افزایش دو برابری مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در اصفهان/استفاده از ماسک ضروری‌ است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در سه سال گذشته از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ با افزایش ۳۵ درصدی ذرات معلق با عنوان (PM) پی‌ام ۲.۵ یا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون میزان مرگ‌و میر در اصفهان تقریباً دو برابر شده و از آمار ۶۸۳ نفری در سال ۱۳۹۷ به یک هزار و ۲۹۱ نفر در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدمهدی امین در خصوص بروز بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا برای افراد جامعه، اظهار کرد: مواردی همچون مرگ زودرس، ابتلاء به انواع سرطان‌ها مانند سرطان ریه، بیماری‌های مزمن انسداد ریوی مانند برونشیت، تشدید بیماری‌های مزمن ریوی، بیماری‌های قلبی و افزایش مراجعه به بیمارستان به دلیل بیماری قلبی و ریوی با آلودگی هوا مرتبط است.

وی اضافه کرد: همچنین آلودگی هوا باعث افزایش ابتلاء به آسم، کاهش عملکرد ریه، زایمان زودرس، کاهش وزن و مرگ زودرس نوزادان، افزایش ابتلاء به دیابت و بیماری‌هایی مانند اوتیسم در کودکان می‌شود.

لزوم رعایت نکات بهداشتی و مصون ماندن از بیماری‌ها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر لزوم رعایت نکات بهداشتی تصریح کرد: با توجه به اینکه شاخص کیفیت هوا در چند روز گذشته در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و عموم مردم قرار دارد، بعضی از تدابیر وجود دارد که مردم باید رعایت کنند از جمله تمام ورزشکاران و شهروندان از انجام هرگونه فعالیت ورزشی و فیزیکی مانند دویدن و پیاده‌روی در شرایط هوای آلوده خودداری کنند.

وی ادامه داد: نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلوده هوا می‌تواند باعث شستشوی دستگاه گوارش و جلوگیری از خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا شود، استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه توصیه می‌شود به دلیل اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و ضد سرطان هستند و نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش آلایندگی هوا دارد.

شهروندان حتماً از ماسک استفاده کنند

امین خاطرنشان کرد: به شهروندان توصیه می‌شود در روزهای آلودگی هوا حتماً از ماسک‌های استاندارد موجود در داروخانه استفاده کنند و همچنین ماسک N ۹۵ می‌تواند تا حدی مانع ورود آلاینده‌ها به سیستم تنفسی افراد بزرگسال شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد لزوم رعایت مراقبت از کودکان در این شرایط، اظهار کرد: در گروه کودکان با توجه به اینکه احتمال ابتلاء به آسم در شرایط آلوده هوا افزایش پیدا می‌کند بهترین راه این است که از تردد کودکان و آوردن آنها به مکان‌های عمومی شهر خودداری شود و کودکان بیشتر در منازل نگهداری شوند و درب‌ها و پنجره‌ها بسته باشد و در صورت امکان از سیستم تهویه مطبوع استفاده شود.

افزایش ۳۵ درصدی ذرات معلق هوا در سه سال گذشته

امین در مورد آمار مرگ‌و میر سالیانه ناشی از آلودگی هوا، تصریح کرد: با توجه به استفاده از نرم افزای که به وسیله سازمان جهانی بهداشت در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است هر سال با استخراج آمارها از بیمارستان‌ها و شاخص‌های آلودگی هوا از سازمان محیط زیست موارد مرگ‌و میر منتسب به آلودگی هوا و آلاینده‌ها محاسبه می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه در طول سه سال گذشته از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ با افزایش ۳۵ درصدی ذرات معلق با عنوان (PM) پی ام ۲.۵ یا ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون میزان مرگ‌و میر در اصفهان تقریباً دو برابر شده است و از آمار ۶۸۳ نفر در سال ۱۳۹۷ به یک هزار و ۲۹۱ نفر در سال ۱۳۹۹ افزایش پیدا کرده است و این اتفاق نیاز دارد که همشهریان به این مسئله آلودگی هوا توجه داشته و موارد بهداشتی را رعایت کنند.

کد خبر 542268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.