از نمایش انیمیشن‌های زاگرب تا نمایشگاه کارستون

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در بسته خبری خود به «نمایش منتخب جشنواره انیمافست زاگرب در اصفهان»، «وبینار چند و چون اقتصاد رسانه‌های محلی» و «برگزاری نمایشگاه کارستون در فرهنگسرای کوثر» پرداخته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این هفته، تعداد هشت انیمیشن منتخب جشنواره انیمافست زاگرب در فیلم‌خانه حوزه هنری اصفهان نمایش داده شد، محسن ایلچی کارشناس اقتصاد رسانه در وبینار "چند و چون اقتصاد رسانه‌های محلی" از مزیت، افتراق و صبر به‌عنوان سه عامل مهم در رسانه داری نام برد و همچنین صاحبان کسب و کارهای خانگی در ویژه برنامه و نمایشگاه "کارستون" در فرهنگسرای کوثر واقع در منطقه ۱۵ اصفهان محصولات خود را ارائه کردند.

منتخب جشنواره انیمافست زاگرب در اصفهان به نمایش در آمد

مسئول اجرایی پاتوق انیمیشن از نمایش انیمیشن‌های منتخب جشنواره انیمافست زاگرب در اصفهان خبر داد.

احسان سراهیان اظهار کرد: با توجه به اینکه جشنواره انیمافست زاگرب از اعتبار خاصی برخوردار بوده در یکی از جلسات سلسله نشست‌های پاتوق انیمیشن، هاجر کمیلی در خصوص ماهیت انیمیشن زاگرب و خصوصیات آن توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به سابقه انیمیشن زاگرب افزود: در دوره جنگ سرد در یوگسلاوی، تعدادی از کاریکاتوریست‌های این کشور به سمت انیمیشن رفتند و بعدها شرکت توسعه فیلم زاگرب را تأسیس کردند.

سراهیان تصریح کرد: در این سبک انیمیشن، به محتوا توجه بیشتری می‌شود و از لحاظ تصویری ساده است اما اثرهای متفاوتی ساخته می‌شود.

وی گفت: آذرماه جاری هشت انیمیشن منتخب جشنواره انیمافست زاگرب شامل سه اثر ایرانی که به این جشنواره معتبر راه یافته بودند و پنج اثر خارجی برای علاقه مندان به نمایش درآمد.

جشنواره انیمافست زاگرب محل الهام، خلاقیت، تبادل ایده، نوآوری، ارتباطات و تنوع بین‌المللی به شمار می‌آید. این جشنواره و بخش‌های رقابتی، مرور آثار، نمایش، نمایشگاه، سخنرانی‌های گردهمایی‌ها، جوایز، چشم‌اندازها، کارگاه‌های آموزشی و سایر رویدادهای آن دائماً بر زندگی هنری شهر زاگرب و نیز پیشرفت هنر انیمیشن در سراسر جهان تأثیر گذاشته و باعث رشد آن شده‌اند.

تعیین استراتژی، لازمه توسعه اقتصادی رسانه‌ها

محسن ایلچی، کارشناس اقتصاد رسانه در وبینار "چند و چون اقتصاد رسانه‌های محلی" گفت: توسعه اقتصادی یک رسانه وابسته به دانش اقتصادی، مالی، رسانه‌ای، بازاریابی، تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی و طراحی استراتژی و از همه مهم‌تر سیاست و فرهنگ مالکان و مدیران آن است.

وی با تاکید بر تعیین استراتژی رسانه افزود: یک رسانه باید الزاماً استراتژی معینی برای خود تعریف کند و استراتژی از دل برنامه استخراج می‌شود.

این مشاور حوزه رسانه تصریح کرد: چشم‌انداز هدف جزئی یا کلی نیست، بلکه همانند فانوس دریایی عمل می‌کند که بر روی یک سازمان تابیده و بر برنامه‌ها نظارت می‌کند.

به گفته وی، استراتژی راه و روش رسیدن به هدف و قانون باید و نبایدهاست که نبایدها ۷۰ درصد و بایدها ۳۰ درصد آن را شامل می‌شوند و بین این دو مقوله باید منطقی برقرار باشد.

