دولت سهم خود را برای احداث قطار شهری افزایش دهد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: دولت باید ضمن پایبندی به تعهدات قبلی، نسبت به افزایش سهم خود در احداث پروژه قطار شهری اقدام کند و در این راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا این موضوع مهم از لایحه بودجه حذف نشود.

ابوالفضل قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اخبار منتشر شده از لایحه بودجه سال آینده که در حال حاضر توسط دولت تنظیم می‌شود، حاکی از آن است که کمک‌های دولتی به شهرداری‌ها به ویژه در موضوع قطار شهری کلانشهرها قطع می‌شود.

وی با اشاره به هزینه‌های سنگین احداث قطار شهری در کلانشهرها، افزود: در حال حاضر احداث هر کیلومتر قطار شهری برای کلانشهرها نزدیک به یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: قبلاً در قانون ذکر شده بود که دولت می‌تواند در تأمین بخشی از هزینه‌های احداث قطار شهری را شهرداری کلانشهرها کمک کند، اما در حال حاضر این ردیف در حال حذف شدن است.

وی تصریح کرد: قطار شهری، پروژه‌ای ملی است نه منطقه‌ای و دولت باید کل هزینه آن را پرداخت کند و آنچه که بر عهده شهرداری‌ها می‌ماند، هزینه‌های مربوط به بهره‌برداری و نگهداری است که باید طبق دیگر مدهای حمل و نقلی انجام شود.

قربانی گفت: معتقدیم قطار شهری باید بتواند سرویس‌دهی لازم را به قطار بین شهری نیز داشته باشد لذا در مجموع کل پروژه ملی است و هزینه‌های مربوط به آن را دولت‌ها باید پرداخت کنند، همانگونه که در تهران این اقدام انجام شده است.

وی تاکید کرد: درخواست ما این است که دولت در سایر کلانشهرها نیز ضمن پایبندی به تعهدات قبلی، نسبت به افزایش سهم خود در احداث پروژه قطار شهری اقدام کند و در این راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مراقبت‌های لازم را داشته باشند تا این موضوع مهم از لایحه بودجه حذف نشود.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به قطع یارانه دولتی مربوط به تأمین یک سوم هزینه‌های اتوبوسرانی، گفت: در گذشته دولت یک سوم هزینه‌های اتوبوسرانی را بر اساس نرخ محاسبه شده پرداخت می‌کرد، اما از سال‌ها پیش هیچ‌گونه وجهی بابت سهم خود پرداخت نکرده، از این رو دو سوم باقی مانده هزینه‌ها توسط شهرداری اصفهان تأمین شده است.

وی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه هزینه‌های تأمین، تعمیر و نگهداری ناوگان اتوبوسرانی افزایش چند برابری داشته، دولت سهم خود را در حمل و نقل عمومی پرداخت نمی‌کند.

قربانی با بیان اینکه زمانی که قیمت خرید یک دستگاه اتوبوس شهری ۱۰۰ میلیون تومان بود، سهم شهرداری‌ها ۱۵ درصد از این مبلغ بود و به مرور این سهم افزایش یافت، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر دستگاه اتوبوس شهری به چهار تا پنج میلیارد تومان رسیده، از این رو نمایندگان مجلس باید مراقبت کنند تا سهم دولت در بخش حمل و نقل عمومی شهرهای بزرگ کشور کم یا حذف نشود.

وی تاکید کرد: وقتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودجه را بررسی و به تصویب نهایی می‌رسانند، حتی چنانچه ردیف حمایتی دولت حذف شده باشد، می‌توانند ردیف را بار دیگر احیا و حتی میزان درصد آن را تغییر دهند.

کد خبر 543085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.