ضرورت تغییر سبک زندگی متناسب با منابع آبی

وزیر نیرو با اشاره به رشد قابل توجه بخش سخت‌افزاری پژوهش وزارت نیرو در سال‌های گذشته، مدیریت، افزایش راندمان و کاهش تلفات را از مهمترین اهداف پژوهشی این وزارتخانه عنوان کرد.

به گزارش ایمنا، علی اکبر محرابیان در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو با بیان اینکه پژوهش‌هایی که انجام می‌دهیم باید در چهار شاخص ارتقای بهره‌وری، بهینه‌سازی مصرف، کاهش هزینه‌ها و تلفات و خودکفایی تجهیزات و قطعات باشد، اظهار کرد: اگر بتوانیم این شاخص‌ها را در تمامی پژوهش‌های مربوط به حوزه‌ها رعایت کنیم قطعاً می‌توانیم به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی با تاکید بر تدوین برنامه بلندمدت برای استفاده از پژوهش، تشکیل اتاق فکر پژوهشگران در وزارت نیرو را از ضرورت‌های این وزارتخانه عنوان کرد و افزود: باید در وزارت نیرو با بهره‌مندی از توانایی پژوهشگران اتاق فکر تشکیل و در زمینه اقدامات نرم‌افزاری، فعالیت‌هایی را انجام دهیم. نقشه تهیه شده توسط این اتاق فکر می‌تواند مهم‌ترین راهبرد این وزارتخانه برای افزایش راندمان باشد.

وزیر نیرو با اشاره به پتانسیل بالای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه پژوهش و فناوری صنعت آب و برق، گفت: پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه هر کشوری است و بدون پژوهش نمی‌توان شاهد حرکت دائمی و خلاقانه در کشور باشیم.

محرابیان با بیان اینکه رشد کشورهای پیشرفته در اثر دو عامل سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی و پژوهش ایجاد می‌شود، تاکید کرد: کشورهایی که رشد خود را بر مبنای پژوهش طی می‌کنند با خلاقیت به طور دائمی به مسیر خود ادامه می‌دهند.

وی با بیان اینکه پژوهش متشکل از سه ضلع پژوهشگر، تقاضای پژوهش و تجاری‌سازی پژوهش است، تاکید کرد: در شاخصی به نام دانش آموختگان در بین ۱۳۲ کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران رتبه سوم را دارد که رتبه‌ای قابل توجه است، هرچند در ضلع دوم و پژوهش ضعف‌های قابل توجهی را شاهد هستیم که می‌توانیم با اقدامات مؤثر مشکلات را برطرف کنیم.

وزیر نیرو بر افزایش راندمان پژوهش در موضوع تقاضای پژوهش تاکید کرد و ادامه داد: اگر سیاست‌گذاری درستی را در امر پژوهش به‌کار بگیریم، می‌توانیم به نتایج عظیمی دست پیدا کرده و راندمان پژوهش را افزایش دهیم.

محرابیان افزود: لازمه رسیدن به یک نتیجه مطلوب، صبر و استقامت در موضوع پژوهش است که موجب رشد در حوزه‌های مختلف نیز می‌شود.

وی همچنین بر ضرورت تدوین برنامه بلندمدت برای استفاده مؤثر از پژوهش تاکید کرد و با اشاره به ضلع تجاری‌سازی پژوهش، خاطرنشان کرد: توجه به تجاری سازی محصولات دانش‌بنیان که ثمره پژوهش است یکی از اقداماتی از که باید امروز توسط مدیران سیاست‌گذاری شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: در شاخص‌های مختلف حوزه آب و برق طی چهل سال گذشته اقدامات سخت‌افزاری و رشدهای قابل توجهی صورت گرفته ولی در حوزه اقدامات نرم‌افزاری که شامل حاکمیت و مدیریت است، راه نپیموده بسیاری پیش‌رو داریم.

محرابیان با اشاره به رتبه بالای کشور در صادرات خدمات فنی مهندسی، اضافه کرد: برای صدور این نوع خدمات توانایی بسیار بالایی داریم به طوری که علاوه بر خودکفایی در این زمینه، به کشورهای خارجی هم این خدمات را صادر می‌کنیم.

وی در حاشیه نمایشگاه پژوهش و فناوری صنعت آب و برق، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لازمه پیشرفت و توسعه پایدار، پژوهش بوده و بدون پژوهش، پیشرفت‌ها لحظه‌ای و بدون دوام هستند، ادامه داد: یکی از سیاست‌های وزارت نیرو توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از پژوهشگران است.

وزیر نیرو با تاکید بر این‌که پژوهش بایستی بر پایه تقاضاهای متصل به هم باشد، گفت: برخی از پژوهش‌های موجود در کشور هدف مشخصی ندارند، اما مهمترین سیاست امروز ما در صنعت آب و برق، حمایت از پژوهش برای افزایش راندمان و کاهش تلفات است.

محرابیان با اشاره به رشد مطلوب تولید علم و دستاوردهای پژوهشی وزارت نیرو طی سال‌های گذشته، گفت: مقالات بسیاری توسط همکاران وزارتخانه انتشار یافته، اما در تبدیل این پژوهش‌ها به محصولات تجاری، ضعیف عمل شده است.