ایلچی با بیان اینکه آزمون و خطا پرهزینه است اما استراتژی به شما اجازه خطا نمی‌دهد، ادامه داد: برنامه استراتژیک یک رسانه سرفصل‌هایی چون چشم‌انداز، رسالت و ارزش‌ها، هدف کلی شامل مساله شناسی استان، منطقه و حوزه فعالیت، هدف جزئی، تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها دارد.

وی یادآور شد: پذیرش اصل واقعیت تغییر اندازه در زمان مناسب، تحول ذهنی مستمر در مالکان و مدیران برای توسعه، سازمان بهینه برای رسانه و متناسب با اهداف سازمان، خرید سهام رسانه‌های نوین و فروش رسانه و دارایی دیجیتال ابعاد مختلف استراتژی سازمان سازی رسانه‌ای از ایجاد تا اصلاح و توسعه را شامل می‌شوند.

این فعال رسانه‌ای در خصوص استراتژی طراحی و شناخت بازار تاکید کرد: توسعه روز افزون شبکه‌های اجتماعی و کاهش نقش رسانه‌های سنتی یا جریان اصلی و تغییر ارتباطات جمعی به سوی ارتباطات شبکه‌های اجتماعی، افزایش اهمیت اشتراک گذاری و تجربه گذاری در برابر انتشار و پخش، پیوست فضای وب به شبکه‌های اجتماعی، الحاق تحریریه‌های آنلاین به تحریریه‌های سنتی، کاهش زمان انتشار و اشتراک گذاری و مهندسی محور شدن رسانه‌داری موضوعات مهمی هستند که مدیران رسانه باید در دستور کار قرار دهند.

ایلچی به مدیران رسانه‌های محلی توصیه کرد با توجه به ظرفیت‌های مالی، اقتصادی و ارتباطی آن با جایگاه آن در اقتصاد استان یا کشور بر روی بخشی از اقتصاد یا صنعت تمرکز کرده و به سمت رسانه تخصصی شدن پیش بروند.

وی افزود: مزیت یک رسانه در پایداری منفعت مالی آن است و رسانه‌ای که به سود پایدار متصل نیست، افول خواهد کرد و رسانه بدون درآمد نیز پابرجا نمی‌ماند اما از آنجایی که این موضوع برای برخی رسانه‌ها مهم نیست، اقتصاد رسانه‌ها به طور جدی دچار چالش شده است.

این مشاور حوزه رسانه بهینه سازی ساختار تحریریه را یکی از بخش‌های استراتژی عنوان کرد و گفت: تغییر در ساختار تحریریه‌ها از ساختار عمودی به ساختار افقی، استفاده از تحریریه غیر متمرکز، استفاده از تحریریه‌های هایبرید و ایجاد پلتفرم اقداماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ایلچی ادامه داد: اجرای استراتژی پلتفرم رسانه‌ای و داشتن یک مسئول پلتفرم، ضروری است که مأموریت تولید خبر و روایت، انتشار، اشتراک گذاری و بازچرخانی، رصد و بازتاب‌گیری و بازآفرینی را برعهده دارد.

به گفته وی، شناسایی نیازها، شناسایی مصرف کنندگان، استفاده از روش‌های درگیری و مشارکت در شبکه‌های اجتماعی و چسبندگی مخاطب به رسانه اقداماتی هستند که در استراتژی مخاطب و کاربر شناسی مورد اهمیت هستند.

این مشاور رسانه‌ای استفاده از نظرات مخاطبان و کاربران در تولید محتوا، استفاده از ظرفیت روزنامه نگاری شهروندی، تغییر الگوی پوشش اخبار و رویدادهای استانی و ایجاد سرنخ‌های مشوق چون فال حافظ، تعبیر خواب و جدول و سرگرمی را از جمله اقداماتی عنوان کرد که در استراتژی تولید اطلاعات باید به آن توجه کرد.

ایلچی اهمیت گذاری برای اتخاذ استراتژی مناسب جهت پوشش رویدادهای خبری را مهم دانست و گفت: رویداد شناسی، توجه به ارزش‌های خبری، توجه به عناصر برجسته خبری، توجه به دسترسی به منابع، توجه به فوریت‌های نشر و اشتراک گذاری خبری، توجه به جامعیت اخبار و واقعیت و صحت سرفصل‌های مهمی هستند که مدیران رسانه‌ها باید در دستور کار قرار بدهند.

