آیین بزرگداشت دُرةالتّاج اصفهان برگزار شد

آئین بزرگداشت استاد سید احمد مراتب (دُرةالتّاج) آواز خوانِ مسلط به ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی و از شاگردان برجسته زنده‌یاد استاد جلال تاج اصفهانی در هنرسرای خورشید برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید احمد مراتب، متولد یکم شهریورماه ۱۳۳۱ در شهر اصفهان و دارای لیسانس ادبیات و الهیات است. مراتب، آوازخوان مسلط به ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی و از شاگردان برجسته زنده یاد جلال تاج اصفهانی است. نام استاد مراتب پیش‌تر از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان «گنجینه زنده بشری در زمینه حفظ و آموزش آواز مذهبی بر اساس دستگاه‌های آواز اصیل ایرانی» در فهرست میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده بود.

این هنرمند در موسیقی از محضر هنرمندانی چون جلال‌الدین تاج اصفهانی، ادیب خوانساری، جلیل شهناز، حسن کسایی، فرامرز پایور، اسماعیل مهرتاش و در شعر و ادبیات از بزرگانی چون علامه جلال‌الدین همایی، فضل‌الله ضیا نور، ابوالبرکات صده‌ای و دکتر میردامادی بهره‌مند شد.

سید احمد مراتب بیشتر به عنوان مداح و ذاکر اهل بیت مشهور است و از ابتدا به دلیل علاقه خود به الحان مذهبی از جمله مداحی، اذان و مناجات روی آورد. صدای مراتب برای مردم اصفهان یادآور خاطرات سحرهای ماه رمضان است که هر روز صبح به صورت مستقیم از رادیو شنیده می‌شد.

آیین بزرگداشت(دُرةالتّاج) اصفهان برگزار شد

روند ثبت نام استاد مراتب در فهرست میراث فرهنگی ناملموس

علیرضا امینی، محقق و پژوهشگر موسیقی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: من در اردیبهشت‌ماه سال جاری با پیشنهاد ثبت ملی نام استاد مراتب به بخش میراث ناملموس وزارت میراث فرهنگی به مدیریت دکتر پورعلی موضوع را مطرح کردم که با حمایت استاد بهروز وژدانی کارشناس این بخش تأیید شد و هم‌زمان با تولد استاد مراتب این لوح ثبتی به امضای وزیر صادر و به ایشان ابلاغ شد.

وی افزود: افتخار می‌کنم که نام من در این حیات مادی مفتخر به حضور در این جریان بزرگ فرهنگی و خدمت به جامعه فرهنگ و هنر اصفهان ثبت شد.

آیین بزرگداشت(دُرةالتّاج) اصفهان برگزار شد

اصفهان دوست‌داشتنی، جان همه ما است

مجتبی شاهمرادی، معاون فرهنگی شهردار اصفهان اظهار کرد: مفتخرم که در این جمع هستم و بسیار خوشحالم از این‌که این توفیق را دارم که هم‌زمان با میلاد حضرت زینب کبری (س) مراسم تجلیل از استاد مراتب انجام می‌شود.

وی ادامه داد: اصفهان تنها به بناها و آثار تاریخی که تجلی پیدا کرده‌است، نیست. اصفهان را مردان بزرگی تبدیل به «اصفهان» امروز کرده‌اند. تجلیل و پاسداشت و حفظ و حراست از اصفهان دوست‌داشتنی که جان همه ما است طبیعتاً پاسداشت این انسان‌هاست. ما امروز فقط به نکوداشت این استاد عزیز نیامده‌ایم بلکه برای پاسداشت اصفهان اینجا هستیم، اصفهانی که قلب ما برای آن می‌تپد.

شاهمرادی خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد اصفهان شهر زندگی باشد و شور زندگی همچنان پرنشاط در این شهر جاری باشد، طبیعتاً باید هنرمندان، آن‌گونه که شایسته است قدر ببینند.

آیین بزرگداشت(دُرةالتّاج) اصفهان برگزار شد

تاج اصفهانی هرچه داشت از دعای پدر و مادرش بود

استاد احمد مراتب، آواز خوانِ مسلط به ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی و از شاگردان برجسته زنده یاد استاد جلال تاج اصفهانی نیز در ابتدا با بوسیدن قرآن کریم سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: پدر، پدربزرگ، عمو و بستگانم اهل شعر و عرفان و ادب بوده‌اند و از همان اوایل زندگی از لطف خداوند و به یُمن برکت مولایم علی، افتخار بزرگی در مسیر من قرار داده شد. حضرت تاج اصفهانی، مردی که در تمام عمر آنچه را می‌خواست بگوید عمل می‌کرد، مردی که در عمل شاگرد را تربیت می‌کرد، عاشق مردم، عاشق شهر و عاشق پدر و مادرش بود، به من می‌گفت هرچه دارم از دعای پدر و مادرم دارم.

استاد مراتب ادامه داد: چند سال پیش من خدمت جمالی‌نژاد، شهردار اسبق رسیدم و گفتم با مستندات و مدارکی که موجود است مستندی برای تاج اصفهانی ساخته شود و یا خیابان یا مرکزی به نام تاج مزین شود، تا اینکه سال گذشته شورای اسلامی شهر اصفهان تصویب کرد هنر سرای خورشید به نام تاج اصفهانی مزین شود، مدیریت شهری تغییر کرد و هنوز این اتفاق نیفتاده است.

آیین بزرگداشت(دُرةالتّاج) اصفهان برگزار شد


به‌گزارش ایمنا، در پایان مراسم علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان با اهدای حلقه گلی بر گردن استاد احمد مراتب (درةالتاج) از وی تجلیل و سپس استاد مراتب نیز حلقه گل دیگری را به شهردار اصفهان تقدیم کرد. در این مراسم همچنین از آلبوم نوای درةالتاج رونمایی شد و سپس شهردار اصفهان و اساتید و هنرمندان تابلوی یادمان استاد مراتب را امضا کردند. در ادامه نیز لوحی از طرف شورای موسیقی استان و همچنین گواهی میراث فرهنگی ناملموس به امضای وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گردشگری و نیز گواهی‌نامه درجه یک هنری معادل دکترای موسیقی به امضای وزیر محترم فرهنگ ارشاد اسلامی به استاد احمد مراتب تقدیم شد.

کد خبر 541153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.