حمایت از صنایع کوچک پیش نیاز توسعه تولید داخلی است

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران گفت: توسعه صنایع کوچک زمینه ساز رونق تولید است که نقش زیادی در اشتغالزایی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور دارند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اتاق اصناف ایران، محمود بنانژاد اظهار کرد: رفع موانع پیش روی صنایع کوچک و متوسط زمینه نقش آفرینی آنها در نظام اقتصادی کشور را فراهم می‌کند و در همه کشورهای توسعه یافته تولیدی‌های خُرد از اهمیت بالایی برخور دارند، زیرا صنایع کوچک با سرمایه اندک شکل گرفته و اشتغال پایدار را ایجاد می‌کنند و به عنوان مکمل صنایع تولیدی بزرگ فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ایجاد کارخانه‌های بزرگ صنعتی به لحاظ هزینه‌های بالا در سرمایه گذاری و مشارکت بخش‌های مختلف بانکی و سازمانی مقرون به صرفه نیست و بعضاً تراز منفی بالایی هم دارند اما ایجاد صنایع کوچک و متوسط با سرمایه اندک و بازدهی بالا مولد ایجاد مشاغل پایدار هستند که بیشتر کشورهای توسعه یافته مانند چین با حمایت از صنایع کوچک و رشد این واحدها توانستند بازارهای منطقه‌ای را در دست بگیرند.

عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران خاطرنشان کرد: فعالیت کارگاه‌های تولیدی کوچک در شهرک‌های صنفی می‌تواند مسیر رشد و توسعه این واحدها را فراهم کند و شرکت-شهرک‌ها و سازمان صنایع کوچک و صنعتی با ایجاد تغییر در اساسنامه این شهرک مجوز فعالیت شهرک‌های صنفی را داده است که شروع فعالیت واحدهای خرد در این شهرک‌ها زمینه توسعه و رشد کارگاه‌های تولیدی کوچک فراهم می‌شود.

بنانژاد اظهار کرد: فعالیت واحدهای خرد تولیدی در شرکت شهرک‌های صنعتی و صنفی مزیت‌های از جمله معافیت مالیاتی، استفاده از تسهیلات مناسب و بهره گیری از کیلینک‌های مشاوره‌ای در زمینه مسائل حقوقی و بازارهای کسب‌وکار، برند سازی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر تسهیلات بانکی برای واحدهای تولیدی صرفه اقتصادی ندارد و هزینه تمام شده این وام‌ها برای واحدهای تولیدی بسیار بالا می‌باشد و به دلیل رشد بالای تورم و کاهش ارزش پول ملی هزینه تمام شده کارگاه‌های کوچک بالا رفته و قدرت گردش سرمایه این واحدها کاهش یافته است که دولت باید با یارانه‌ای که به تسهیلات می‌دهد، حمایت بیشتری از واحدهای تولیدی به عمل آورد.

کد خبر 541679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.