هر شهرنشین، همه روزه؛ پروژه‌های شهری با مشارکت فعال مردم

گروهی از خلاقان اهل لندن در انگلستان، جنبشی تحت عنوان "هر شهرنشین، همه روزه" را از اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز کرده‌اند که بر اساس آن، تمام ساکنان پایتخت طی چند سال اخیر هر روز به پیاده‌سازی پروژه‌هایی برای بهبود کیفیت زندگی محل سکونت خود پرداخته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در طرح هر "شهرنشین، همه روزه"، ساکنان لندن با همکاری نهادهای محلی به ایجاد شبکه‌ای متشکل از ۲۵۰ پروژه پرداخته‌اند. این پروژه‌ها شامل اشتراک دانش، فضا و منابع میان خانواده‌ها بوده است و پس از این نیز خواهد بود که بر اساس آن اعضای جنبش، شهروندان را به اعمال اقداماتی نظیر پرورش محصولات کشاورزی، کاشت درختان، آمادگی برای تجارت، تولید و تعمیر تجهیزات مختلف و در نهایت کمک به رشد اقتصاد محلی سوق می‌دهند. از آنجا که این پروژه‌ها برای افزایش همکاری میان مردم طراحی شده است، بنابراین انتظار می‌رود که شهرنشینان لندن با اشتیاق بیشتر به مشارکت در پیاده‌سازی آن‌ها بپردازند و به بهبود کیفیت زندگی محل سکونت خود کمک زیادی کنند. بدون شک طرح هر شهرنشین، همه روزه افزایش نشاط شهروندی را در پی خواهد داشت، ضمن اینکه به بهبود سلامت و رفاه شهروندی، افزایش یادگیری، زمینه‌سازی برای خوداشتغالی و در نهایت ایجاد مناطقی دوستدار محیط زیست نیز منجر خواهد شد.

هر شهرنشین، همه روزه؛ پروژه‌های شهری با مشارکت فعال مردم

فراگیری مشارکت شهروندان در طرح هر شهرنشین، همه روزه

مهم‌ترین هدف ارائه دهندگان طرح "هر شهرنشین، همه روزه"، زمینه‌سازی برای مشارکت تمام ساکنان لندن در پیاده‌سازی پروژه‌های شهری است. گزارش‌ها حاکی است که در حال حاضر درصد پایینی از مردم لندن در پروژه‌های شهری حضور پیدا می‌کنند و این در حالی است که اغلب ساکنان پایتخت مدعی شده‌اند مایل به حضور در این برنامه‌ها هستند. در تحقیقاتی که طراحان برنامه "هر شهرنشین، همه روزه" انجام دادند به این نتیجه رسیدند که اغلب پروژه‌های شهری به گونه‌ای طراحی شده است که تنها به مردمی با اوقات فراغت و اعتماد به نفس زیاد امکان حضور را می‌دهد و این در حالی است که اغلب ساکنان شهر، برنامه روزانه پرمشغله‌ای دارند و نمی‌توانند در این پروژه‌ها شرکت کنند. بنابراین، محققان تصمیم گرفتند پروژه‌های شهری را به گونه‌ای متفاوت با گذشته طراحی کنند تا به همگان امکان همکاری با سایر شهروندان و مشارکت در پیاده‌سازی آن‌ها را بدهند. پنج سال ابتدایی آغاز برنامه به از میان برداشتن تمام موانع قانونی، فرهنگی و ساختاری اختصاص داده شده است که در نتیجه آن، زمینه لازم برای حضور تمام شهروندان در پیاده‌سازی پروژه‌ها فراهم خواهد آمد.

هر شهرنشین، همه روزه؛ پروژه‌های شهری با مشارکت فعال مردم

محققان پروژه به منظور تضمین پیاده‌سازی پروژه‌ها با حضور تمام شهروندان و در تمام روزهای سال، اصولی را ارائه داده‌اند که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته می‌شود.

