مطالعات شهرسازی و ترافیک باید در یک راستا باشد

یک کارشناس حمل‌ونقل گفت: مطالعات شهرسازی و ترافیک باید در راستای هم بوده و نیاز است هر کدام از طرح‌های شهری در هر رده پیوست حمل‌ونقلی داشته باشد.

محسن فلاح زواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: یکی از مهمترین معضلات بر سر راه حمل و نقل شهری، تطابق نداشتن استانداردهای این حوزه با استانداردهای حوزه شهرسازی و برنامه‌ریزی شهری است که معمولاً پس از ساخت یک منطقه یا احداث یک شهرک مسکونی، امکانات حمل و نقلی برای آن منطقه در نظر گرفته می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین مولفه‌هایی که نیاز است در اختصاص امکانات حمل و نقل به شهرها مدنظر باشد جمعیت است، خاطرنشان کرد: مطالعات شهرسازی و ترافیک باید در راستای هم بوده و نیاز است هرکدام از طرح‌های شهری در هر رده پیوست حمل و نقلی داشته باشد؛ نمی‌توان در منطقه‌ای از شهر کاربری‌های مختلفی در نظر گرفت اما نسبت به ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقلی بنا بر جمعیت آن منطقه بی تفاوت بود.

این کارشناس حمل و نقل تصریح کرد: تطابق نداشتن مطالعات شهرسازی و ترافیکی و در نهایت در یک راستا عمل نکردن پروژه‌های عمران شهری و حمل و نقلی موجب شده است تا بار اضافی بر برخی مناطق شهری تحمیل شود، البته توسعه و رشد شهر و افزایش جمعیت و میزان مهاجرت نیز در این زمینه تأثیرگذار بوده و از معیارهایی است که در حوزه شهرسازی و در هماهنگی با طرح‌های ترافیکی باید مورد توجه باشد.

فلاح اضافه کرد: امروزه روش‌های نوینی در شهرهای توسعه یافته دنیا به منظور کاهش ترافیک مورد استفاده است به نحوی که اثرگذاری طرح‌های عمرانی به حداقل رسیده و طرح‌های آموزشی و استفاده از فناوری‌های نوین مورد توجه است.

وی تاکید کرد: اگر مدیران و برنامه‌ریزان شهری پروژه‌های توسعه معابر و بزرگراه‌ها را برای شهرها در نظر گرفته و سایر مولفه‌ها را نادیده بگیرند، ترافیک و آلودگی ناشی از تردد خودروها هر روز بیشتر می‌شود، لذا نیاز است رویکردهای فرهنگی و آموزشی، استفاده از وسایل حمل و نقل پاک و همینطور فناوری‌های نوین مورد توجه باشد تا در یک طرح جامع مشکلات حوزه حمل و نقل حل شود.

کد خبر 542860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.