خبرنگاران از شهردار اصفهان چه پرسیدند؟

شهردار اصفهان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

به گزارش ایمنا، نخستین نشست خبری علی قاسم زاده، شهردار اصفهان امروز _سه شنبه ۲۳ آذرماه_ با حضور ۱۰۰ نفر از اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست، خبرنگاران به تشریح سوالات خود در حوزه‌های مختلف درآمدی، تحقق شهر اسلامی، انتصابات، فساد در شهرداری، تکدی‌گری، گردشگری، مسائل زیست محیطی، معلولان و … پرداختند.

علی قاسم زاده، شهردار اصفهان نیز به پاسخگویی به سوالات مطرح شده پرداخت که اهم سوالات در این جلسه به شرح ذیل است:

ایسنا: پس از گذشت ۴ ماه از فعالیت شهرداری، همکاری و تعامل رسانه‌ای باید قوی‌تر شود؛ گویا مدیران چندان رغبتی برای پاسخگویی ندارند؛ در ابتدای فعالیت خود به درآمد پایدار و درآمد حلال تاکید کردید آن هم در این شرایط اقتصادی، در حالی که شاهد فساد و دلالی در مجموعه شهرداری هستیم، برای مبارزه با فساد چه برنامه‌ای دارید؟ شهرداری را چگونه تحویل گرفتید، و وضعیت مالی و اقتصادی آن چگونه بود، در این زمینه چقدر مسیر شما مشخص است؟

نشریه کیاست و پایگاه خبری احتساب: بارها گفته شده «جهانشهر اصفهان»، «کلانشهر اصفهان»، آیا اصفهان را با پارامترهای موجود می‌توان کلانشهر یا جهانشهر نامید؟ ما شهر زندگی می‌خواهیم، اما در اصفهان حاشیه نشینی زیاد است، علت آن را در چه می‌دانید و چرا از افزایش آن جلوگیری نشده است؟ اعتیاد، سرقت، و دیگر جرایم از تبعات افزایش حاشیه نشینی است که مشکلات زیادی را برای جامعه ایجاد و هزینه‌های زیادی بر کشور تحمیل می‌کند؛ موضوع دیگر مهاجرت معکوس از شهر به روستا است، آیا با افزایش بحران‌های شهری همچنان تاکید داریم اصفهان مهاجر پذیر باشد؟

خبرگزاری حوزه: سیاست شهرداری برای تحقق شهر اسلامی چیست و هویت دینی شهر چه جایگاهی خواهد داشت؟ از منظر شما نوع نگاه به مساجد و هیئت‌های مذهبی و کانون‌های فرهنگی به عنوان بازوان فرهنگی شهر چگونه است و نوع حمایت در این دوره چگونه خواهد بود؟

روزنامه کیهان: رسانه بال قوی برای سرعت بخشی به توسعه شهری و عمرانی است، امیدواریم در دوران تصدی شما از این ظرفیت به خوبی استفاده کنید و خط کشی‌ها را در همکاری با رسانه‌ها کنار بگذارید. سوال بنده این است که شب‌های اصفهان تاریک است، به طوری که وقتی از کنار پارک رجایی تا باغ گلدسته پیاده روی کنید، می‌بینید تاریکی شب مجالی برای برخی اقدامات نامناسب است، برای تاریکی شهر چاره اندیشی کنید؟ سوال دوم اینکه ایجاد توازن در شهر و یکسان سازی مبلمان شهری ضروری است و باید از شعار خارج شود، جای تحمل نیست شمال شهر قابل مقایسه با جنوب شهر نباشد، کرونا به ما درس‌های زیادی داد، با توجه به اینکه شرایط ایجاب کرده، با دستگاه‌ها چه تعاملی دارید تا به شهر هوشمند دست یابیم؟

روزنامه توریسم: نیروهای حجمی شهرداری نگران از تبدیل وضعیت نشدن به شرایط قراردادی و پیمانی هستند، گویا شنیده شده شهرداری اصفهان اقدامی در این باره انجام نخواهد داد؟ سوال دوم اینکه گردشگرانی که به اصفهان می‌آیند از فرونشست شهر اصفهان نگران هستند، در حوزه حمل و نقل شهری سازمان زمین شناسی اعلام کرده که حتی جابه‌جایی چند میلی متری قطار آسیب‌زا خواهد بود، آیا در مسیر در مترو جابه‌جایی داشتیم؟

