مرغ ارزان نخواهد شد

دبیر اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با تاکید بر اینکه قیمت مرغ ارزان نخواهد شد، گفت: تعداد زیادی مرغ منجمد از کشورهای مختلف وارد شده و همچنین واردات تخم مرغ نطفه‌دار هم میزان جوجه‌ریزی را افزایش داده است که کاهش شدت افزایش قیمت مرغ را به دنبال دارد.

پرویز فروغی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مدتی است نهاده‌های دامی برای مرغداران در سامانه بازارگاه عرضه نشده است. ذرت، سویا و دیگر نهاده‌ها هنوز به دست مرغداران نرسیده و این در حالی است که در این مدت جوجه‌ریزی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت مرغ ارزان نخواهد شد، گفت: فقط ممکن است قیمت مرغ از این بیشتر نشود زیرا تعداد زیادی مرغ منجمد از کشورهای مختلف وارد شده و همچنین واردات تخم مرغ نطفه دار هم میزان جوجه‌ریزی را افزایش داده است.

شدت افزایش قیمت مرغ کاهش خواهد یافت

دبیر اتحادیه مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه شدت افزایش قیمت مرغ کاهش خواهد یافت، گفت: نهاده‌های دامی از طریق سامانه بازارگاه و با ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌شود بنابراین تغییر قیمت دلار تأثیری در قیمت مرغ نخواهد داشت.

افزایش هزینه‌های تولید در پی عدم عرضه نهاده‌های دامی در بازارگاه

فروغی اضافه کرد: این مسئله که نهاده‌های دامی به موقع به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شود زیرا مرغدار ناچار است نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کند و این مسئله بازده تولید را هم کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: البته افزایش هزینه‌های تولید در قیمت نهایی مرغ تأثیری ندارد زیرا قیمت مرغ به طور دستوری توسط دولت تعیین شده است، این موضوع فقط منجر به زیان‌دهی تولیدکنندگان خواهد شد.

دبیر اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: هیچ جای دنیا کالاها توسط دولت قیمت گذاری نمی‌شود. قیمت گذاری دستوری سال‌ها است در دنیا منسوخ شده است. ممکن است اگر قیمت‌ها آزاد سازی شود قیمت‌ها کاهش هم یابد، قیمت گذاری دستوری منجر به ایجاد رانت، دلال بازی و افزایش قیمت می‌شود.

کد خبر 541028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.