عباس‌زاده: در مذاکرات در میدان حریف بازی نمی‌کنیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست مشترک این کمیسیون با سفرای ایران در کشورهای خارجی گفت: ما در مذاکرات تاکید کردیم که اولویت باید رفع تحریم‌ها باشد و تیم مذاکره‌کننده ایرانی این مسئله را پیگیری می‌کند.

محمود عباس‌زاده مشکینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نشست روز گذشته مشترک کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با سفرای جمهوری اسلامی ایران در دیگر کشورها و رؤسای گروهای دوستی پارلمانی مجلس، اظهار کرد: این نشست مشترک با حضور امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و معاونان وزارت خارجه تشکیل شد و اعضای کمیسیون نظرات و پیشنهادات و انتظارات خود از دیپلماسی خارجی را بیان کردند.

وی افزود: برخی از سفرا گزارش‌های خوبی درباره موانع موجود در حوزه دیپلماسی خارجی و دستاوردهای کشور به ویژه در حوزه دیپلماسی اقتصادی ارائه کردند. خوشبختانه با وجود تحریم‌ها و سیاست‌های نظام سلطه که به دنبال انزوای جمهوری اسلامی ایران است، توسعه روابط تجاری با کشورهای دیگر از جمله کشورهای آسیای مرکزی بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته و در فروش نفت و انتقال پول‌های نفت به داخل توفیقات خوبی کسب شده است. این نشان می‌دهد استراتژی جمهوری اسلامی در تدوین روابط متوازن و متناسب با ظرفیت‌های هر کشور نتیجه مطلوبی داشته است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این روابط به ویژه در حوزه تقویت و تعمیق ارتباط با کشورهای قدرتمند آسیایی، همسایه و مسلمان نتیجه بخش بوده است. جمهوری اسلامی ایران نشان داد می‌تواند از شرایط سخت و فشارهای حداکثری به افتخار و در سلامت عبور کند.

عباس‌زاده مشکینی ادامه داد: ایران شرایط تهدید را به فرصت تبدیل کرده و این مسئله در مذاکره اخیر وین خود را نشان می‌دهد. خلاف ادعا و القائات تیم رسانه‌ای غربی نشان دادیم که پشت میز مذاکره در میدانی بازی می‌کنیم که جمهوری اسلامی ترسیم کرده است. تیم رسانه‌ای غربی به دنبال فشار به ایران و افکار عمومی ملت ایرانی هستند تا امتیاز بگیرند و البته جریانی هم در داخل کشور این القائات را پیگیری می‌کنند.

وی گفت: ما در مذاکرات تاکید کردیم که اولویت باید رفع تحریم‌ها باشد و تیم مذاکره کننده ایرانی این مسئله را پیگیری می‌کند. در واقع بازی را ایران مدیریت کرده و در میدان حریف بازی نمی‌کند و در تلاش است تا میدان و قاعده را در دست بگیرد. در دوره‌های گذشته ما را در جایگاه متهم نشانده و میز مذاکره را به میز محاکمه تبدیل کرده بودند اما از آن عبور کرده‌ایم. طرف مقابل به تعهد و امضای خود عمل نکرده و رفتار غرب‌ها به ویژه آمریکا برای ملت ایران و دنیا قابل قبول نیست. آنها دنبال انحراف اذهان هستند اما در عمل این نتیجه تحقق پیدا نمی‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: برگزاری چنین نشست‌های مشترکی اقدام بدیعی است که نشان می‌دهد مجلس در مورد نظارت بر دستگاه‌ها به ویژه وزارت خارجه بسیار جدی است و پیشنهاد خوب، بدیع و سازنده دارد و بر اجرای قانون اقدام راهبری برای رفع تحریم‌ها اصرار دارد. امیدواریم آثار و پیام این جلسه در رسیدن کشور به اهداف نظام و تأمین مطالبات مردم به ویژه در حوزه اقتصادی محقق شود.

کد خبر 542291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.