سفره یلدای امسال، گران‌تر از همیشه

افزایش افسار گسیخته قیمت همه‌ کالاها به ویژه اقلام خوراکی، از دغدغه‌هایی است که معمولاً در زمان‌های خاص، مانند شب یلدا مردم را درگیر می‌کند و امسال هم این گرانی‌ها شدیدتر از سال‌های گذشته بر بازارها حاکم شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، افزایش چشمگیر قیمت اقلام پرمصرف شب یلدا مانند مرکبات، انار و آجیل از چالش‌هایی است که از مدت‌ها قبل، دولت و اتاق اصناف در رابطه با مدیریت و کنترل این بازار وعده‌هایی داده بودند، اما شرایط فعلی این بازار، حقیقتی دیگر را نشان می‌دهد. این در حالی است که امسال با وجود حذف منع ترددها و بهبود شرایط شیوع کرونا به نظر می‌رسید بازارها گرم‌تر از قبل باشد، اما گرانی، حال و هوای شب یلدا را کم رنگ‌تر از همیشه کرده است. این چنین که اگر رفت و آمدی هم در خیابان‌ها باشد، بیشتر به حالت نظاره‌گری و پرس و جوی قیمت اقلام است.

میوه ۸۰ درصد گران‌تر از پارسال

میوه اصلی‌ترین محصول مورد نیاز مردم در مراسم شب یلدا است که امسال با گرانی بسیاری روبه‌رو شده و به همین علت استقبال در این بازار به شدت کاهش یافته است. هرچند فعالان این حوزه از فراوانی انواع میوه خبر می‌دهند، اما فراوان بودن آن یک طرف ماجرا است و گرانی هم طرف دیگر است که این بازار را سرد کرده است. به گونه‌ای که میزان خرید اندک مردم گواه بر این است که از قیمت‌ها راضی نیستند.

سفره یلدای امسال گران‌تر از همیشه

نوروز علی اسماعیلی، رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با وجود فراوانی و عدم کمبود میوه برای شب یلدای امسال، استقبال زیادی نسبت به خرید میوه نشده است؛ زیرا قدرت مالی مردم پایین‌تر از قبل و قیمت‌ها گران‌تر شده است.

وی می‌افزاید: نرخ اقلام پرمصرفی مانند سیب، پرتقال، انار و کیوی بسته به کیفیت، افزایش ۸۰ درصدی هم داشته است که با وجود افزایش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته خرید میوه هم در مقایسه با پارسال ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است.

رئیس اتحادیه صنف میوه و سبزی فروش شهرستان اصفهان می‌گوید: در حال حاضر قیمت انار بین ۳۰ تا ۲۰ هزار تومان و هندوانه بین ۷ تا ۵ هزار تومان است. پرتقال جنوب درجه یک بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، پرتقال شمال بین ۱۰ تا ۱۷۵۰۰ تومان، نارنگی بین ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان، موز خارجی بین ۲۵ تا ۳۲ هزار تومان، کیوی بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، سیب سمیرم بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، خرمالو ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان اعلام شده است.

اسماعیلی در رابطه با دلایل گرانی میوه اظهار می‌کند: کم‌آبی، و گرانی هزینه‌های تولید مانند دستمزدها و حمل‌ونقل عامل افزایش قیمت میوه بوده است.

سفره یلدای امسال گران‌تر از همیشه

آجیل افزایش نرخ زیادی داشته است

اما آجیل که رتبه دوم را در خریدهای یلدایی دارد نیز با گرانی بیش از اندازه‌ای مواجه بوده که به راستی خرید آن از توان بسیاری از اقشار خارج است. در صورتی که آجیل محصولی است که معمولاً بنا به شرایطی خاص مانند عیدها و شب یلدا خریداری می‌شود اما بنا به گفته فعالان این بخش در طول دو سال اخیر به دلیل شرایط ناشی از کرونا با ضرر و زیان زیادی روبرو بوده‌اند و حتی برخی از محصولاتشان به دلیل عدم مشتری در انبارها از بین رفت و اکنون در انتظار جبران این زیان هستند. اما افزایش قیمت آجیل و خشکبار به دلیل کمبود ناشی از خشک‌سالی و صادرات و کاهش توان خرید مردم امسال این بازار را هم با رکود مواجه کرده است که این موضوع از سبدهای خرید کاملاً مشخص است.

علیرضا حمصیان، دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: نرخ آجیل نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشته که برخی اقلام کمتر و برخی هم بیشتر بوده است. قیمت آجیل وارداتی تحت تأثیر دلار گران می‌شود و آجیل داخلی هم به غیر از نقش دلار، به دلایل کمبود ناشی از کم‌آبی و صادرات، افزایش قیمت داشته است. با این اوصاف افراد کمتری برای خرید آجیل اقدام می‌کنند مگر آنکه بنا بر اجبار و برای انجام مراسم‌های سنتی باشد.

وی در رابطه باقیمت اقلام آجیل می‌گوید: قیمت تخمه هندوانه بیشتر از ۱۲۰ هزار تومان، هر کیلو تخمه‌ژاپنی بین ۱۵۰ تا ۲۱۰ هزار تومان، تخمه کدو بین ۱۱۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، و تخمه گل آفتاب بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است. همچنین قیمت انواع پسته در بازار اصفهان بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، بادام هندی بین ۳۵۰ تا ۴۶۰ هزار تومان، مغز بادام بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان، فندق بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، انجیر بین ۱۲۰ تا ۳۵۰ هزار تومان، نخودچی دو آتیشه از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، کشمش سبز بین ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، است. این فعال می‌گوید: به طور کلی قیمت یک کیلو آجیل شب یلدا بین ۲۳۰ تا ۳۳۰ هزار تومان می‌شود.

سفره یلدای امسال گران‌تر از همیشه

شیرینیِ شب یلدا

حال به شیرینی می‌رسیم که خوراکی دیگر سفره‌های یلدایی است و با وجود افزایش قیمت شکر، مشخص است که این مورد هم گران‌تر از قبل عرضه می‌شود. هرچند گفته می‌شود عرضه آن با نرخ مصوب تیرماه است.

رسولی که از فعالان بازار شیرینی و شکلات است در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: هر کیلوگرم شیرینی دانمارکی درجه یک بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان است. قیمت عرضه هر کیلوگرم شیرینیِ تر هم حدود ۷۵ هزار تومان است. البته دانمارکی درجه دو تا ۵۰ هزار تومان هم می‌رسد و شیرینی‌تر درجه دو تا نرخ ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین قیمت قیمت کیک یزدی بسته به کیفیت و درجه از ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان متغیر است.‌

جمع‌بندی از هزینه شب یلدا

با بررسی کوتاهی از اقلام ضروری این شب، متوجه افزایش چهار برابری قیمت‌ها می‌شویم. به طوری که با در نظر داشتن اقلام اصلی با کیفیت متوسط و کمترین میزان از قیمت‌ها، میانگین سفره شب یلدا امسال برای یک خانواده چهارنفره رقمی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان تمام می‌شود و این به غیر از هزینه‌های جانبی دیگری است که بر طبق رسومی خاص برخی از خانوارها علاقه‌مند به اجرای آن هستند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 543088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.