وی به نیاز مهم وزارت نیرو به محصولات پژوهشی و حمایت این وزارتخانه از تبدیل ایده‌ها و یافته‌های علمی به تولیدات تجاری اشاره و تصریح کرد: نمایشگاه پژوهش و فناوری امروز نیز در این راستا برگزار شده و به عنوان یک نمایشگاه در درون وزارت نیرو، تمامی مدیران و معاونان وزارتخانه در آن شرکت داشته و از تبدیل پژوهش‌ها به تولیدات قابل اتکا حمایت می‌کنند.

وزیر نیرو با اشاره به بارش‌های اخیر در سطح کشور و پیش‌بینی تداوم این بارش‌ها در روزهای آتی، گفت: بر اساس گزارش‌های دریافتی، بارش‌های پیش رو در حوزه غرب، جنوب غربی و بخشی از استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خوزستان و غرب اصفهان خواهد بود.

محرابیان از ورود سه سامانه بارشی در هفته آینده به کشور خبر داد و اضافه کرد: انتهای هفته جاری، سامانه بارشی در شمال‌غرب فعال بوده و پایان هفته در غرب، جنوب غرب و جنوب کشور منجر به بارش‌هایی خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که شرایط خشکسالی کشور طی سال‌های گذشته، ضرورت تغییر سبک زندگی و اقتصاد و گسترش فعالیت‌هایی متناسب با آب قابل دسترس را بیشتر می‌کند، افزود: این مفاهیم در حال فرهنگ‌سازی در جامعه و برای تمامی فعالان اقتصادی و خانواده‌ها است.

وزیر نیرو با بیان اینکه با همت دسته جمعی و اراده کلی، بر شرایط کم آبی غلبه کرده و زندگی را متناسب با آن گسترش می‌دهیم، تاکید کرد: برنامه تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها از ابتدای مهرماه شروع شده و تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

محرابیان از همت وزارت نفت برای تخصیص سوخت به نیروگاه‌ها خبر داد و افزود: در صورت تداوم این عملیات، در زمینه تولید پایدار مشکلی نخواهیم داشت و صنعت آب و برق در مقطعی قرار دارد که برنامه توسعه‌ای و جهشی را در تمامی حوزه‌ها در دستور کار داشته که خود این موضوع می‌تواند پتانسیلی برای اصلاح رویکرد و توجه بیشتر به پژوهش باشد.

فعالیت ۱۲۳۵ پروژه پژوهشی و فناوری طی دو سال گذشته

رضا انجم شجاع، معاون وزیر نیرو در امور تحقیقات و منابع انسانی نیز از انعقاد قرارداد ۱۲۳۵ پروژه پژوهش و فناوری وزارت نیرو در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ خبر داد و افزود: طی این مدت تعداد ۸۹۵ پروژه به اتمام رسیده و ۳۸ فقره اختراع مرتبط با صنعت آب و برق به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بهره‌مندی از نتایج پروژه‌های تحقیق و توسعه، رفع و حذف عوامل بازدارنده کسب و کار فناورانه، توسعه شرکت‌های دانش بنیان در صنعت آب و برق و ارتقای شبکه علمی نخبگان و متخصصان صنعت آب و برق از جمله برنامه‌های وزارت نیرو در حوزه پژوهش و فناوری است، تاکید کرد: برنامه‌هایی چون افزایش حجم اعتبارات پژوهشی وزارت نیرو به میزان حداقل یک درصد کل اعتبارات با توجه به شاخص توسعه یافتگی و بند ۲-۸ سیاست‌های کلی علم و فناوری، تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها با ایجاد گرایش‌های مرتبط با صنعت آب، برق و فاضلاب به ویژه انرژی‌های تجدید پذیر و تاکید بر انجام پژوهش در حوزه منابع انسانی، مدیریت و حقوق به ویژه در حوزه بین الملل و دیپلماسی نیز در دستورکار وزارت نیرو قرار دارد.

انجم شعاع، توسعه دیپلماسی آموزشی و فناوری در صدور خدمات فنی و مهندسی و اکتساب تکنولوژی از کشورهای پیشرفته، افزایش سهم صنعت آب و برق از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها از طریق سوق دادن به اشتغال در این حوزه و لزوم شکل گیری شبکه متخصصان، اتاق‌های فکر برای آینده پژوهشی و تعیین اولویت‌های پژوهشی و فرصت‌های آتی حوزه فناوری را جز برنامه‌های مورد تاکید وزارت نیرو در حوزه پژوهش و فناوری دانست و ادامه داد: مواردی چون کاربردی بودن نتایج پژوهش در صنعت آب و برق، امکان تسری نتایج پژوهش به کل صنعت، تناسب زمان و هزینه صرف شده و خلاقیت و نوآوری را جز معیارهای انتخاب پروژه برتر و مواردی چون میزان عمل به برنامه سالانه پژوهش و فناوری، اختراع و دانش فنی ثبت شده بررسی میدانی را جز شاخص‌های انتخاب شرکت برتر پژوهشی عنوان کرد.

معاون تحقیقات و منابع انسانی وزیر نیرو در پایان بر ضرورت معرفی ظرفیت مراکز پژوهشی و تقویت مراکز پژوهشی و آموزشی در دولت سیزدهم با حمایت وزیر نیرو تاکید و آن را از راهبردهای مهم در تقویت حوزه پژوهش و فناوری وزارت نیرو عنوان کرد.

منبع: ایلنا

کد خبر 543349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.