اهمیت پژوهش و جایگاه آن در توسعه

یک دکترای مهندسی کامپیوتر گفت: در سال‌های اخیر اهمیت و ضرورت انجام پژوهش‌های کاربردی در ایران بیشتر از قبل مورد تاکید قرار گرفته و توجه به آن می‌تواند باعث ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها در حل مسائل صنعت و جامعه کمک کند.

بهروز شاهقلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه پژوهش سرچشمه تولید علم و فناوری است و طبیعتاً از اهمیت بسیاری برخوردار است، اظهار کرد: در بین مردم معمولاً پژوهش با جست‌وجو در منابع علمی یکسان است، اما از نظر محققان Search با Research تفاوت بسیاری دارد.

وی افزود: پژوهش یا Research از چند مؤلفه تشکیل می‌شود که یکی از این مولفه‌ها انتخاب مساله پژوهش است و جایگاه مهمی در تحقیق دارد؛ انتخاب مساله پژوهش نیازمند توانایی محقق در تشخیص مشکلات، مسئله‌ها و توصیف دقیق و کامل آن‌ها است که اگر مشکلی به درستی شناخته نشود نتایج تحقیق نیز مؤثر نخواهد بود.

این دکترای مهندسی کامپیوتر ادامه داد: پژوهش را می‌توان به دسته پژوهش‌های بنیادی، کاربردی یا توسعه‌ای تقسیم کرد؛ پژوهش‌های بنیادی بیشتر به گسترش لبه‌های دانش و مسائل بنیادی علم می‌پردازد، اما پژوهش توسعه‌ای معمولاً توسعه راهکارهای پیشنهادی دیگران برای حل مسائل مشخص را شامل می‌شود.

وی در خصوص ضرورت انجام پژوهش در ایران، گفت: در سال‌های اخیر اهمیت و ضرورت انجام پژوهش‌های کاربردی در ایران بیشتر از قبل مورد تاکید قرار گرفته و توجه به آن می‌تواند باعث ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها در حل مسائل صنعت و جامعه کمک کند.

شاهقلی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد یکی از مشکلات مهم در موفق نشدن برخی پژوهش‌های کاربردی نبود شناخت درست از مسئله کاربردی مورد نیاز صنعت و جامعه و یا عدم تشخیص درست مشکلات و مسائل پژوهشی مورد نیاز صنعت و جامعه و اولویت‌های رسیدگی به آن‌ها است.‌

کد خبر 541948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.