اوضاع روز حمل‌ونقل در آلوده‌ترین روزهای تاریخ معاصر اصفهان

مجری کل طرح‌های زیربنایی استان اصفهان گفت: آن روز، «روزِ مبارکِ حمل‌ونقل» است که همه به آنچه می‌گوییم عمل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صلواتی در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به روز حمل‌ونقل در آلوده‌ترین روزهای تاریخِ معاصرِ اصفهان، نوشت:

"این بار گفتم به جای اینکه هم‌شهریانم را مخاطب قرار دهم، مخاطب اول خودم باشم و همه‌ی آنهایی که کم و زیاد اثری بر اداره‌ی محیطِ پیرامون‌مان داریم، پیش‌نهاد، همان پیش‌نهاد همیشگی است

اگر هر روز با اتوبوس و مترو به سر کار برویم؛ سفرهای کوتاه‌مان را با دوچرخه طی کنیم؛ پیاده به همین دور و بر سر بزنیم؛ شاید کمی اعصاب‌مان خط‌خطی شود که این زنبیل و کیسه‌ها را پیاده بردن، چندان هم ساده نیست؛ کمی یا خیلی دیر برسیم اشکالی دارد؟

جلسات مهم و خطیر روزانه‌مان به تأخیر و تعویق بیفتد! بیفتد، خط اُتوی شلوار، عطرِ پیراهن و موهای سشوار کشیده‌مان، تخریب شود! خُب بشود!

لابه‌لای مردم باشیم تا غُر و لُندهای روزانه و واقعیت‌های زیر پوست شهر را لمس کنیم؛ شاید به ناچار، کرونا گرفتیم؛ خسته و کلافه شویم؛ شاید چون خسته شدیم، آن‌گاه؛ بله آن‌گاه حرف‌های دیگری بزنیم و بشنویم! و شاید ما هم زبانمان، مردمی‌تر شد.

چرا که هر که دست از جان بشوید، هر چه در دل دارد بگوید.

آن وقت، آن روز، «روزِ مبارکِ حمل‌ونقل» است که همه به آنچه می‌گوئیم عمل کنیم؛ جایی خارج از ویترین، این را نه از بابتِ تأثیرات کم یا زیادِ آن در کاهشِ آلودگی هوای شهر گفتم، از آنکه بدانیم در شهر چه می‌گذرد.

شاید، باید پیاده شویم؛ تا سواره‌ایم اوضاع همین است و بس!

دغدغه‌ام برای این نوشت، به میان مردم رفتن و در بین آنها و آگاهی از نگاه، جهان‌بینی و مشکلات آنها است، اما نگاه همه قاعدتاً سراغ آلودگی خواهد رفت که این همه را از باب توصیه برای کاهش آلودگی هوا سیاه کردم، می‌دانم که اصلی‌ترین منبع آلایندگی فعلی هوای شهر، صنایع و کارخانجات هستند، اما نمی‌توان سهم قارقارک‌های دودزا، سبک و سنگین وزن رو هم نادیده گرفت، فعلاً متهم ردیف اول از نگاه من، ذوب‌آهن، نیروگاه و پالایشگاه و دیگر صنایع کوچک و بزرگِ مستقر در شعاع ۵۰ کیلومتریِ شهر هستند، اگر تکلیف آنها یک بار برای همیشه روشن شود، نوبت به منابع آلاینده متحرک هم خواهد رسید، سهم ترددهای شبانه‌ی دودزا هم قابل توجه است."

کد خبر 542612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.