مشکل کم‌آبی منطقه‌ای و ملی است/با برنامه‌ ریزی معضلات رفع می‌شود

رئیس جمهور با بیان اینکه یزدی‌ها به قناعت، تلاش و خلاقیت معروف هستند، گفت: این ویژگی‌ها نه تنها در یزد و ایران بلکه در فراتر از مرزها شناخته شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رئیس جمهور، سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر جمعه در ادامه برنامه‌های سفر به استان یزد ضمن تسلیت به مناسبت ایام سوگواری فاطمه زهرا (س) اظهار کرد: این مملکت نشان فاطمی دارد و در این استان نیز در هر کوی و برزن نشانه‌های عشق مردم به حضرت صدیقه طاهره (س) دیده می‌شود و این هویت اصلی این استان است.

وی گفت: تحولات استان باید با توجه به فرهنگ و آداب و رسوم و اصالتی باشد که یزد از آن برخوردار است و آن اصالت نباید نادیده گرفته شود.

رئیس جمهور توسعه‌یافتگی را برای یزد یک ضرورت دانست و افزود: مردم یزد با برخورداری از ایمان قوی، اراده جدی برای پیشرفت دارند و امروز محور تلاش، فعالیت، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و اقدامات توسعه‌ای در هر جای دنیا، با نگاه فرهنگی متکی بر ایمان قوی است که باید پاسدار این فرهنگ بود.

رئیسی با تجلیل از علمای بزرگ استان از جمله حضرت آیت‌الله وافی یزدی، صاحب عروه، شهید صدوقی و نیز مؤسس بزرگ حوزه علمیه قم و همچنین سرداران و چهار هزار شهید استان که هزار دانش‌آموز شهید جز آنها هستند، خاطرنشان کرد: این‌ها دست پروردگار در مدرسه عشق هستند و خانواده‌های شهدا، مادران شهدا و همسران جانبازان که از همسران خود پرستاری می‌کنند؛ حقیقتاً قهرمان هستند.

وی با اشاره به توصیف رهبر معظم انقلاب از یزد با تعبیر دارالعباده و دارالعلم گفت: همین سه واژه «قنوت، قناعت و قنات» که برای معرفی استان گفته می‌شود، نشانه این است که مردم یزد فعالیت، تلاش، تولید، کار و روحیه قناعت خود را از دین خود فراگرفته‌اند.

رئیس جمهور رتبه برتر یزدی‌ها در حوزه‌های مختلف را نتیجه فرهنگ اصیل آن دانست و افزود: آوازه ویژگی‌های مردم یزد از استان و مرزهای کشور فراتر رفته و اگر کسی جایی خصوصیات سخت کوشی، پرکاری و قناعت را باهم داشته باشد، او را به فرهنگ یزد نسبت می‌دهند.

رئیسی با طرح این پرسش که چه باید کرد تا همه ظرفیت‌های استان به کار گرفته شود؟ اظهار کرد: رفع مشکلاتی که برخی حاضران به آنها اشاره کردند، دست‌یافتنی است و روحیه خلاقیت و ابتکار جوانان یزدی در دوران دفاع مقدس گواه آن است.

وی گفت: در بودجه ۱۴۰۱ و در سیاست‌های دولت بنا داریم اختیارات بیشتری به استانداران بدهیم و برای مثال صندوقی در استان ایجاد می‌شود تا برخی منابع از جمله حق مالکانه معادن یا مازاد مالیاتی که در استان کسب می‌شود، یا درآمدهای ناشی از فروش اموال مازاد دولت به این صندوق واریز شود، تنخواه استان نیز می‌تواند در این صندوق قرار گیرد و با تعیین اولویت برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و ایجاد اشتغال به کار گرفته شود.

رئیس جمهور گفت: اختیار این صندوق در دست استاندار خواهد بود تا هر روز لازم نباشد برای تأمین منابع به تهران یا به سراغ سازمان برنامه و بودجه برود.

رئیسی درباره توجه به محرومان در دولت سیزدهم گفت: اقدامات دولت و دستگاه‌های اداری حتماً باید دارای پیوست محرومیت‌زدایی باشد و مهم‌تر از آن باید پیوست عدالت داشته باشد.

