مدرسه استاد شاگردی در انگورستان ملک

نمایشگاه "سفیران نصف جهان" با هدف نمایش پتانسیل پنهان هنرهای اصیل اصفهان در انگورستان ملک برگزار شد.

لیلا لندی اصفهانی در گفتگو با خبرنگار ایمنا بابیان اینکه در نمایشگاه سفیران نصف جهان هنر رودوزی، به خصوص سوزن دوزی ارائه شد که یک پتانسیل پنهانی نیز دارد و ازجمله هنرهای اصیل اصفهانی بشمار می‌رود که رو به منسوخ شدن است، گفت: یکی از اهداف ما احیای مجدد این صنعت است که در مدرسه استاد شاگردی، افراد مبتدی نزد استادکار حاضر نشوند و شاگردان برای یادگیری فوت و فن در این کلاس شرکت کنند، ضمن اینکه آنچه موردنظر ما بوده است ورک شاپ نبود بلکه تمرکز بر یادگیری یک کار فاخر است زیرا ما از کارهای فاخر فاصله گرفتیم.

وی افزود: هدف دیگر، ایجاد اشتغال پایدار برای بانوان بود. بازارچه‌های ما به سمت اشتغال‌های موقت می‌رود؛ پس اهداف را بر این گذاشتیم که سوزن دوزی اصفهان تا سطح برندینگ، شناسنامه و مجوزدار شدن پیش برود وبه فرهنگ اشتغال بانوان کمک کنیم؛ ضمن اینکه یکی از اهداف ما معرفی کار، مرتبط سازی و ایجاد بازار کار بوده است یعنی زمانی که هنر را به سمت تولید آثار فاخر ببریم که در این خصوص شهرداری نیز قول همکاری و حمایت و همکاری با دستگاه‌های دیگر داده است.

مدیر مرکز آموزش بانوان آفتاب گفت: زمانی که تولیدات نفیس و فاخر داشته باشیم و درعین حال مکانی برای نمایشگاه فصلی و دائمی وجود داشته باشد جذب گردشگر نیز صورت می‌گیرد و حالت شبکه سازی دارد که یکی از رسالت‌های دفتر تخصصی بانوان آفتاب، شناسایی و شبکه سازی است؛ برای مثال ما در نمایشگاه‌های قبلی حدود ۳۰۰ نفر از طراحان لباس را شناسایی و شبکه سازی کردیم و اکنون با مدرسه استاد شاگردی بر روی اساتید رودوزی‌های سنتی کار می‌کنیم.

لندی ادامه داد: در نمایشگاه روردوزی‌های سنتی که به صورت یکروزه در ساختمان انگورستان ملک برگزار شد آثاری از استادان پیشکسوتی به نام مینا نصیری، آفاق امیریان، ناهید مغولی، مژگان همایون نژاد به همراه شاگردانشان ارائه شد که این استادان پیشگامان دوخت و دوز بوده اند و شاگردان آنها نیز جزو اساتید خبره بشمار می‌روند.

وی گفت: پرچم زوارگاه امامزاده حسن علی در کاشان (آران و بید گل) که توسط خانم ناهید مغولی و با طلا دوخته شده است، کار سنگینی بود و یکی از بخش‌های نمایشگاه رونمایی این پرچم بود؛ این بزرگواران از مسئولین خواستار مکانی برای نمایشگاه‌های دائمی و فصلی بودند تا برای آموزش نیز استفاده کنیم.

مدیر مرکز آموزش بانوان آفتاب گفت: در نمایشگاه دو بخش رونمایی و افتتاح نمایشگاه به صورت حضوری و بخش دیگر ضبط مجازی بود؛ به دلیل حفظ پروتکل‌های بهداشتی، بخشی از فعالیت و آموزش‌های اساتید در انگورستان ملک ضبط شد و به صورت مجازی برای ۱۷۷ محله برای آموزش وجذب بانوان علاقمند پخش شد.

لندی اظهار کرد: این نمایشگاه فقط شامل آثار هنر سوزن دوزی نبود بلکه انتخاب ما رودوزی‌های سنتی بود و دلیل انتخاب نیز این موضوع بوده است که از این هنر حمایتی نشده و استادانی هستند که دیده نشده اند بنابراین وظیفه ما است که به عنوان شهرداری و دفتر بانوان تسهیل‌گر باشیم و فضا را به گونه‌ای فراهم کنیم تا شناسایی و شبکه سازی صورت گیرد. البته در مدرسه‌ی استاد و شاگردی بیش از ۱۰۰ رشته وجود دارد و یکی از آنها را برای دانستن ظرفیت شهر اصفهان در یک نگاه نشان دادیم.

کد خبر 542389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.