قرار نیست مابه‌التفاوت ارز ترجیحی به مردم پرداخت نشود

رئیس اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: لازم است در تصمیماتی که برای مرغ اتخاذ می‌شود، حقوق مصرف کننده و تولید کننده همزمان دیده شود، به‌طوری که هم مرغ سر سفره‌ها بماند و هم زمان استمرار، پایداری و حفظ خودکفایی تولید هم در کنار حفظ اشتغال در نظر گرفته و حفظ شود.

حبیب اسدالله‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: هنوز نرخ ارز و شرایطی تخصیص ارز به تولید کنندگان در سال ۱۴۰۱ مشخص نشده است. قرار نیست دولت یارانه را حذف کند و قرار شده است ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی حذف و مابه‌التفاوت آن به مصرف کننده واقعی پرداخت شود که البته هنوز شیوه پرداخت این یارانه هم مشخص نیست.

وی افزود: ممکن است این یارانه به صورت‌های مختلفی از جمله کالابرگ، اعتبار نقدی و یا به صورت یارانه به خط اصلی تولید پرداخت شود که البته این موضوع هم هنوز مشخص نشده است. تا زمانی که این شرایط مشخص نشود نمی‌توان در مورد قیمت مرغ صحبت کرد.

حقوق مصرف کننده و تولید کننده همزمان دیده شود

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: لازم است در تصمیماتی که برای مرغ اتخاذ می‌شود، حقوق مصرف کننده و تولید کننده همزمان دیده شود به طوری که هم مرغ سر سفره‌ها بماند و هم زمان استمرار، پایداری و حفظ خودکفایی تولید هم در کنار حفظ اشتغال که مبحث مهمی است در نظر گرفته و حفظ شود و حتی با توجه به وجود زیرساخت‌های موجود در کشور، صادرات گوشت مرغ هم مورد با اختصاص مشوق‌های صادراتی مورد توجه قرار بگیرد. با رویکرد فعلی و حضور تیم علمی و فنی در وزارت جهاد کشاورزی امید است این اتفاق بیفتد.

اسدالله‌نژاد اضافه کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی یک مطالبه عمومی است اما قرار نیست مابه‌التفاوت ارز ترجیحی به مردم پرداخت نشود بلکه این مبلغ به نوعی به دست مصرف کننده واقعی خواهد رسید. اختصاص این ارز برای واردات فسادآور بوده و ایجاد رانت می‌کرد، دولت در نظر دارد مسیر را عوض کرده و این ارز برای واردات اختصاص داده نشود بلکه مستقیم به تولید یا دهک هدف جامعه پرداخت شود.

پیشنهاداتی برای حمایت از تولید

وی همچنین پیشنهاداتی برای حمایت از تولید ارائه کرد: با توجه به اینکه سامانه بازارگاه تاکنون به خوبی عمل کرده است، می‌توان به کمک این سامانه نیاز واقعی تولید کنندگان به نهاده را شناسایی کرده و در همین مرحله یارانه لازم را به تولید کننده واقعی و یا عرضه کننده‌های نهاده‌های دامی در بازارگاه اختصاص دهد. در این صورت شاهد اثرات تورمی در این زمینه نخواهیم بود زیرا تغییری در هزینه‌های تولید اتفاق نیفتاده و همزمان از رانت، فساد و سودجویی هم جلوگیری شده است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: اینکه یارانه مرغ در قالب کارت‌های اعتباری مستقیماً به مردم پرداخت شود تبعات منفی را به دنبال دارد؛ زیرا سفره‌های مردم خالی خواهد شد و علاوه بر این، کاهش شدید میزان مصرف مرغ در کشور استمرار و پایداری تولید را با خطر مواجه می‌کند به طوری که بسیاری از واحدهای تولیدی ورشکسته خواهند شد و اساساً قدرت تولید از آنان گرفته می‌شود.

اسدالله‌نژاد اضافه کرد: برای کاهش هزینه‌ها عوارض واردات نهاده‌های دامی باید به نفع تولید و مصرف اصلاح شود، و مابه‌التفاوت سرمایه در گردش واحدهای مرغداری که در حدود ۶۰ هزار میلیارد است باید توسط دولت تأمین شده و برای مرغ مازادی که با کاهش مصرف در بازار خواهد بود نیز تصمیم‌گیری شود به طوری که یا تولید کاهش یافته و یا امکان صادرات فراهم شود.

کد خبر 542108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.