وی با بیان اینکه برندسازی رسانه‌ای امری پر هزینه، زمان بر و دیر بازده است و رسانه‌ها چاره‌ای جز ایجاد هویت انتزاعی ندارند، یادآور شد: مدیران رسانه‌ها باید انجام اقداماتی چون داشتن کمپین‌های رسانه‌ای، مشارکت و حضور در ابررویدادهای رسانه‌ای، استفاده از ظرفیت رایگان پلتفرم‌های رایگان همانند آپارات و استفاده از خدمات سئو را مدنظر داشته باشند.

این مدرس رسانه‌ای دارا بودن استراتژی درآمدی را نکته مهم و قابل توجهی معرفی کرد و گفت: متنوع سازی منابع درآمدی، استفاده از قراردادهای بلندمدت اسپانسری برای تهیه محتوا، تمرکز روی یک یا دو رویداد درآمد ساز، ارائه خدمات به یک ابر شرکت، متنوع سازی تعرفه‌های آگهی و فروش بسته‌های محتوی روش‌های پیشنهادی هستند.

ایلچی مزیت، افتراق و صبر را سه عامل مهم در رسانه داری عنوان کرد تا در درازمدت یک مدل رسانه داری اختصاصی پیدا کنند.

کارستون با طعم کارآفرینی

صاحبان کسب و کارهای خانگی در ویژه برنامه و نمایشگاه "کارستون" در فرهنگسرای کوثر واقع در منطقه ۱۵ اصفهان محصولات خود را ارائه کردند. این نمایشگاه در حوزه‌های مختلفی همچون فروش محصولات بومی و محلی، آموزش صنایع دستی و هنری، مشاوره کسب و کار، آشنایی با کسب و کارهای بومی و محلی، برپایی سیاه چادر عشایری، اجرای تئاتر خیابانی و برنامه‌های ویژه شب یلدا پذیرای عموم مردم از مناطق مختلف اصفهان بود.

مهدی شفیعی مسئول فرهنگسرای کوثر به کلیات ایجاد ویژه برنامه کارستون پرداخت و گفت: بیش از ۹۵ درصد صاحبان غرفه در این نمایشگاه از منطقه ۱۵ هستند و برخی دیگر از صاحبان غرفه از مناطقی همچون سمیرم در این ویژه برنامه حضور پیدا کرده‌اند.

وی افزود: هر یک از افرادی که در غرفه‌ها حضور داشتند صاحبان کسب و کار خانگی بودند که نیاز به معرفی و توسعه کسب و کار خود داشتند، از همین رو این ویژه برنامه ایجاد شد تا افراد با مسائل علمی در حوزه کسب و کار و کار آفرینی آشنا شوند و بتوانند به توسعه کار خود کمک کنند.

وی ادامه داد: هدف از ایجاد این نمایشگاه، صرفاً بازارچه فروش محصولات نبود بلکه در کنار عرضه و فروش محصولات، کارگاه‌هایی در حوزه کارآفرینی با حضور کارشناسان و اساتید این حوزه، برای صاحبان کار ایجاد شد تا به توسعه کسب و کار آن‌ها کمک شود.

علی وطن دوست، مدیر تیم فامیلیران و مشاور نمایشگاه کارستون نیز اشاره به هدف تیم فامیلیران در مشاغل خانگی، تصریح کرد: هدف تیم فامیلیران توانمندسازی مشاغل خرد و خانگی در حوزه روستا و در حوزه شهر و محلات است و چند سالی است که تیم فامیلیران در محلات و روستاها ظرفیت سنجی انجام می‌دهد و سعی کرده تا ظرفیت‌های اقتصادی جوامع را توانمند کند و به آن‌ها مشاوره، خدمات و آموزش دهد تا بتوانند محصولات و خدمات خوبی را عرضه کنند.

وی افزود: هدف از ایجاد ویژه برنامه کارستون این بود که تولید کنندگان محلی منطقه ۱۵ شناسایی و ارزیابی شوند و آموزش ببینند، تا بتوانند محصولات خود را ارائه دهند.

وطن‌دوست خاطرنشان کرد: باید ارتباط با تولید کنندگان بعد از جشنواره نیز حفظ شود، تا آن‌ها بتوانند کسب و کار خود را روز به روز توسعه دهند.

کد خبر 542913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.