تسهیلات کتابخانه‌های عمومی اصفهان برای نمایشگاه مجازی کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: با توجه به پراکندگی ۳۰۰ کتابخانه در نقاط مختلف استان اصفهان، در هر کتابخانه یک سیستم رایانه را در اختیار مردم قرار دادیم تا کسانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند از این طریق و با راهنمایی همکاران از نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان استفاده کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، امیر هلاکویی با بیان این‌که ما در بخش کتاب و کتابخوانی با سه حوزه اصلی روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: حوزه اول ایجاد انگیزه برای مردم است تا ارزش و اهمیت کتاب و کتابخوانی را درک کنند و به کتاب در زندگی‌شان نه به عنوان یک کالای تشریفاتی بلکه به عنوان یک ابزار برون‌رفت از مشکلات نگاه کنند که به افزایش آگاهی عمومی و کاهش آسیب‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: یکی از حوزه‌های بسیار مهم دیگر دسترسی است؛ کتاب باید در دسترس مردم باشد که در این حوزه طی یکی دو سال اخیر به دلیل شرایط کرونایی، نمایشگاه کتاب فیزیکی برگزار نشده است. فعالیت کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها نیز در این مدت به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی محدود شد. طبیعتاً برگزاری نمایشگاه کتاب با افزایش کیفی و کمی تعداد ناشران و سهولت دسترسی مردم به تازه‌های نشر از طریق فضای مجازی به در دسترس قرار دادن کتاب کمک زیادی می‌کند. خوشبختانه مردم با فضای مجازی و خرید آنلاین بیشتر آشنا شده‌اند؛ در ابتدا کمی برای مردم سخت بود اما به این فضا عادت کرده‌اند و بسیاری از کارهای خود را از طریق خرید اینترنتی انجام می‌دهند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان با اشاره به اتفاق‌های خوبی که در کنار برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب رخ می‌دهد، توضیح داد: تخفیف ویژه‌ای که در ایام نمایشگاه در نظر گرفته شده است با توجه به افزایش قیمت کتاب می‌تواند برای مردم جذاب باشد، از سوی دیگر ارتباط مستقیم مردم با ناشران نیز اتفاق خوب دیگر است و اتفاق سوم شکل برگزاری نمایشگاه است که متفاوت از نمایشگاه‌های فیزیکی است.

هلاکویی با بیان این‌که ایجاد موج فرهنگی در رسانه‌ها در حاشیه نمایشگاه می‌تواند به افزایش سرانه مطالعه و جذابیت کتاب و کتابخوانی کمک کند، تصریح کرد: حوزه سوم در بحث کتابخوانی نیز بحث مهارتی است؛ به این معنی که از انتخاب کتاب تا نحوه مطالعه، خلاصه‌نویسی و تندنویسی، حوزه‌های مهارت‌محور هستند که مردم باید در این حوزه‌ها تخصص داشته باشند و معتقدم با برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب بخشی از این مهارت‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: مردم می‌توانند بدون اینکه وقت زیادی برای رفت و آمد صرف کنند طیف زیادی از کتاب‌های ناشران را ببیند، قیمت‌ها و رده‌بندی آثار را ملاحظه کنند که می‌تواند به افزایش مهارت آن‌ها کمک کند. با توجه به این سه حوزه می‌توان گفت که نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند موجب ایجاد موج فرهنگی مؤثر و خوب در میان مردم شود.

هلاکویی همچنین با اشاره به اقدامات و برنامه‌های کتابخانه‌های عمومی اصفهان همزمان با نخستین نمایشگاه مجازی کتاب این استان اظهار کرد: اطلاع‌رسانی به مخاطبان کتابخانه‌ها از جمله برنامه‌های ما برای این دوره از نمایشگاه است زیرا ما بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر مخاطب مستقیم در کتابخانه‌های عمومی داریم که از طریق پرتال‌ها، سایت‌ها و وبلاگ‌ها برگزاری این نمایشگاه را اطلاع دادیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان تاکید کرد: در گام دوم با توجه به پراکندگی ۳۰۰ باب کتابخانه در نقاط مختلف استان اصفهان، در هر کتابخانه یک سیستم را در اختیار مردم قرار دادیم تا کسانی که به فضای مجازی دسترسی ندارند از این طریق با راهنمایی همکاران از نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان استفاده کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های جنبی پیش‌بینی شده اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان گفت: در کنار برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان، طیفی از فعالیت‌های فرهنگی را تعریف کردیم؛ مثل قصه‌گویی، نشست‌های کتابخوانی، جلسات نقد و بررسی کتاب، معرفی تازه‌های نشر و… که در این ایام اجرا در حال اجرا است.

به گزارش ایمنا، اولین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان (پانزدهمین نمایشگاه کتاب استان اصفهان) از بیستم آذر ماه آغاز شده و تا بیست‌وششم آذرماه ١٤٠٠ به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان اصفهانی برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

کد خبر 541398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.