زاینده رود: با توجه به اینکه شهرداری علیرغم داشتن نیروهای مازاد، نیروهای متخصص کم دارد، چه برنامه‌ای دارید؟ و برای ساماندهی وضعیت نیروهای حجمی بلاتکلیف چه برنامه‌ای در نظر گرفته‌اید؟ نیروهای شهرداری از شرکت‌های مختلف با حقوق متفاوت هستند و تسهیلات رفاهی یکسانی ندارند. گویا در این دوره مدیریت شهری، بانوان نقشی ندارند؟

روزنامه همشهری و خبرآنلاین: یکی از معضلات اصفهان موضوع فرونشست زمین است، مشاوری با هزینه ۹۰۰ میلیون برای این کار گرفتید، سالانه ۱۸.۵ سانت فرونشست داریم، چه راهکارهای عملیاتی برای نقاط مبتلابه فرونشست دارید؟ در حال حاضر اصفهان آلوده‌ترین شهر کشور است چرا شهرداری اصفهان همچون شهرداری تهران سازمانی را زیر نظر خود به مسائل زیست محیطی اختصاص نمی‌دهد، و چرا پروژه‌های عمرانی پیوست زیست محیطی ندارد؟

خبرگزاری رسا: سالهاست بودجه‌های چند میلیاردی شهرداری به صداوسیما و جشنواره شفاف نیست، این در حالی است که پشتوانه عقلی و قانونی و شرعی این هزینه‌ها مطالبه جدی است.
بودجه‌های زیادی از شهرداری برای حضور مدیران شهری برای صدا و سیما هزینه می‌شود، حضور اعضای شورای شهر و مدیران شهری در صدا و سیما چقدر بازخورد دارد، آیا این هزینه‌ها برای رپورتاژها منطقی است؟

فارس: با توجه به چالش‌های موجود شهر اصفهان، در حال حاضر در حدود سه ماه اخیر نحوه تعامل شهرداری با استانداری و مجمع نمایندگان چگونه بوده است؟ چه برنامه همگرایانه برای حل مشکلات شهر داشتید؟ برنامه شما برای شرکت‌های دانش بنیان و جذب آنها به سمت مردمی کردن چیست؟

ایلنا: اصفهان از قبل هم شهر اسلامی بوده، اگر می‌خواهیم به شهر تمیز و پاکیزه اشاره کنیم می‌توانیم دبی، سنگاپور و کوالالامپور را الگو قرار دهیم. به نظر من باید کلیسای وانک را در کنار مسجد شیخ لطف الله ببینیم و به کالبد شهر توجه کنیم؛ البته به سه شنبه‌های با دوچرخه در شهر اصفهان انتقاد داشتیم زیرا تنها ۵۰ درصد از مردم امکان حضور در این طرح را داشتند. سیاست شهرداری این این رابطه چیست؟ در سه ماه اخیر فقط گفتید قرار است چه کنید و چه نکنید اما اشاره نکردید که از چه زمانی قرار است اقدامات عملیاتی انجام دهید؟

شبستان: اصفهان در دوره‌ای شهر دوچرخه‌ها بود، می‌توانستیم بانوان دوچرخه سوار را در شهر ببینیم، اما تعارضاتی به وجود آمد، امام جمعه اصفهان موضوع گیری کرد، رویکرد شهرداری که دیدگاهی انقلابی و مذهبی دارد، در این دوره چیست؟ بعضی از قوانین توسط شهرداری دور زده شده و تخلفاتی انجام می‌شود، به طوری که در حال حاضر در حاشیه مادی‌ها شهرداری مجوز سه طبقه ساخت و ساز را صادر می‌کند. سیاست شهرداری در این دوره چیست؟

هفته نامه سیبه: سعدی را با گلستان می‌شناسند و قاسم زاده را با سابقه مطبوعاتی، از شما برای ساخت مجتمع مطبوعاتی شهرداری تشکر می‌کنیم؛ گفتید ۱۲ نفر در شهرداری بازداشت موقت شدند، اما همچنان شنیده شده واسطه‌هایی در کمیسیون ماده صد شهرداری وجود دارد. نکته دیگر اینکه شرکت شهر و کار استخدام‌های شهرداری را در دست گرفت، اما نیروها از حقوق یکسان برخوردار نیستند زیرا حقوق واقعی نیروها پرداخت نمی‌شود؛ شش هزار کارمند شهرداری به خاطر شهر و کار استثمار می‌شوند.