وی تاکید کرد: تصمیمات‌مان باید عادلانه و در جهت رفع فقر، به‌ویژه فقر مطلق باشد و جز برنامه‌های کوتاه‌مدت دولت است که فقر مطلق را در کشور ریشه‌کن کنیم، آنچه به عنوان زیر خط فقر هم عنوان می‌شود بحث دومی است که برای آن هم باید تلاش کرد.

رئیس جمهور درباره زنان تحصیل‌کرده جویای کار در استان یزد که آمار قابل توجهی دارد، اظهار کردکرد: این مسئله را با آقای استاندار دنبال می‌کنیم و کارگروهی در این زمینه تشکیل شده که باید فعال‌تر عمل کند تا بتواند زمینه‌ای برای رفع مشکل اشتغال زنان تحصیل‌کرده و به ویژه آن دسته که سرپرست خانوار هستند، فراهم کند.

رئیسی با اشاره به بازدید از یکی از مزارع انرژی خورشیدی گفت: استفاده از انرژی‌ها نو و پاک، یک ضرورت است و یزد می‌تواند قطب تولید انرژی خورشیدی کشور و منطقه باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های یزد در عرصه گردشگری تاریخی، فرهنگی و سلامت خاطرنشان کرد: در یزد زیرساخت‌های خوبی از جمله در حوزه گردشگری ایجاد شده که لازم است این زیرساخت‌ها کامل شود و بخشی از بازدید امروز من هم برای توسعه گردشگری بود.

رئیس جمهور با اشاره به ظرفیت‌های یزد برای بهره‌مندی از اقتصاد گردشگری، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد معدن و اقتصاد کشاورزی گفت: کارهای خوبی در عرصه‌های مختلف انجام شده اما با توجه به ظرفیت‌ها، جا دارد کار بیشتری صورت گیرد.

رئیسی با اشاره به برنامه دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن در مدت چهار سال گفت: دولت در همه زمینه‌ها نقش هدایت، حمایت و نظارت خواهد داشت و در عرصه ساخت مسکن، صنعت و کشاورزی، بخش خصوصی وارد میدان می‌شود که در دستور کار دولت سیزدهم است.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های دانش‌بنیان با محوریت دانشگاه‌ها و نهادهای مالی حامی، و نیز رونق یافتن دوباره صنعت نساجی در یزد از برنامه‌های دولت است‌، تصریح کرد: یزد همواره در صنعت نساجی نام‌آور بوده اما فعالیت این صنعت در کشور و در یزد دچار آسیب شده است.

رئیس جمهور گفت: امروز از یک کارخانه نساجی در یزد بازدید کردیم که یک بانک از سال ۹۲ تا امروز این کارخانه را معطل گذاشته است در حالی که اگر بانکی کارخانه‌ای را تملک می‌کند باید آن را فعال نگه دارد و حتی اگر کارخانه نیمه فعال است، باید آن را فعال کند و اگر به هر دلیل امکان اداره کردنش را ندارد، باید آن را واگذار کند.

رئیسی تاکید کرد: بانک‌های دیگر هم که دارایی‌هایی را تملک کردند، باید آنها را فعال کنند و به هیچ عنوان این وضع را نمی‌پذیریم که ثروت عظیم ملی معطل بماند.

وی درباره مشکل کمبود آب گفت: مشکل کمبود آب در یزد مسئله امروز و دیروز نیست و مسئله آب یک بحث کلان کشوری است و با توجه به کاهش نزولات آسمانی معتقدیم منابع موجود آب را باید مدیریت کرد و معتقدیم با مدیریت صحیح منابع آبی و تقسیم عادلانه و مشارکت مردم، می‌توان مشکل کم آبی را در یزد، اصفهان و استان‌های همجوار حل کرد.

رئیس جمهور گفت: برنامه‌ای طراحی شده است تا در مدت کوتاهی مسئله آب یزد برطرف شود و البته این برنامه بخش‌های میان مدت و بلند مدت هم دارد که در دست اقدام است.

رئیسی افزود: مشکل با اجرای برنامه کوتاه مدت به طور کامل برطرف نمی‌شود و نیاز به کار طولانی مدت داریم، اما رفع مشکل کمبود آب به طور جدی در دستور کار دولت قرار دارد و آقای استاندار نیز از ابتدای مسئولیت رفع مشکل آب را در اولویت کار خود قرار داده است.

کد خبر 542548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.