پیاده‌سازی طرح در یک منطقه از شهر

طرح "هر شهرنشین، همه روزه" در اواخر سال ۲۰۱۷ آغاز شد و تنها منطقه بارکینگ و داگنهام را تحت پوشش قرار داد. این پروژه بسیار بلندپروازانه بوده و قرار است تغییرات بسیاری را در این منطقه بزرگ به وجود آورد. در این طرح، مردم ایده‌هایشان را برای پیاده‌سازی طرح‌ها و پروژه‌های مورد علاقه خود ارائه می‌دهند و بدون گذراندن مراحل اداری یا فرآیندهای پیچیده و تنها به نظارت ارائه‌دهندگان جنبش "هر شهرنشنین، همه روزه" آن‌ها را به مرحله اجرا در می‌آورند.

در طرح "هر شهرنشین، همه روزه" قرار بوده است تعداد پنج فروشگاه خیابانی در دو منطقه بارکینگ و دانگهام به وجود آید که دو مورد از آن‌ها در همان سال ابتدایی پیاده‌سازی پروژه احداث شد. ارائه دهندگان طرح در تمام مراحل پیاده‌سازی پروژه‌های مردمی حضور دارند و به کار آن‌ها نظارت می‌کنند و در صورت نیاز، شهروندان لندن را از راهنمایی‌های خود بهره‌مند می‌سازند. این پروژه‌ها می‌تواند شامل طراحی فضاها، تسهیل استفاده از فضاها کاربردی کوچک برای پیاده‌سازی برنامه‌ها، طراحی وب‌سایت، انتشار روزنامه، برگزاری فستیوال‌ها، کارگاه‌های آموزشی و فعالیت‌های تجاری باشد.

جالب است بدانید که طراحان "هر شهرنشین، همه روزه" در پیاده‌سازی تمام این پروژه‌ها هدف افزایش مشارکت میان مردم برای بهبود زندگی شهری در دو منطقه بارکینگ و دانگهام را در سر پرورانده‌اند و در نظر دارند فضاهایی پرشورتر برای زندگی مردم به وجود آورند.

برنامه‌های مرکز رشد

مرکز رشد یا انکوباتور یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. طراحان "هر شهرنشین، همه روزه" در نظر دارند تا پایان برنامه خود بین چهار تا ۶ مرکز رشد به وجود آورند که هر یک مبتنی بر زمینه خاصی خواهد بود و علاقه مردم نقش اصلی را در تعیین موضوع فعالیت هر مرکز ایفا خواهد کرد. البته پیش از این نیز، منطقه بارکینگ و دانگهام میزبان یکی از موفق‌ترین مراکز ساخت و پرورش محصولات مختلف نظیر وسایل چرمی، نان‌های بسته‌بندی شده و پخت مربا در سراسر بریتانیا بوده و زمینه لازم را برای ایجاد مراکز مشابه دیگر داشته است.

هر شهرنشین، همه روزه؛ پروژه‌های شهری با مشارکت فعال مردم

هر پروژه به مدت ۶ تا ۱۰ هفته طول می‌کشد و به صورت نیمه وقت اجرا می‌شود که در نتیجه آن، تمام شهروندان می‌توانند با هر میزان مشغله روزمره خود در آن‌ها حضور داشته باشند. به طور کلی، هدف اصلی برنامه‌های مرکز رشد افزایش امکان انجام تجارت‌های محلی است که می‌تواند در نهایت به رونق اقتصادی منطقه و رفاه هر چه بیشتر ساکنان کمک کند.

مردم می‌توانند در طرح مرکز رشد در زمینه‌های مختلف مورد علاقه خود فعالیت کنند. به عنوان مثال، علاقمندان به تولید محصولات غذایی، می‌توانند به پرورش سبزیجات و میوه‌ها در محل زندگی خود بپردازند یا حتی دکه‌هایی کوچک برای فروش قهوه دایر کنند ضمن اینکه ایجاد رستوران نیز در این رده قرار می‌گیرد.

علاوه بر این، ایجاد مراکزی برای نگهداری از کودکان نیز در دسته برنامه مرکز رشد قرار می‌گیرد که بر اساس آن، خانواده‌ها می‌توانند با همکاری یکدیگر مکان‌هایی را به وجود آورند و مدیریت آنجا را به صورت داوطلبانه به عهده گیرند تا از فرزندان خود با هزینه بسیار کم نگهداری کنند.

هر شهرنشین، همه روزه؛ پروژه‌های شهری با مشارکت فعال مردم

ترجمه از: زهرا عباسپور، مترجم ایمنا

کد خبر 543377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.