مسئولان از نیروی جوانان در همه عرصه‌ها استفاده کنند 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اشاره به راهکارهای رسیدن به توسعه پایدار، گفت: برای رسیدن به هدف توسعه پایدار، باید نگاه خود را نسبت به موضوع تغییر دهیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مهدی جمالی‌نژاد شامگاه امروز _پنجشنبه ۲۵ آذرماه- در آئین اختتامیه پنجمین گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری، اظهار کرد: برای رسیدن به هدف توسعه پایدار، باید نگاه خود را نسبت به موضوع تغییر دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به حوزه تخصصی بنده باید از خود سوال کنم این همه زیرگذر و رو گذر که ساختیم، آیا مشکلات آلودگی هوا و ترافیک حل شد و علیرغم انجام این اقدامات، چرا حال شهر خوب نیست؟

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اضافه کرد: فرض کنید کل استان اصفهان پایدار شد؛ آیا مشکلات اجتماعی کشور تمام می‌شود؟ خیر چون با مهاجرت هم‌وطنان از استان‌های مجاور باز هم حاشیه‌نشینی و مشکلات اجتماعی به وجود می‌آید.

وی با اشاره به زمان قبل از ایجاد شهرداری‌ها، افزود: ما در آن زمان شهرها و روستاهای پایدار داشتیم زیرا سیستم برنامه‌ریزی کشور کهکشانی و به صورت منظومه‌ای بود، اما در حال حاضر به صورت زنجیره‌ای است و باعث شده این مشکلات به وجود آید.

جمالی‌نژاد یادآور شد: معتقدم برای داشتن شهرهای پایدار باید به نقاط دور و نزدیک شهر توجه شود؛ اگر اصفهان یک شهر ایده‌آل باشد مردم برای به اصفهان آمده و باعث می‌شود روستاهای اطراف خالی از سکنه شود.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور خاطر نشان کرد: باید برنامه‌ریزی‌ها برد-برد باشد چرا که دشمنان برای برهم زدن رابطه مردم و دولت تلاش می‌کنند و نباید بگذاریم این ارتباط گسسته شود.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به توسعه پایدار باید اول بازنگری، سپس بازخوانی و بعد از آن بازآفرینی و برنامه ریزی باید در دستور کار قرار گیرد.

مسئولان از نیروی جوانان در همه عرصه‌ها استفاده کنند

حجت الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز در این مراسم ضمن اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب برای استفاده از جوانان در عرصه‌های مختلف، افزود: با این وجود اما دولت و مجلس در این اقدام کوتاهی کردند.

وی اظهار کرد: من در ۱۴ سالی که نماینده مردم بوده‌ام این موضوع را مشاهده نکردم؛ اگر این اتفاق می‌افتاد، شاید این معضلات اصفهان و کشور وجود نداشت.

رئیس مجمع نمایندگان استان یادآور شد: مدیران باید بدانند اگر همین آبراه کوچک پساب فاضلاب نیز به تالاب گاوخونی نرسد، ریزگردهای سمی تا تهران هم پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه از مدیران انتظار می‌رود با توجه به انتقادپذیری رهبر معظم انقلاب، انتقادپذیر بوده و از نیروی جوانان استفاده کنند، خاطر نشان کرد: طبق گفته مقام معظم رهبری باید به موضوع شهرسازی اسلامی توجه شود تا به اصالت گذشته خود برگردیم.

موسوی لارگانی ابراز امیدواری کرد مسئولان به این موضوع توجه کافی را داشته باشند تا به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

برای توسعه پایدار بی‌برنامه هستیم

در ادامه علی تقیان، دبیر اجرایی گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری ضمن اشاره به بی توجهی مسئولان در دوره‌های گذشته به توسعه پایدار، اضافه کرد: باید بپذیریم که برای توسعه پایدار بی‌برنامه هستیم؛ اگر در سال‌های گذشته مولیان امر برای توسعه پایدار برنامه‌ای راهبردی تنظیم می‌کردند، اصفهان با پدیده فرونشست، آلودگی و مسائل دیگر مواجه نبود.

وی افزود: باید با استفاده از نیروی جوانان برای این مسئله راه‌حلی ارائه داد؛ اگر این اتفاق ویژه رخ دهد در چندین سال آینده اتفاق ناگواری مانند خشکی زاینده‌رود به وقوع نمی‌پیوندد.

دبیر اجرایی گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری تصریح کرد: در کشور بعضاً به موضوع توسعه پایدار توجه نمی‌شود و این در حالی است که در دنیا این موضوع بسیار مهمی بوده و از مسائل اولویت‌دار دولت است.

وی با بیان اینکه شاخص‌های توسعه پایدار در قرآن وجود دارد و باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد، گفت: از این شاخص‌ها می‌توان به جمعیت، موقعیت اقتصادی، تغییر اقلیم، آلودگی هوا، کیفیت آب شرب، امنیت، نوآوری، ابداع و خلاقیت، سرمایه اجتماعی، آموزش و توانمندسازی مردم اشاره کرد.

تقیان ادامه داد: سال ۱۳۹۶ در اصفهان دبیرخانه گفتمان نقش جوانان در توسعه پایدار را به علت نقش مؤثر جوانان در توسعه پایدار و اهمیت بالای این موضوع تشکیل دادیم و هر ساله برای ارائه گزارش عملکرد با برگزاری مراسم اختتامیه به تجلیل از برگزیدگان جشنواره‌ها می‌پردازیم.

وی با بیان اینکه در این مراسم هم از برگزیدگان مقاله و داستان نویسی نوجوانان تجلیل می‌شود و سفیر فرهنگی این گفتمان نیز آقای مهدی باقربیگی انتخاب شده است، خطاب به جمالی‌نژاد اضافه کرد: با توجه به همشهری بودن شما، درخواست داریم برای اصلاح و بازنگری سندی توسط تنظیم شده بر اساس نیازها اقدام کنید تا هر چه زودتر به مراحل بعدی برسد.

۱۰ درصد شناخت، ۹۰ راهکار و حل مساله

رضا اسماعیلی، دبیر علمی گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری با اشاره به موضوع توسعه پایدار، اظهار کرد: توسعه پایدار فقط مختص موضوعات زیست محیطی نبوده و بر دیگر مسائل همچون اقتصادی و اجتماعی دارد.

وی ادامه داد: اگر ما به دو موضوع برابری برداشت از منابع تجدید ناپذیر و نرخ تولید ضایعات برابر با ظرفیت جذب اکولوژی توجه کنیم بسیاری از مشکلات تحقق توسعه پایدار حل خواهد شد.

دبیر علمی گفتمان ملی نقش جوانان در توسعه پایدار شهری گفت: تمام تلاش این گفتمان این است که برنامه‌های ارائه شده به الگو تبدیل شده و در دستور کار قرار گیرد؛ البته ما باید ۱۰ درصد از انرژی خود را صرف شناخت مسئله کرده و ۹۰ درصد دیگر را صرف حل مسئله کنیم و در غیر این‌صورت فکر نمی‌کنم این موضوع حل شود.

به گزارش ایمنا در این مراسم ضمن قرائت پیام مکتوب دبیر کل jci جهانی به مناسبت این مراسم، مستند کوتاه «اصفهان ۱۴۰۰» نیز پخش شد؛ همچنین در این مراسم ضمن تقدیر از جمالی‌نژاد و موسوی لارگانی و تجلیل از برگزیدگان مقاله و داستان‌نویسی، مهدی باقربیگی نیز به عنوان سفیر فرهنگی این گفتمان در کشور انتخاب شد.

کد خبر 542441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.