عصر اصفهان: معاونت برنامه ریزی با شاخص تحقق بودجه که مسیری پر هزینه در عملکرد شهرداری ایجاد کرده است، آیا بهتر نیست با تغییر این شاخص به شاخص بهره‌وری، باعث ایجاد روندی متعالی در شهر باشیم. با توجه به رویکرد فرهنگی، اولویت عمرانی شما غیر از مترو چیست؟

روزنامه کیمیای وطن: در مورد محله محوری صحبت شد، دقیقاً در محلات چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و این برنامه‌ها در چه زمینه‌ای خواهد بود؟ هنوز برای تغییر مدیران شهری با وجود نارضایتی‌ها چرا هنوز اقدامی انجام نشده است؟ نکته دیگر اینکه به نظر می‌رسد سازمان فاوا به خوبی در زمینه امنیت سایبری عمل نکرده است برای فراهم‌سازی زیرساخت‌های الکترونیک چه برنامه‌ای دارید؟ بازسازی حمل‌ونقل عمومی نیز هنوز انجام نشده است، در این راستا برای پروژه‌های عمرانی در حوزه‌های حمل و نقل چه برنامه‌ای دارید؟

دنیای اقتصاد: در شهری زندگی می‌کنیم که شاخصه‌های زیست‌پذیری آن پیوسته در حال کاهش است، در مقام عمل چه برنامه‌ای برای بهبود چالش‌های زیست پذیری اصفهان دارید؟ برای توسعه گردشگر با وضعیت فعلی اصفهان و فعال کردن اقتصاد شهری به ویژه برای طبقه خلاق و جلوگیری از مهاجرت آنها به سایر کلانشهرها چه برنامه‌ای دارید؟

آفتاب یزد: با توجه به اینکه پتانسیل اصفهان برای جذب گردشگر فرهنگی است، در سال‌های اخیر توجه زیادی به خواهر خوانده‌ها شده است، آیا به چین هم توجه خواهید داشت؟

پایگاه خبری همراز: در دهه‌های گذشته اصفهان دچار تأخیر فرهنگی شد که نادیده گرفته شده و امروز منجر به اختلاط فرهنگی شده به طوری که فرهنگ غنی و پایدار اصفهان دیگر به چشم نمی‌خورد، ساختار شهر یکی از دلایل این تأخیر فرهنگی است، بافت شهر در برخی مناطق به طور جزیره‌ای در دل حاشیه شهر قرار گرفته است، این موضوع زاغه نشینی را افزایش می‌دهد، برای جلوگیری از این موضوع چه برنامه‌ای دارید؟

پیام زمان: هرکدام از شهرداران پیشین به دنبال اعتلا و ارتقا شهر با کوتاه کردن دیوار بی اعتمادی بوده‌اند، برنامه شما در رابطه با کوتاه کردن دیوار بی اعتمادی چیست؟

مهر: از چه زمانی شاخص‌های تحقق شهر اسلامی را می‌توانیم در اصفهان ارزیابی کنیم؟ بخش زیادی از آلودگی شهری ناشی از عملکرد شهرداری است، چه اقداماتی در این زمینه انجام خواهید داد؟

روزنامه گردشگری: حوزه گردشگری با دیدگاه داخلی حل شدنی نبوده و به تبادل افکار نیازمند است، تفاهم‌نامه‌هایی که با خواهرخوانده‌ها بسته شده هم تاکنون تشریفاتی بوده است، برای افزایش این تبادل لازم است مدیران مناطق شهری با خارج از کشور ارتباط داشته باشند.

پایگاه خبری توان نگار: آیا قرار است اصفهان شهر زندگی برای معلولان هم باشد؟

پایگاه خبری رخداد شهر: گذر آقا نورالله نجفی ۱۵ سال است هنوز ساماندهی نشده، معاون شما در این رابطه مصاحبه‌ای داشته‌اند که به نظر می‌رسد برای حفظ بافت تاریخی این منطقه اتفاقات خوبی در پیش نیست، در این رابطه شفاف سازی کنید.

تابناک: به نظر می‌رسد متکدیان اصفهان به باند تبدیل شده‌اند، شهرداری چه برنامه‌ای برای مقابله با این موضوع دارد؟

کد خبر 541811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.