داد: درست است که اومیکرون بیماری‌زایی کمتری دارد اما هنوز این ادعا اثبات نشده و مطالعاتی که به تازگی انجام شده است نشان می‌دهد اطلاعات دقیقی در این باره وجود ندارد حتی علائمی که درباره ویروس ثبت شده چندان دقیق نیست.

وی با اشاره به جهش‌های قبلی ویروس کووید با نام سویه‌های آلفا، بتا و گاما، گفت: گفته می‌شود بیشتر مبتلایانی که در کشور آفریقای جنوبی شناسایی شده‌اند به دلیل دیگری به جز کرونا به بیمارستان مراجعه کردند اما تست کرونای آن‌ها نیز مثبت اعلام شد بنابراین اطلاعات بسیار ضد و نقیض است و باید احتیاط کنیم.

کد خبر 543851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.