"اومیکرون" و ۳ هفته سرنوشت ساز برای تکثیر در جامعه/اهمیت تزریق ۳ دوز واکسن کرونا

عضو انجمن متخصصان عفونی و ویروس‌شناسی اصفهان با بیان اینکه تا دو یا سه هفته آینده، ‌موارد بیشتری از ابتلا به سویه اومیکرون گزارش شده و همه‌گیری اتفاق می‌افتد، گفت: ویروس در افرادی که بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و فشارخون داشته باشند یا سه نوبت واکسن را دریافت نکرده باشند، ‌ بیماری شدید ایجاد می‌کند.

مهرداد صلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سویه اومیکرون ظرف دو تا سه هفته آینده در بین افراد پخش می‌شود و برای کاهش سرایت ویروس و ابتلای افراد نیز تنها راهکاری که می‌توان توصیه کرد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری است.

وی اطلاعات موجود درباره این سویه را ناقص دانست و افزود: آنچه تأیید شده این است که اومیکرون نسبت به سویه‌های دیگر، شانس انتقال و بیماری‌زایی بیشتری دارد اما اطلاعات اولیه که درباره واکسن‌ها منتشر شده است، نشان می‌دهد واکسن‌های سینوفارم، اسپوتنیک و جانسون اند جانسون، روی اومیکرون ایمنی کمتری ایجاد می‌کنند و واکسن‌هایی مانند آسترازنکا و مدرنا، پوشش بهتری دارند.

رعایت دستورات بهداشتی برای عدم ابتلاء به اومیکرون الزامی است

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری نخستین توصیه برای پیشگیری از شیوع اومیکرون را استفاده از ماسک دانست و گفت: مهم‌ترین نکته این است که باید افرادی که مبتلا می‌شوند اول از همه، از ماسک استفاده کنند چون شانس انتقال ویروس بالاست همچنین این مبتلایان باید به سرعت قرنطینه شوند چون خطر سرایت بیماری به دیگر اعضای خانواده بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه در دو تا سه هفته آینده، قطعاً موارد بیشتری از ابتلاء به این سویه گزارش شده و همه‌گیری اتفاق می‌افتد، افزود: در فرصت باقیمانده، توصیه می‌شود افرادی که دوز سوم را دریافت نکردند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند تا ایمنی بدنشان کامل شود همچنین اگر واکسنی که دریافت کرده بودند از نوع سینوفارم یا اسپوتنیک بوده، توصیه می‌شود یک واکسن ام. آر. ان. ای بیس مانند آسترازنکا دریافت کنند که ایمنی بهتری ایجاد می‌کند و پوشش بیشتری در برابر اومیکرون دارد.

اهمیت تزریق سه دوز واکسن کرونا

صلاحی گفت: چون شانس سرایت‌زایی و انتقال ویروس در جهش جدید بالاست، به افراد مسن توصیه می‌شود در گردهمایی افرادی که سه دوز واکسن نزده‌اند حضور پیدا نکنند، البته برای همه افراد بهتر است تنها در صورتی دور هم جمع شوند که سه دوز واکسن را دریافت کرده باشند همچنین واکسن‌هایی که در دوز یادآور تزریق می‌کنند از نوع سینوفارم، اسپوتنیک و نوع جانسون اند جانسون نباشد.

وی توزیع گسترده تست رپید کرونا در داروخانه‌ها را راهکار دیگری برای کاهش شیوع ویروس دانست و اظهار کرد: وزارت بهداشت این تست‌ها را در برخی داروخانه‌ها توزیع کرده که استفاده از آنها هم می‌تواند در تشخیص زودهنگام و پیشگیری از سرایت ویروس به اطرافیان بیمار کمک کند، به این ترتیب اگر فردی علائم مشکوکی داشت، تست را به قیمت حدود ۷۰ هزار تومان از داروخانه خریداری کند، اگر دو خط بالایی مثبت شد یعنی آلوده به ویروس شده و باید خود را سریع قرنطینه کند تا بقیه افراد، به ویژه کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، آلوده نشوند.

عضو انجمن متخصصان داخلی، عفونی، ریوی و ویروس‌شناسی اصفهان درباره میزان مرگ و میر اومیکرون نیز گفت: در این باره هنوز اطلاعات چندانی در دسترس نیست، اما برآورد می‌شود که ویروس در افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت و فشارخون داشته یا سنشان بالا باشد همین طور سه نوبت واکسن را دریافت نکرده باشند، می‌تواند بیماری شدید ایجاد کند پس بهتر است تا دو الی سه هفته آینده، توصیه‌های بهداشتی برای محافظت از خود را جدی بگیریم از دستکش و ماسک ان ۹۵ فیلتر دار استفاده کرده و از حضور در گردهمایی‌ها خودداری کنیم.

کد خبر 543402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.